Gå til innhold

De syv dødssynder

fox

Hvilken dødssynd finner du mest interessant?  

222 stemmer

1. 1. Hvilken dødssynd finner du mest interessant?

• Hovmod
      14
    • Grådighet
      35
    • Vrede
      38
    • Misunnelse
      32
    • Likegyldighet (Latskap)
      43
    • Fråtseri
      20
    • Begjær
      40

Anbefalte innlegg

Jobber med foto nå, tema er "De syv dødssynder" Så tenker jeg å ha en undersøkelse om det. Hvilken av dem synes folk er mest interessant/spennende?

De syv dødssyndene er hovmod (superbia), griskhet (avaritia), begjær (luxuria), misunnelse (invidia), fråtseri (gula), vrede (ira) og latskap (acedia). Dødssyndene er også kjent under akronymet saligia.

De syv dødssyndene forekommer først og fremst i den katolske kirke, da den protestantiske kirke fjernet dem etter reformasjonen på grunn av at de mente Gud kunne tilgi alle synder. (Wikipedia.com)

EDIT; Det ville være fint om du kommer med begrunnelse hvorfor du har valgt en av dem

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes faktisk det er vanskelig å forstå alle de ordene jeg.. Kunne noen kommet med en kort definisjon og ebskrivelse av de, og lagt de ut i 1.posten?

Uansett, misunnelse er virkelig hva jeg missliker mest utfra de punktene jeg forstår. Enkelte folk har en så utrolig misunnelse at det ødelger masse for andre. Misunnelse kan føre til stjeling, mobbing og det som værre er. Og vet selv hvordan det føles å være missunnelig, og det er ikke no deilig!

Lenke til kommentar

Hovmod: Arrogant, høy selvbilde

Grådighet: Gjerrig, bestikker andre, manipulerer for å oppnå noe

Vrede; hat, skaper vold og konflikt

Likegyldighet: Orker ingen ting, skulker, vrir seg unna og sløver

Misunnelse: Sjalu, vil ha det andre har

Begjær: Lyst på noe, vanligvis på sex. For å oppnå noe, feks få jobb etter å ha sex med sjef (Slik har jeg oppfattet det - http://simple.wikipedia.org/wiki/Lust)

Fråtseri: Eter som en gris, spiser mer enn nødvendig (tenk på afrika)

Endret av Fox
Lenke til kommentar
Fråtseri: Eter som en gris, spiser mer enn nødvendig (tenk på afrika)

7402082[/snapback]

Jøssda, la oss sende litt mat dit, så blir nok alt bra skal du se.

Fulltreffer, eksempelsetningen på oppslaget "likegyldighet" i ordboken er: likegyldigheten er en fare for demokratiet.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

LarsP interssant påstand :)

Har valgt grådighet jeg, og min begrunnelse:

Jeg har valgt grådighet for jeg synes at temaet er viktig i Norge, vi nordmenn er veldig bortskjemte og klager over alt selv om vi egentlig har det bra. Vi krever bare mer og mer. De fleste U-land har høyere livsstandard enn oss selv om vi har bedre livskvalitet enn dem.
Endret av Fox
Lenke til kommentar

Jeg tror grunnen til at nordmenn klager så mye er misunnelse og ikke grådighet. Vi blir daglig fôret med stoff og informasjon om økonomien til alt fra kjendiser til skipsredere. Dette skaper en illusjon om at lønnen på 350 000 kroner i året ikke er noe juble over.

Skattelistene er enda et eksempel på det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...