Gå til innhold

Nokia E61 tråden - spørsmål og erfaringer

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som opplever at telefonen har blitt tregere etter siste firmware oppdatering? Det er spesielt når jeg skrur av tastelåsen. Telefonen har vært veldig responsiv fra dag en, så dette irriterer meg litt.

Når jeg installerer noen programmer og temaer får jeg oppdateringsfeil eller at programmet ikke kan installeres. Dette er programmer jeg hadde før firmware oppdatering.

Er det flere som opplever noe lignende?

7732299[/snapback]

den tregheten er fordømt irriterende ja. :( men installeringsproblemer har jeg ikke. Programbehandling -> instillinger -> programvareinstallering -> alle ?

7740296[/snapback]

ja, det første jeg gjorde var å velge "alle" i programvareinstillinger. jeg synes det er rart. uansett har jeg fått det til nå. det blir vel fikset på.

hvordan virker navigasjonen som allerede ligger i e61? jeg har lyst på gps selv, men det er grenser for hva man kan ta seg råd til som student :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan virker navigasjonen som allerede ligger i e61? jeg har lyst på gps selv, men det er grenser for hva man kan ta seg råd til som student :)

7747551[/snapback]

Det som ligger der er ikke all verden. Ingen kartprogrammer, bare posisjonering. Er student selv, så måtte gjøre et innhogg i lommeboka, veit åssen det er! ;) Men fant billig gpsmodul på finn.no. TomTom kjøpte jeg på mpx.no. Har aldri hatt no bruk for det som er innebygd, og er heller ingen grunn til å kjøpe gpsmodul for å bruke det som er forhåndsinstallert. Blir mye penger ut av vinduet for ingen ting, ihvertfall slik jeg ser det. :hmm:

Lenke til kommentar

Åja, det var jo skuffende. Jeg var innom mobildata i arendal i dag for å kikke på gps. Jeg fikk en merkelig forklaring på hvorfor gps på mobil ikke var noe å satse på. Man brukte i følge herren i butikken gprs for å koble gpsmottakeren til mobilen. Dette kostet altså penger?. Jeg spurte om ikke det var bluetooth som blir brukt, men det var ikke lang nok rekkevidde. Jeg ble heller rådet til å kjøpe en alt-i-ett løsning til 4500,-. Stemmer det at tomtom bruker gprs i tillegg?

Jeg har kikket på noen gpsmottakere, men har ikke funnet tomtom6. Jeg skal se på mpx når jeg får stabla datan på beina. Det blir ikke gps med det første. Det er nå det er kjekt med wifi på mobilen :)

Lenke til kommentar
Åja, det var jo skuffende. Jeg var innom mobildata i arendal i dag for å kikke på gps. Jeg fikk en merkelig forklaring på hvorfor gps på mobil ikke var noe å satse på. Man brukte i følge herren i butikken gprs for å koble gpsmottakeren til mobilen.

[...]

7753323[/snapback]

:!: Uff, uff, uff. Gjør meg en tjeneste og hold deg langt unna mobildata i Arendal for all fremtid (dvs helt til typen du prata med pensjonerer seg). Svaret er NEI! Man bruker ikke gprs for å koble telefon til gps. Blutetooth er tingen! Det den vennlige mannen med lav teknisk inteligens refererer til er et system bl.a. Wayfinder bruker for at du alltid skal ha oppdaterte kart. Med Wayfinder kobler du deg til en server via gprs/3G hver gang du navigerer og laster kartene ned direkete on the go. TomTom har et system hvor du legger hele kartet inn på minnekortet og hvor du dermed KUN kobler til gpsmodulen via BT og navigerer i vei. Skal du oppdatere kart i TomTom må du kjøpe oppdateringer. Et system kjent fra de absolutt fleste navigasjonsenheter jeg har vært borti.

Konklusjonen er at mobildatatypen trolig lurer deg ufrivilig på basis av mangel på grunnleggende forståelse av hvordan disse tingene fungerer. Synd for kundene hans.

Lenke til kommentar
Hehe, ja det var det jeg tenkte. Jeg skal styre unna den butikken :) Da vet jeg at nokias navigasjon ikke er noe å satse på. Det var kjekt siden jeg ikke kan prøve selv. Hva slags gps har du kjøpt deg? De jeg har kikket på ligger rundt 1000,-.

7753508[/snapback]

Kjøpte Holux 236, er knallfornøyd! Den koster vel rundt 1000 kr, men jeg kjøpte den nesten ubrukt på finn.no til 600 kr.

Lenke til kommentar

Er du fornøyd med holux? Jeg har kikket på den og noen fra nokia. Eneste forskjell er batteritid og antall kanaler så vidt jeg kan se. Jeg har sett at flere anbefaler holuxmottakeren du har kjøpt. Hva er forskjellen på 20 og f.eks. 12 kanaler?

Nei, det blir nok ikke gps med det første. Har du handsfree i bilen? Jeg har foreløpig bare kjøpt bilholder, men får ikke montert den fordi det bare er skumgummi i dashbordet. Er det noe annet ekstrautstyr som kan anbefales?

Lenke til kommentar

Er knakende fornøyd med Holuxen. Har brukt den både på pda, pc og på telefonen, og den skuffer ikke. Den bruker tilsvarende batteri som Nokias BL-5 eller hav det nå heter, så det finnes plenty med 3. parts produsenter som leverer batterier med bedre levetid! Selv om jeg aldri har hatt noe problem med de 10 timene det medfølgende batteriet leverer. ;)

Annet snasent ekstrautstyr? Hm.. Har selv en sånn Nokia BH-900 handsfree sak som ejg er knallfornøyd med. God lyd både inn og ut og behagelig å ha på øret.

Ellers bruker jeg en slik veske-sak fra Krusell. Greit om man vil styre unna alt av riper og drit. Har en til overs av denne, fikk kjøpt to og fikk aldri rotet meg til å sende den siste tilbake, så om noen vil ha den så lar jeg den gå for en hundrings + brevporto. :p

Er stadig på leit etter nye kule greier, så dumper innom med flere dingsebumser etterhvert tenker jeg.

EDIT:

Har forresten ingen anelse om hva som utgjør forskjellen på en 12 og en 20 kanalers mottaker. :hmm: Har vel noe med hvor mange satelitter den kan ta inn samtidig å gjøre tenker jeg, men om det merkes noe forskjell sånn til vanlig aner jeg ikke!

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke finne gamle handsfree i går, så jeg kjøpte nokia BH-900 i går. Det er god lyd i den. Det eneste jeg har å utsette på den er skurring hvis det ikke er helt fri sikt til telefonen.

Når det gjelder programmer er Turbo msn ganske bra. Jeg kan sende og motta filer. Det har jeg savnet i andre programmer. Med Soonr kan du dele mapper på datamaskinen og få tilgang til dem på mobilen så lenge maskinen står på. Det er kjekt når jeg er på skolen og kan laste ned musikk.

jeg kan godt kjøpe tlf-veska av deg hvis det går an å skrive sms og ringe med den på. Jeg har selvfølgelig mistet telefonen i gulvet noen ganger og fått en liten ripe Midt displayet.

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

Mange gode tips i denne tråden:)

Har selv et problem med at jeg ikke får koblet på WLAN hvis nettverket har passord. Har prøvd alle krypteringer og bruker korrekt passord, men får ikke dette engang til å fungere her hjemme.

Opplever også veldig ofte at telefonen avbryter internett osv. pga for lite minne. Selvom jeg bare åpner nettleseren og er på vg.no. Hva kan dette være?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
jeg kan godt kjøpe tlf-veska av deg hvis det går an å skrive sms og ringe med den på. Jeg har selvfølgelig mistet telefonen i gulvet noen ganger og fått en liten ripe Midt displayet.

7762651[/snapback]

Jada. Den er av svart bøffelskin, men hele fronten er av gjennomsiktig plast. Det er hull til joysticken og hull til laderkontakt, pop-port kontakten og høytalerene.

@Pexus:

Hvilken firmware har du? Opplvede det minneproblemet når jeg hadde 2.x firmwaren, men etter at jeg oppgraderte til 3.x forsvant det. Hva nettverksproblemene angår må jeg si at det har jeg faktisk ikke vært borti før. :hmm: Om du går inn på "tilgjengelige WLAN" og kikker på nettverket dette gjelder, så skal du få info om hvilken type kryptering som er brukt på nettverket. For å korrekt kunne lage et tilgangspunkt kan du desverre ikke bare velge det aktuelle nettverket når du forsøker å koble til, men du må gå inn på verktøy, innstillinger, tilkobling, tilgangspunkter, valg, nytt tilgangspunkt for å lage tilgangspunkt til et kryptert nettverk. Litt tungvint, men når det er gjort skal det funke! :)

Lenke til kommentar

Pexus: har du nyeste FW? Jeg måtte legge inn WLAN manuelt etter FW-oppdatering. Telefonen fant nettverket hjemme, men ville ikke lagre det som tilgangspunkt. Det er som Bjørnar sier enklest å lage et selv. Jeg har FW 3. Vet ikke om det er noen nyere enda.

EDIT: jeg detter også plutselig ut av nettleseren og får minne er fullt noen ganger. Det gjelder spesielt class fronter på HiA. Jeg får beskjed at HiAs sider ikke har sertifikat. Dette er noe som har skjedd i det siste.

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå til innkjøp av denne mobilen snart, da den virker meget kjekk i bruk for skolen jeg går på akkurat nå, hvor jeg ofte får bruk for å sjekke mail, og kan ha behov for å sjekke småtteri på nettet. I tillegg ville MSN vært kjekt å hatt mobilt da det er Wlan over hele skolen.

Og som jeg skjønner er kalenderfunksjonen nokså bra på denne? Eller er det jeg som har hørt helt feil... Har i allefall hørt at den utnytter hele den store skjermen og at man har nokså store valgmuligheter når man lagrer avtaler og annet.

Hva tror dere som allerede eier en slik mobil? Vil den holde (i haugevis?) til mine bruksområder? Og hvordan blir størrelsen når man har den i lommen? Den ser litt stor ut på grunn av Q-werty tastaturet, men så er den jo samtidig veldig tynn også da.

En siste ting jeg lurer på er hvordan tastaturet fungerer i bruk til å skrive med i MSN, kort E-post, notater osv... Har lest litt blandet kritikk om dette, hvor omtalere er skuffet over tastaturet, mens mange brukere er positive. :)

Edit: Forresten så gir jeg ikke fullpris, altså 3500KR for denne, men ca 2000KR ved videreføring av Netcom. Må jo ikke gå helt over grensene for an stakkars student, men en aldri så liten telefon som man så sårt trenger til visse småting må man vel unne seg ;)

Endret av Tøffli
Lenke til kommentar

Tøffli: hvilken skole går du på? Jeg går selv på HiA hvor de bruker VPN. VPN finnes i telefonen, men jeg klarer ikke å konfigurere det selv. Det må lages en egen fil med innstillinger som kjøres på telefonen. Som jeg har forstått må man ha en "nokia VPN-server" for at klienten skal fungere. Snakk med IT-mannen på skolen om hva de bruker der. Bruker de VPN, kan du finne en klient som koster penger.

Telefonen er fin til msn. Tastaturet er veldig behagelig synes jeg. Kalenderfunksjonen er bra synes jeg, den er oversiktlig. Den er jo litt stor i lomma, men for meg gjør det ingenting. Den er heldigvis ikke så tykk :)

Epost på mobilen er bra. Enkelt å sette opp. Kan sende vedlegg.

Når det gjelder å skrive notater synes jeg en PC er bedre. Jeg kan bare bruke to fingre av gangen. Det går jo greit, men jeg foretrekker penn og papir. Telefonen er super i mine øyne. Den har mange funksjoner og programmuligheter. Jeg sitter og skriver på den nå siden PC-en ikke fungerer før den får en orginal windows vista.

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

Høres flott ut dette her! Visste ikke at den støtter VPN... vi går IKT driftsfag så vi har tilgang til det meste her, så får nok installert den klienten.

Dersom den også er OK til film ville det blitt kjekt når man skal se små filmsnutter faktisk.

Er veldig tiltrukket av alle tilkoblingsmulighetene, den gode nettleseren, alle smart phone mulighetene, tastaturet og den store skjermen :) Og alt dette virker til å komme til en veldig overkommelig pris

Lenke til kommentar
Høres flott ut dette her! Visste ikke at den støtter VPN... vi går IKT driftsfag så vi har tilgang til det meste her, så får nok installert den klienten.

7795650[/snapback]

Hvis du søker på nokia e61 og VPN client finner du oppskriften. Det er flere tråder på nokiaforumet om hvordan man skal gjøre det.

Hvis du konverterer en film til mobilformat tar den rundt 60mb. Du får plass til noen filmer og serier på et 2gb minnekort.

Det er en grei mp3-spiller også. Bassen forsvinner hver gang jeg skifter sang, men trykker man opp og ned på volumet er den i gang igjen.

Jeg synes det er mye telefon for pengene. Det er utrolig kjekt med wifi og en ordentlig nettleser.Den har alt etter min mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...