Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk med naboen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger egentlig bare en krysset TP mellom maskinene, 10/100 eth. kort får du til hundrelappen, men kabelen bør/må være skjermet (STP)

Du nevnte at det allerede var kabler mellom husa deres, hvis det er strømkabler så anbefales det ikke å slynge TP'en rundt denne, da du kan få et enormt pakketap (du må i så fall ha en rimelig godt skjermet TP hvis du gjør dette)

Forresten, hastigheten blir ikke svekket så lenge kabel-lengden er mindre enn 30meter, skal kabelen være lenger enn 100meter må du ha en hub/switch i mellom for å forsterke signalet, men dette blir sansynligvis ikke et problem da det bare er 25meter mellom husa...

[ Denne Melding var redigert av: CerveZa_ på 2002-11-17 18:50 ]

Lenke til kommentar

hva i huleste er vitsen med skjermet kabel? en skjermet kabel er bare dyrere og mye stivere. det den skjermer mot er ikke akkurat vær og vind.. :smile: det kan være bittelitt nyttig over lengre distanser hvor man kan ha forstyrrelser på linja fra div ting. men det er vel ikke tilfelle her? 25 meter er vel ingen sak for vanlig CAT5-kabel?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 14:34, skrev Sir.Roger:

Lurer på hva folket mener er den beste løsningen og hvilke produkter vi må anskaffe for å få koblet sammen pc`ene våre, vi bor 25 meter fra hverandre, det er i hovedsak for å spille mot og med hverandre, vi vil ha den billigste muligheten som fungerer, noen som ha gjort dette ?

Legg fiber eller bruk et trådløst nett. TPkabel mellom 2 hus kan som nevnt gi problemer med jordskille, og er du maks uheldig og lynet slår ned i ledningen så har du et virkelig problem. Bruk et skikkelig opplegg når du først skal gjøre det, så slipper du problemer hvis det brenner på dass i ettertid.

Lenke til kommentar

Det er jo bare for morro, vi hadde jo ikke noen plan om å slenge ut flere tusen for å få kontakt, da er det jo snart enklere å bære med seg maskinene.

Det har lynet så jeg har sett det på toppen av ett fjell her i løpet av mine 25år, så det er jeg ikke redd.

Lenke til kommentar

skjønner ikke hva dere prater om..

kjøp en kryssa, 30 meters kabel fra komplett... skjerma såklart.. holder med nettverkskort i hver pc pluss at kabelen tåler kuldegrader, vann (utenpå), egentlig det meste utenom den store stygge gressklipperen...

alexio

Lenke til kommentar

så masse rart folk stresser med her, da han spør jo om den billigste måten og koble sammen 2 datamaskiner.

kjøpe en krysset TP-kabel, trenger ikke være STP kan godt være UDT, du for nok bare tak i kat 5, hvis ikke du spør spesielt om noen annen da.

2 nettverkskort.

så kobler du de sammen, enkelt og greit...

ikke noe mer probelm enn det...

Lenke til kommentar

har koblet meg sammen med naboen på følgende måte, uten problemer....

75 meter med utp kabel, som ligger i telerør (lånt fra komunen) ca 40 cm under bakken...

Switch i begge ender, og tre maskiner hos meg og to hos naboen.....

Denne løsningen krevde fem timers arbeid og har fungert smertefritt i ett og et halvt år....

kabelen er av billigste sort, og har aldri gitt noen problemer....

Ikke nødvendig å gjøre dette værre en hva som er nødvendig folkens.....

Lenke til kommentar

75 meter med utp kabel, som ligger i telerør (lånt fra komunen) ca 40 cm under bakken...

Denne løsningen krevde fem timers arbeid og har fungert smertefritt i ett og et halvt år....

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Har selv hatt en vanlig cat5 ned igjennom et taknedløp med is og annet om vinteren, igjennom en stor fellesgarasje, langs masse kabler og annet. Lengde ca. 80 meter. Har fungert utmerket i flere år. Med jordfeil i bygget også.

Bruk vanlig cat 5 skjermet eller uskjermet (etter økonomi) 2 kurante 10/100 nettverkskort. Kjøp en rustfri wire 2 øyebolter og wireklemmer + 1 pose kabelstips. Da den sikkert blir skadet av UV lys kommer den ikke til å vare evig, men hva er evig?

Strips cat5 fast i wieren og heng det opp mellom husene. Husk at dette ikke akkurat er lett, da denne kommer til å "veie" en god del i enden. Fort gjort å ramle ned fra stigen for å si det slik. En winsj og lift kan kanskje være greit og lurt hjelpemiddel.

Hva er problemet om det henger en cat5 i nærheten av telefonlinjer og strømkabel og lynet slår ned? Spiller ingen rolle lynet finner ikke cat 5 kabelen lettere en de andre, og skjer det så ryker alt i huset både med og uten denne nettverkskabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...