Gå til innhold

Ikke fornøyd med MIST

Ter3

Anbefalte innlegg

Sitat fra Microplex

"Strømforsyningen som kommer ut på topp i alle tester - et lydløst råskinn"

Kjøpte en slik en, 500W 20/24pin med avtagbare kabler, lekkert...

Men den lager jo en sånn "GNZZZZZ"-lyd når pc'n er av og strømkabelen står i, er det vanlig?

Jo, den funker, men det er så dårlig gjort å reklamere for dens "stillhet", jeg må jo dra ut kabelen når jeg skal sove om natta...

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er den aktive PFC delen av strømforskyningen som lager denne lyden, den er helt ufarlig og har ingenting å si for dens funksjon. Jeg har selv en MIST på 500w og har ikke hatt noen problemer med den, slår den bare av på strømbryteren når jeg går og legger meg. Microplex har uttalt seg om saken tidligere og forsikret at det ikke er noe galt om den lager denne lyden når maskinen er av.

Les Her

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar
Jeg har selv MIST600 og jeg har også den GNIZ lyden når pcen er av, men den funker utmerket etter det.

Skal jeg klage ?

7405873[/snapback]

Du skal ikke klage bare for å klage, men dersom det plager deg så bør du såklart gjøre noe med det. :) Min strømforsyning er også litt sånn, men har fungert feilfritt nærmere 24/7 i ca et års tid.

Lenke til kommentar

Jeg hører en veldig høyfrekvent lyd fra min 500w mist. Problemet oppstår ikke når pc'n er av, men heller når den faktisk kjører. Støyen er en ganske ubehagelig da jeg føler at den overhodet ikke burde være der.

Jeg har lenge engstet meg over dette men har ikke hatt råd til å bytte psu.

Forrige uke så krasjet pc'n min og nettverkskortet og en del andre komponenter var plutselig døde da jeg fikk rebootet. Jeg frykter at det var mist'en som drepte kortet men jeg vet ikke..

Nå sitter jeg her med nytt hovedkort, men engster meg for å bruke misten på grunn av den lyden.

Er det noen andre som har hatt tilsvarende problem med mist? Og er dette noe microplex bytter?

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar

Sjekk pinne 1,2 og 11 ATX kontakten på det ødelagte hovedkortet og på MIST`en, er det tydelig bevis på varmgang der så bør du ikke benytte MIST psuen, jeg har en misstanke om at det er en designfeil i selve atx kontakten til MIST psuen som kan forårsake dette, driver enda å undersøker dette.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Hva det jeg skal se etter på kontakten på misten?

Jeg har fått nytt hovedkort alt, så jeg har ikke muligheten til å sjekke hovedkortet.

Men jeg leste et annet sted på forumet her at man kan starte psu'en ved å kortslutte noen ledninger. Jeg får kanskje teste det og se hva som skjer.

Hvis jeg får isolert problemet så blir det lettere å klage til Microplex.

Sjekk pinne 1,2 og 11 ATX kontakten på det ødelagte hovedkortet og på MIST`en, er det tydelig bevis på varmgang der så bør du ikke benytte MIST psuen, jeg har en misstanke om at det er en designfeil i selve atx kontakten til MIST psuen som kan forårsake dette, driver enda å undersøker dette.

7418860[/snapback]

Lenke til kommentar
For ordens skyld, sjekk om lyden forsvinner når du skrur på PCen så er vi helt sikre på hva vi snakker om.

Aktive PFC skal korrigere effektfaktoren for den effekten PSUen trekker. Det du hører er høyst sannsynlig aktive PFC som skrur seg av og på. Dette kan skje når effekten som PSU trekker fra nettet er veldig lav.

Hovedkortet trekker litt effekt (typisk 0.5-2.5W) fra PSU via +5Vsb selv om PCen er avskrudd. I tillegg har alle PSUer såkalte tomgangstap som noe forenklet er tap som er tilstede uansett om PSU belastes eller ikke.

Når det gjelder MIST så er tomgangstapene så lave så den trekker den kun 0.03-0.05A når PCen er avskrudd, med andre ord en veldig liten belastning for aktiv PFC.

Hvorfor det kun er enkelte MISTer som er slik vet jeg ikke. Vi har kun fått 6-7 stk klager, dvs det er mindre enn 1% som klager. Om du har en slik MIST kan du sende MISTen tilbake til oss så får du en ny. De MISTene som har en slik lyd selger vi ut igjen (se under "Demovarer") så det er ingen funksjonsmessig feil på dem. De fleste vil aldri høre lyden fordi PCen må være av, du må ha øret ganske nær PSU og det må være ganske stille i rommet for å høre lyden.

Hvorfor du ikke hører slike lyder fra Q-Tec? Vel, aktiv PFC øker prisen for PSU med 5-10% så du finner det kun på dyrere PSUer. Q-Tec og de fleste andre PSUer har ikke aktiv PFC, de har passiv PFC som er en enklere (og dårligere) løsning. I Norge er det også solgt en del PSUer uten hverken aktiv eller passiv PFC tiltross for at PFC er påbudt. Siden ingen av disse har aktiv PFC vil du naturlig nok ikke høre aktiv PFC lyd fra dem:-)

PFC, aktiv eller passiv, er som sagt påbudt i EU området og Norge. Aktiv PFC har en del lavere tap og er å foretrekke på PSUer som skal være støysvake.

Hvis du søker på Google så ser du det er flere PSUer med aktive PFC (Tagan, OCZ med flere, bl.a. Zalman tror jeg) som kan gi fra seg en slik lyd ved liten PSU belastning.

Oppdatering 21 oktober 2006: Vi har ikke lenger den praksisen at vi bytter PSUen. I de tilfelle der bruker synes lyden er sjenerende så sendes PSUen tilbake til oss innen 3 uker etter PSUen er mottatt og vi refunderer pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...