Gå til innhold

Vannpumpe


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-17 23:33, skrev Skrue:

Quote:


Den 2002-11-17 23:22, skrev Boxster:

Takk for et meget bra svar til de stae og uvitne. :smile:


Bare en ting som egentlig faller litt på siden av mitt egentlige spørsmål. Er det lurt å seriekoble alt på sammen slange?

Etter mitt syn vil det være ønskelig at vannet som går til f.eks CPU-blokken er lavest mulig. Dette vil jo ikke bli oppnådd hvis alt er seriekoblet.



Joda! Vannet fra radiatoren skal først gå til CPU-blokk, så til GPU, og evnt til slutt til Northbridge, derifra til tank.

 

Dermed får CPU lavest vanntemperatur. Temperaturstigningen etter CPU-blokka vil uansett være svært liten, vi snakker i realiteten om max 1 til 3grader.

Og nok en gang: En _god_ radiator gjør susen!

 

Det der er en tabbe, i følge de fleste sidene som har testet vann.

Det som viser seg til å være det beste er å gå innom radiatoren til slutt, dette er med å senker vannets temperatur en liten bit.

 

Se f.eks på DD sine sider http://www.dangerden.com, dem har lagt opp en fin guide om det der eller no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tabbe?

Hm, er vel ikke akkurat enig i det. Vannet fra blokkene er "varmt", og vil bli ytterligere oppvarmet av pumpa i systemet, før dette sendes inn på radiatoren.

På denne måten vil radiatoren gis en best mulig Delta T, ved at temperaturforskjellen mellom vannet og kjølelufta gjennom radiatoren er størst mulig.

Dermed blir radiatorens effekt best!

Og dermed også vanntemperaturen lavest mulig.

Det er i allefall hva jeg mener!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 00:17, skrev Skrue:

En tabbe?

Hm, er vel ikke akkurat enig i det. Vannet fra blokkene er "varmt", og vil bli ytterligere oppvarmet av pumpa i systemet, før dette sendes inn på radiatoren.

På denne måten vil radiatoren gis en best mulig Delta T, ved at temperaturforskjellen mellom vannet og kjølelufta gjennom radiatoren er størst mulig.

Dermed blir radiatorens effekt best!

Og dermed også vanntemperaturen lavest mulig.

Det er i allefall hva jeg mener!




 

Jeg vil si at du tenker kortsiktig på vannavkjølingen din, ved at det varme vannet samler seg opp i tanken.

Vannet blir til de små grader varmere og varmere, til det finner seg et niva det vil ligge stabilt på.

Radiatoren må da prøve å kjøle ned dette vannet, men siden det er varmt når den går på syklysen ut av systemet, så vil ikke radiatoren klarer å kjøle det ned raskt nok.

 

Men hvis det går innom radiatoren til slutt, så vil vannet bli kaldt det går innom tanken, vannet i tanken vil holde seg kaldt.

Dette vil være med å "senke" temperaturen i vannet en liten bit.

 

[ Denne Melding var redigert av: PulZ på 2002-11-18 10:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 10:36, skrev PulZ:

Jeg vil si at du tenker kortsiktig på vannavkjølingen din, ved at det varme vannet samler seg opp i tanken.

Vannet blir til de små grader varmere og varmere, til det finner seg et niva det vil ligge stabilt på.

Radiatoren må da prøve å kjøle ned dette vannet, men siden det er varmt når den går på syklysen ut av systemet, så vil ikke radiatoren klarer å kjøle det ned raskt nok.


 

Skrue tenker ikke korstiktig i det hele tatt. Du kommer med masse vissvass som jeg ikke har hørt maken siden ddd-king dagene, "syklys ut av systemet.. jaja.. ;D

 

For det første, dette er SVÆRT treige system. Det kreves så mye energi til får å varme opp vann, at noen plutselig temperaturforandring får vi ikke, temperaturer synker/øker langtsomt. Jo mindre vann, jo fortere, jo mer vann jo saktere.

 

Det har i praksis svært liten betydning for hvor radiatoren står i systemet. Et lastpunkt ( temperatur ) vil sakte men sikkert innfinne seg i ethvert system. Hvis vi vil ha lavest mulig temperatur på cpu, så setter man selvfølgelig radiatoren før cpu. Det er da ganske logisk. Det blir ikke rare utslaget om den står før eller etter, men den er selvfølgelig målbar ( og utregnbar ).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 15:57, skrev Hondaen:


Det blir ikke rare utslaget om den står før eller etter, men den er selvfølgelig målbar ( og utregnbar ).



 

Lurer litt på hva slags pumper du bruker, for jeg har ikke merka noen forskjell (Eheim 1048 og AquaBee1000) om pumpa "varmer opp" vannet før vannet går inn i cpu blokka eller ikke.

 

Derfor sier jeg at man bør plassere tingene i den rekkefølga som er mest praktisk, men har du flere vannblokker bør CPU blokka være først i rekken av vannblokker. Varmen pumpa tilfører merkes først hvis du senker den ned i tanken, da får du utslag.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 16:12, skrev Anders Leipsland:

Lurer litt på hva slags pumper du bruker, for jeg har ikke merka noen forskjell (Eheim 1048 og AquaBee1000) om pumpa "varmer opp" vannet før vannet går inn i cpu blokka eller ikke.


Derfor sier jeg at man bør plassere tingene i den rekkefølga som er mest praktisk, men har du flere vannblokker bør CPU blokka være først i rekken av vannblokker. Varmen pumpa tilfører merkes først hvis du senker den ned i tanken, da får du utslag.


 

Tror du misforstår meg litt, jeg har ikke nevnt oppvarming fra pumpe.

 

I et slikt vannkjølesystem, så legges effektene sammen. F.eks: cpu 70watt, gpu 20watt, chipset 8 watt, harddisk 10 watt, pumpe 5 watt osv osv. Det totale tallet man får da, f.eks 110 watt skal man kvitte seg med. Kvitter vi oss med alle disse wattene, så får vi omgivelsestemperatur. Det klarer vi aldri, men vi kan komme inærheten. vi må gange dette tallet ( 110W ) med C/W tallet for det aktuelle systemet. C/W tallet innebærer alle rør, koblinger og radiator, for dette vil radiere varme ut i rommet, så sant temperaturforskjell er tilstede.

 

La oss si C/W tallet for en hele systemet er 0.08, da går vi 110 * 0,08 = 8,8 grader over romtemperatur på kjølevannet.

 

Har vi mye vann i systemet, så vil det ta lang tid før vi når 8,8 grader over omgivelestemp. Har vi lite vann i systemet, så vil det ta kort tid før vi når 8,8 grader.

 

Selvfølgelig vil CPU bli kaldere, står radiator rett før denne. Temperaturen vil knapt være målbar med billige termometre, det ligger på 0.xx nivå.

 

Derfor, plasser tingene slik det passer best i praksis. Til syvende og sist, så får man ikke f.eks overklokket cpu`en noe høyere fordi vannet kunne vært f.eks 0.5 grader kaldere.

Lenke til kommentar

God forklaring igjen, fra Hondaen! :smile:

 

Forøvrig var det jeg som trakk inn vannpumpa som varmekilde i argumentasjonen.

Om pumpa er plassert i tanken, vil denne også bidra til oppvarming av vannet, om enn i beskjeden grad.

Uansett vil denne bli å ta hensyn til, om man er på jakt etter et best mulig resultat.

Samtidig kan det nok sies at det kanskje pirkes i tienedels grader forskjell mht til pumpa, men likevel! Skal det være, så skal det være! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...