Gå til innhold

Vannpumpe


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt diverse problemer med aquabee 1000 pumpe ved at den ikke tåler waterwetter osv.

Så har jeg fått problemet at den lager _VELDIG_ mye støy, så jeg sitter og vurdere hvilken ny pumpe jeg skal kjøpe meg.

Sitter å tenker på en eheim pumpe(sies at eheim er litt kvalitet), som jeg har fått en ganske godt tilbud på.

 

Noen andre som har forslag til pumper ?

Maxijet er ikke aktuelt, siden den har svakt rotor blad, og ønsker kanskje ikke aquabee pumpe igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Anders i det, Eheim er et meget bra valg.

 

Men er ikke enig i at MaxiJet har et svakt rotorblad?

Kan du fortelle hva som er grunnen for en slik påstand?

Har montert en rekke MaxiJet´s, men har aldri hatt slike problemer.

Kunne derfor ha vært artig å få vite litt om dine erfaringer, PulZ.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 16:59, skrev PulZ:

Whopsi, jeg sa vist en feil.


Det jeg mente å si var.


MaxiJet ligger ifølge leverandøren under AquaBee i kvalitet, alu.

"driveshaft" istedet for Graphite, og ingen pakninger på huset da den hovedsaklig er beregnet for kjøring nedsenket.


 

Det stemmer nok ikke helt! Om du / de mener akselen for opplagring av rotoren, så er denne laget i stål. Har akkurat skiftet en slik.

 

Den eneste pakningen som trenges, er pakningen mellom pumpehus og motor, og den er på plass!

MaxiJet kan meget godt kjøres uten å være nedsenket i vann, alle pumpene jeg har montert har vært satt utenfor tank, eller helt uten tank.

Lenke til kommentar

Har fra dag én, alltid kjørt med 10-15% frostvæske i vannet, glycolbasért frostvæske vel og merke.

Den pumpa du lånte for test, har alltid gått i en frostvæskeblanding, og den pumpa er ca to år gammel.

 

Har imidlertid _ikke_ brukt Etandiol-(? Mener du etanol?) basert frostvæske, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Men dette er vel en sprit? I så fall er vel det neppe å anbefale.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 19:45, skrev Sykebil:

etanol og metanol er det beste til å bruke for å frakte bort varme men er ikke noe særlig bra (idiotisk) å ha i åpne systemer siden det fordamper lett. da blir det å puste inn dampen det samme som å drikke den og hva metanol gjør har vi vel fått nok av beviser på


 

Eh..nei det beste er nok rent vann.. ref: Teknisk formelsamling.

 

Har heller ikke til vane å sniffe kjøleveske fra systemet =) Tar selvfølgelig forhåndsregler. Skal bruke frostveske pga temperaturer ned i -30 grader cel.

Lenke til kommentar

Hvor mye er det egentlig Elheim kan kjøle?

 

For å speifisere. Kan den f.eks. kjøle CPU, GPU, NB og HDD?

Hva så hvis en har lyst til å bygge ut med peltier på CPU og GPU?

(litt voldsomt sånn plutselig, men det er jo hypotetisk)

 

_________________

Den virkelige verden er så vanskeligatom.gif og brutal quickdraw.gif, så la oss heller forsvinne ut i cyberverden

 

[ Denne Melding var redigert av: Boxster på 2002-11-17 20:49 ]

Lenke til kommentar

Eheim er en pumpe, du får den i forskjellige størrelser, det du sikkert lurer på er om den er kraftig nok til og dytte vannet gjennom de kjøleblokkene, det spørs hvilken modell du velger.

Tror ikker pumper kjøler men lager litt varme.

Det er radiator som kjøler ned vannet.

Lenke til kommentar

Greit nok jeg er totalt idiot. Det inrømmer jeg helt klart. :smile:

Likevel så var det bare en dårlig formulering, jeg har aldri trodd at selve pumpen kjøler ned komponetene.

Det jeg mente, var heldigvis det dere tolket det som.

 

Næmlig hvor mye disse 600l/t til en Elheim 1048 pumpe kan kjøle ned/ hvor stort system den kan drive. (Hvis en bruker vann med 10-15% frostvæske.)

 

Hvis en kjører et lite system som kun kjøler CPUen og vinner i Lotto, men ikke gidder å bytte pumpe. Hvor mange blokker kan en bygge systemet ut med? Og er det ikke sånn at peltier trenger høyere trykk for å fungere best?

Lenke til kommentar

Det blir ikke riktig hvor mange blokker den kan kjøre, men hva løfte høyden på pumpen er.

En eheim pumpe 1048 har jo en løfte høyde på 1.5m, dette menes jo at pumpa kan pompe vannet direkte 1.5m rett opp, som kan utgjøre en god del blokker, men dette avhenger igjen også av hvor stort kabbinettet er, og hvor lang avstand det er i mellom vær enhet i systemet.

Lenke til kommentar

Greit, men hvis en kun bruker Magnum blokker. Kabinettet er 60cm høyt. Du har CPU m/ peltier, GPU m/peltier, NB og 2stk HDD kjølere (husker ikke noe merke på HDD-blokk). Jeg tar med blokkene for de gir vel noe motstand. Og en Black Ice 2 radiator , bare for å få alt med. Systemet kjører på 3/8" for det er jo standard på radiatoren og Magnumen.

 

Der er vel noe forskjell på dette systemet og et system med kun CPU. :smile:

 

Jeg gjorde dette noe nøye. (håper jeg) For når jeg leser at 1048en kan pumpe vannet opp 1,5m som jeg har lest et eller annet sted og som PulZ vennlig nok minnet meg på, så sier det meg noe lite. Det er jo bare teoretisk. I praksis må det jo bli noe annerledes, med alle bøyene på slangen osv.

 

Jeg takker for de svarene som gikk til mine Lotto spm.

Lenke til kommentar

Må nok bestride dette utsagnet en smule PulZ!

Løftehøyden er i og for seg uinteressant, da man i et system hvor pumpa er integrert i maskinen vil ha en maksimum løftehøyde på 30 til 50 cm.

Verdien forteller allikevel noe om hvor stor strømningsmotstand pumpa kan takle, og teoretisk sett snakker vi om et maks mottrykk på 0,15 bar.

 

Nå har det seg slik at man i de aller fleste systemer oppnår statisk likevekt, ved at vannsøylen opp til f.eks CPU-blokk, vil være så godt som identisk med vannsøylen ned fra CPU-blokka. Dermed kan man så godt som se bort fra løftehøyde som et "problem".

 

Det som i første rekke vil begrense vannstrømmen, er radiatoren, dernest følger innsnevringer i slangenipler og evnt kjøleblokk(er).

 

Hvorom allting er; Man skal ha et særdeles _trangt_ system før man får problemer med kjølinga.

 

Som jeg har nevnt endel ganger tidligere, gjorde jeg i sin tid et eksperiment:

For virkelig å teste behovet for vannmengden gjennom systemet, la jeg inn en restriktor på usle 3mm.

Vannstrømmen ble selvsagt dramatisk redusert, men temperatur på CPU og vann var praktisk talt den samme!

Min konklusjon blir i allefall at du trygt kan dytte inn blokker både her og der, uten at du får problemer.

Fortrinnsvis bør disse seriekobles, for å sikre gjennomstrømning i alle blokkene.

 

Til slutt: Det er uansett radiatoren som gjør susen i kjøleanlegget. Velg alltid en størst mulig utgave, det vil alltid gi et godt resultat!

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-17 23:39 ]

Lenke til kommentar

Takk for et meget bra svar til de stae og uvitne. :smile:

 

Bare en ting som egentlig faller litt på siden av mitt egentlige spørsmål. Er det lurt å seriekoble alt på sammen slange?

Etter mitt syn vil det være ønskelig at vannet som går til f.eks CPU-blokken er lavest mulig. Dette vil jo ikke bli oppnådd hvis alt er seriekoblet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 23:22, skrev Boxster:

Takk for et meget bra svar til de stae og uvitne. :smile:


Bare en ting som egentlig faller litt på siden av mitt egentlige spørsmål. Er det lurt å seriekoble alt på sammen slange?

Etter mitt syn vil det være ønskelig at vannet som går til f.eks CPU-blokken er lavest mulig. Dette vil jo ikke bli oppnådd hvis alt er seriekoblet.



Joda! Vannet fra radiatoren skal først gå til CPU-blokk, så til GPU, og evnt til slutt til Northbridge, derifra til tank.

 

Dermed får CPU lavest vanntemperatur. Temperaturstigningen etter CPU-blokka vil uansett være svært liten, vi snakker i realiteten om max 1 til 3grader.

Og nok en gang: En _god_ radiator gjør susen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...