ClearBlueNight Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Hei! Jeg har ikke peiling, men drister meg likevel til å spørre. Jeg har en HP OmniBook XE3 med en Intel Pentium III 647 MHz prosessor. Jeg synes dette er for lite og lurer på om jeg kan bytte ut prosessoren istedet for å kjøpe ny bærbar (maskina fungerer som forøvrig som et skudd). Hadde vært glimrende med i hvert fall dobbelt så rask prosessor... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Vet ikke, men drister meg til å svare. Tviler på at det går. Bærbare er jo konstruert på en helt annen måte enn stasjonære. Spesiellt alt som har med strømforbruk å gjøre blir det jo lagt mye vekt på, slik at batteriene skal vare lengst mulig. En raskere prosessor har som regel et mye høyere strømforbruk. Ikke bare skal strømmen inn, men varmen skal jo også ut igjen. Så selv om du skulle få en ny prosessor til å virke, så er det fare for at levetiden blir kort. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Det kan gå, men neppe dobling av hastighet, fordi BIOS i maskina sannsynlegvis er skreve for å takle eit lite antal prosessorar som var tilgjenglege i den modellen da den var ny, f.eks 667, 733 og 800. Men det er vel stort sett HP-folk som kan svare på slikt, og det vil dei sikkert ikkje, dei vil heller at du skal kjøpe ny. Lenke til kommentar
KnightFal Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Dette skal gå tror jeg, hvis du åpner pc'en, dvs tar ut tastaturet vil du se prossesoren. Det vil også være noen dip switcher der også. Disse setter du hastigheten med, husk du må ha en prossesor som er laget for bærbare pc'er. Jeg har gjort dette med en Omnibook 6000 fra 700 til 1GHz. Lenke til kommentar
ClearBlueNight Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Dip-switcher? Er ingen dataekspert. Hm... ender vel med at man svir av hele maskinen... kanskje greit å la være? Men hvis noen er sikker, og kan fortelle at "den 1,2 GHz prosessoren passer maskinen", så hopper jeg i det! Tastaturet har jeg skrudd av før, så helt blind er man jo ikke. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 det er kanskje ikke det svaret du ville ha, men en ting du kan gjøre om du vil ha noe raskere er å selge den du har(!) og så kjøpe en ny... ser du på http://www.multicom.no så selger de veldig kraftige pcer for litt over 10 000kr. Du får sikkert en god del for den du allerede har. dermed er det ikke sikkert at du trenger å legge til så mye for en ny laptopp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå