Probeus Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) hei. nå er det lenge siden jeg har drevet med sql databaser og php, at jeg tenkte å begynne igjen. men det er en ting jeg ikke husker. Jeg prøver å lage ett CMS system til siden min (igjen) men jeg husker ikke hvordan du kan vise nyhetene fra databasen. er det noe med foreeach? jeg husker en variabel som het $z .. vet ikke om det hjelper noe.. På forhånd takk Endret 1. desember 2006 av flexitid Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Variablene du bruker for å hente ut nyheter fra databasen kan hete $BOB eller $KAARE - det spiller i utgangspunktet ingen rolle. Det du bør begynne med er kanskje hva du vil ha med i databasen? : - Nyhets-ID (primærnøkkel) - Overskrift - Tekst (selve nyheten) - Dato for når nyheten er publisert - Evt. hvem som har publisert nyheten (hvis flere har tilgang til å gjøre dette) Og strengt tatt passer denne kanskje bedre i PHP-forumet? Endret 1. desember 2006 av Xqtor Lenke til kommentar
Probeus Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Og strengt tatt passer denne kanskje bedre i PHP-forumet? 7402566[/snapback] Alt som er relartert til databaser, databasedesign og programmering mot databaser passer inn i denne kategorien. tror det passer her og.. det jeg mener er at jeg har en database med nyhter i. ID TITTEL STORTEKST LITENTEKST FORFATTER DATO men jeg vil ha de på siden, men ikke som 12093801velkommenheiogvelkommentildennesiden.detterlitentekstFlexitid2212199012093801velkommenheiogvelkommentildennesiden.detterlitentekstFlexitid22121990 men mer noe slikt: Velkommen Hei og velkommen til denne siden. Dette er en liten tekst skrevet av krister den 22 12 1990 Velkommen Hei og velkommen til denne siden. Dette er en liten tekst skrevet av krister den 22 12 1990 Skjønner? Endret 1. desember 2006 av flexitid Lenke til kommentar
Xqtor Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) But of course! Her er et lite eksempel jeg hadde liggende. Det er cut-and-paste fra en egen fil, og jeg har ikke editert den i forhold til det du har i din database - men håper det kan hjelpe deg litt på vei: $viewnews = "SELECT artID, heading, main_txt, DATE_FORMAT(date,'%d.%m.%Y') AS new_date, userID FROM news ORDER BY artID DESC LIMIT 0,10;"; $art_pub = mysql_query($viewnews); while ($art = mysql_fetch_array($art_pub)) { $artID = $art['artID']; $heading = $art['heading']; $main_txt = $art['main_txt']; $dato = $art['new_date']; $klokkeslett = $art['klokkeslett']; $bruker = $art['userID']; $selectauthor = "SELECT * FROM news_user WHERE userID = '$bruker';"; $getauthor = mysql_query($selectauthor); while ($viewauthor = mysql_fetch_array($getauthor)) { $brukernavn = $viewauthor['user_name']; $brukerepost = $viewauthor['user_email']; } //Viser teksten begrenset til maks 100 tegn $main_txt = substr("$main_txt", 0, 100); //Skriver ut nyhetene med link for å lese hver enkelt/hele meldingen echo "<h3>- ", $heading, "</h3><h4><b> (", $dato, " - ", $klokkeslett, ")</b> av <a href='mailto:", $brukerepost, "' title='Send e-post'>", $brukernavn, "</a>"; echo "<br>"; echo $main_txt, "... <br><i><a href='?t=artichle&AID=", $artID, "' title='Les hele meldingen'>Les hele meldingen...</a></i></h4>"; echo "<br>"; } ?> <br> " ?t=artichle " henviser til siden som viser hele nyheten i sin helhet, siden koden over kun viser en liste av nyheter, med bl.a overskrift og deler av selve teksten. Endret 1. desember 2006 av Xqtor Lenke til kommentar
Probeus Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 det der hjalp på hukommelsen ja takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå