Gå til innhold

Litt om våre brukere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utrolig få som bruker Linux.

Sikkert også utrolig mange, for å ikke si alle, som fikk sin bærbare med preinstallert WinXP, og når produsenten i tillegg ikke har sertifisert den bærbare pcen for GnuLinux, så skal det litt til å bytte. Jeg fikk begge mine bærbare med WinXP, har testet Linux litt, men har hatt problemer: dell 500m med intel grafikk hvor dell nektet å oppdatere biosen til grafikkortet med delt minne slik at det lenge var vanskelig å få riktig oppløsning, og nå NX 6310 som jeg ikke har funnet noe godt ACPI program til for å kunne undervolte og styre vifta, tips mottas med takk! Ellers kjører jeg nesten utelukkende fri programvare og det er digg :green: Endret av mandela
Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan dere kan vite hva slags skjermoppløsning jeg har?.. og andre brukere

7402464[/snapback]

Alt dette er informasjon som nettleseren din sender til serveren, så lenge du ikke slår det av i nettleseren.

Uansett, både opera og firefox kan framstå som om det er IE man bruker til å lese siden med. Veldig mange Opera-brukere setter opera til å identifiersere seg som IE. Firefox kan bruke IE til å vise sidene gjennom IE-plugin.

Uansett overasker det meg også at det er så få Linux-brukere her. Selv om mange sikkert havner under "Andre".

Selv gjør jeg sikkert skam på satistikken nå, winxp + FF.

Lenke til kommentar
Oversikt over bruk av ulike OS i Nederland:

http://tweakers.net/etc/?Action=Poll&ID=713

7401101[/snapback]

Undersøkingar av den typen er sjeldan til å stole på. Det er som oftast relativt lett å jukse. Undersøkinga rettar seg og mot ein smal populasjon.

Denne statistikken er jo langt ifra nøyaktig tror jeg. Da tenker jeg på at flere nettlesere identifiserer seg gjerne som Internet Explorer 6.x som standard. Deretter har man en del brukere som ikke kjører med java/script aktivert, og de som også blokkerer alt annet enn selve websiden de surfer på.

Kva for nettlesarar identifiserer seg om IE? Veit at Opera gjorde dette som standard tidlegare, men har no slutta med det.

Det er heller ikkje noko i vegen for at brukarar av IE slår av scripting. Så dette har vel ikkje noko å seie for resultatet.

Det kunne jo hende noen hadde laget en poll eller noe. ;)

7402135[/snapback]

Det er ein her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=659256

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan dere kan vite hva slags skjermoppløsning jeg har?.. og andre brukere

7402464[/snapback]

Lurte litt på det jeg også. Vet at jeg stemte på en slik poll en dag om hvilken skjermoppløsning du brukte. Kanskje de har brukt den...

Lenke til kommentar
Hvordan skulle man funnet ut hvem som er jente?

7402076[/snapback]

7402135[/snapback]

Da vil jeg referere til signaturen din. :)

Dessuten vil langt i fra alle stemme / se denne pollen. 30-40% om vi er heldig.

7402206[/snapback]

Jeg ser ikke helt problemet med å opprette en poll/se på en poll over dette, siden jeg har nok kunnskap om forumet til faktisk å kunne tålke pollen greit. Meningen med sitatene er derimot at man skal være varsom med å tolke statestikker man ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvor er hentet fra. F.eks. er det lett å komme til ulike konklusjoner vis man ikke vet om en poll om "hvilket OS bruker jentene på forumet" er postet på forsiden, i offtopic eller i data (evt. Linux) kategorien, eller vis man ikke er klarover at dette kan ha betydning for statestikken.

EDIT: Men vis du mener at det fort kan bli for få stemmer til at man kan få et solid nok grunnlag er jeg litt mer enig. Ser man på pollen som ttt postet ser man at kun 12 jenter har stemt. Og da blir det litt for mye usikkerhet rundt tallene.

7402135[/snapback]

Det er ein her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=659256

7402593[/snapback]

Jeg er fult klar over den pollen, men den gir desverre ingen informasjon om hvor mange jenter som bruker Firefox/Opera/Linux.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

127.0.0.1 statistik-gallup.net

Anbefales for mye raskere visning av det meste av hw.no, så min statistikk over Opera 7.54u3 er ikke tatt med.

7401130[/snapback]

Du mener at ved å åpne host fila med notisblokk, og legge til "statistik-gallup.net"

Så vil hardware.no vises fortere?

7401232[/snapback]

Jepp, og det er også andre statistikk/reklame adresser du kan blokkere. "big-boards.noe" f.eks.

7401789[/snapback]

Jøss dette visste eg ikkje, finnes det ein artikkel på nett som går i djubden om dette?

7401974[/snapback]

Jeg lurer også på detta.. Ville vært flott med en post der vi virkelig komme i dybden på hva dette er, og hvor mye rart jeg skal skrive inn i host fila..

Finnes det en post, eller skal jeg opprette en?

Lenke til kommentar

7402464[/snapback]

Lurte litt på det jeg også. Vet at jeg stemte på en slik poll en dag om hvilken skjermoppløsning du brukte. Kanskje de har brukt den...

7402748[/snapback]

Hver gang nettleseren din ber om en nettside sender den over en user-streng i http-headeren som sier hvilket os, nettleser og språk du bruker, og hvilken side du kommer fra (vis du har trykket på en link) ol.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på detta.. Ville vært flott med en post der vi virkelig komme i dybden på hva dette er, og hvor mye rart jeg skal skrive inn i host fila..

Finnes det en post, eller skal jeg opprette en?

7402911[/snapback]

Jeg vet ikke helt hvor mye hw.no setter pris på dette temaet for denne statistikken er nok med på å bestemme hvor mye de kan ta betalt for reklamepostene, men om du vil kan du opprette en tråd som f.eks heter "adresser som kan blokkeres for raskere surfing" f.eks hvor adresser som ikke bare gjelder hw.no kan listes. Det er nok en del der ute som har relativt store adblock/hosts lister og som er villig både til å dele lister og diskutere hvordan disse filterne kan settes opp i alle browsere på best mulig måte. Proxomitron f.eks er et tema det er lettest å hoppe inn i ved å først lese en brukervennlig guide og filters.ini til gamle Opera gjelder det også for.

Lenke til kommentar

Nettleseren sender ikke skjermoppløsning og OS hver gang den ber om en side nei. Den sender nettleser, ønsket språk og side den kom fra.

Men ved å bruke litt javascript, kan man få vite OS og oppløsning, og logge dette også.

Men som all statistikk er det ikke noe som er nøyaktig her, siden flere har mange maskiner osv. Man må enten tracke folk med en cookie, IP eller begge deler. Og det blir feil uansett, hvis én har flere maskiner, eller flere bruker én maskin.

En god pekepin gir det jo selvsagt, så er morsomt å se. Man ser jo store forskjeller her og på db.no (eller hvilken avis det var som ga ut litt sånt for en stund siden), som ikke er så rart. Hadde bare IE- og 800-600-andelen vært så lav overalt kunne man snart begynt å bruke litt sakelige webteknologier... :p

Lenke til kommentar
Derimot er det 99,999 % sjanse for at AnAnAs aldri deltar i denne tråden, og 99,89 % sjanse for at hun heller aldri leser artikkelen.

7400275[/snapback]

Ikke vær for sikker på det gullet, du vet aldri hvor du har meg vettu. ;)

7405033[/snapback]

Hva med å ikke spame tråden med ot? :!: Det som hadde vært interessant statistikk er hvor stor prosentandel av poster på dette forumet som er spam og generelt ot, unødvendige meldinger i tråder (det er vel en liten tendens til at postere bruker forumet som chatkanal, nå snakker jeg ikke om off topic del av forumet), kan dette gjennomføres? å på en måte måle produktiviteten til forumet.

i den sammenheng så er jeg klar over at forumstrukturen som finnes her henger tildels sammen med brukermassens karakter. en liten kontrast; på HP forum for bedriftsbærbare har de poengsystem for postere som bidrar til løsning av problemer osv, og tråder med løsninger blir tydelig markerte.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Er det noen statistikk over hvor mange av jentene på forumet som Firefox/Opera? Og hvor mange av dem som bruker Linux?

7402018[/snapback]

Eh.

Hvordan skulle man funnet ut hvem som er jente?

Bare et fåtall som oppdaterer profilen sin korrekt, mr. Double.

7402076[/snapback]

Spørre?

Eg brukar kvartfall Firefox 2.0 og Debian Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...