Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte: Riktige formler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Volumet av pyramiden må vel være feil ettersom formelen er så enkelt som

G*h

3

Når det gjelder arealet:

Overflaten av en pyramide er det ikke noen spesiell formel for. Den består jo av en grunnflate (G) som du allerede har regnet ut hvis du har regnet ut volumet. I tillegg består den av 3 eller flere vegger. Disse veggene er trekantet, og du må regne ut arealet til en av veggene etter vanlige trekantformler, og gange dette arealet med antall vegger. Total overflate blir derfor arealet av grunnflaten pluss arealet av hver av veggene.

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar

Ny versjon er oppe ;)

Overflate av pyramide er litt verre enn du tror. For det er ikke bare å regne ut veggen.

pyramid.jpg

Du må nemlig vite høyden av veggene. Og det er ikke det samme som høyden av selve pyramiden... Derfor har jeg brukt Pytagoras setning hvis du ser den fra siden, (a = katet, h = katet) til å regne ut høyden av siden. Så jeg tror den skal stemme...

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at jeg vet hvordan jeg regner ut arealet på en pyramide, men hadde litt vanskeligheter med å forklare meg ordentlig, så jeg bare googlet litt og fant noe noen andre hadde skrevet, så jeg satset på at det var rett :)

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar
(a = katet, h = katet)

7403436[/snapback]

a er ikke kateten... d = katet...

så blir det da en ny pytargoras, der den nye hypotenusen er et katet som er like lang som b/a, fordi denne pyramiden består av likesidede trekanter. dermed kan vi igjen bruke pytargoras, der vi deler a/b i to, og har en 30,60,90 trekant.

finn så arealet av dem, og pluss det med grunnflaten

skjønner i grunnen ikke hvorfor de oppgir både a og b som en del av grunnflaten :hmm:

Endret av Grende
Lenke til kommentar

/\
   /  \
  /    \
 /      \
/________\
    A    

Der har du en pyramide fra siden. H går fra midten på A til toppen. De to andre sidene er høyden i to av de andre sidene. Da blir A/2 = katet og H = katet. Da har jeg høyden. Så er det H * B / 2 * 4. Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Hvis du bytter ut bokstavene i formelen din med tall, blir arealet av de fire trekanten mye mindre enn selve grunnflaten, så det kan umulig stemme. Uansett, kan du finne arealet i trekantene når du bare har målene til en av sidene?

7413224[/snapback]

Glem dette ;) Det er bare tull. Du kan selfølgelig finne aralet av en pyramide hvis du bruker formelen:

L*b+L*(L^2+h^2(kvadratroten)

____''''''''''''''''''''''4''''''''''''''''''''''''''''' *4

EDIT: Det var vel det du sa fra begynnelsen av, men jeg var ikke helt med.

Endret av Flug3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...