Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"splitte" ip adresser..

Anbefalte innlegg

hmm topicen kan kanskje virke litt rar... men uansett..

Idag skaffet jeg meg Chello Ultra 10Mbit nedlastningslinje..

De sa at man kunne koble dette til 3 maskiner og alle 3 ville få en egen ip adresse.. men når jeg da sjekker ip'en til de 2 pc'ene som står på nå så er det lik ip på begge pc'ene.. Hvordan kan jeg få en egen IP på vær av pc'ene? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm topicen kan kanskje virke litt rar... men uansett..

Idag skaffet jeg meg Chello Ultra 10Mbit nedlastningslinje..

De sa at man kunne koble dette til 3 maskiner og alle 3 ville få en egen ip adresse.. men når jeg da sjekker ip'en til de 2 pc'ene som står på nå så er det lik ip på begge pc'ene.. Hvordan kan jeg få en egen IP på vær av pc'ene?  :hmm:

7401198[/snapback]

Hei, det høres ut som at du har en router mellom PCen og kabelmodemet (hvis ikke så kan du se bort i fra dette innlegget). Den gjør sånn at alle PCene som er tilkoblet LAN-portene på routeren deler en IP-adresse på internett. De har også en intern IP, denne kan bare brukes mellom PCene, og ikke på internett. PCene blir "lurt" til å tro at de kommer på nett med denne, men egentlig så gjør routeren om på avsender-adressen når noe skal ut på nettet. Det er ingen måte å gi maskinene hver sin internett-IP, men du kan gjøre ting for å komme deg rundt evt. problemer det måtte skape (www.portforward.com).

For å gi maskinene internett-IPer så kan du bruke en switch istedenfor en router. Da er alle pcene koblet rett på nettet, så det er nødvendig* å bruke en brannmur. Kommunikasjon lokalt mellom PCene er i prinsippet ikke mulig å sikre, men i praksis går det nok bra å lage noen unntak i brannmuren for de forskjellige PCene sine IPer.

Lenke til kommentar

Nei. Men for en vanlig bruker gjør dem samme jobben.

En hub tar det den får inn på en port og skriker det ut igjen på alle portene.. Mens en switch sjekker opp hvor dataene skal og skriker da bare ut på den porten som faktisk skal ha dataene. Derfor er en switch langt mer ekketiv en en hub i nett med mer en 2 maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...