Knut Arne Vedaa Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Heisann. Har nylig installert Kubuntu, og tenkte jeg skulle begynne å leke meg litt med programmering i Linux. Så: jeg har fått laget "hello.c", og kompilert den til "a.out" med gcc, og linket den til "hello" med ld... Men når jeg skriver hello for å kjøre den får jeg til svar: command not found. Jada, dette er første og eneste gang jeg skal komme med et slikt amatørspørsmål. Lenke til kommentar
Knut Arne Vedaa Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Hm, ja det fungerte, takk. (Er det ikke litt merkelig at man må spesifisere path'en på den måten?) Men da kommer neste amatørspørsmål: får nå feilmeldingen error while loading shared libraries: gmon_start__: cannot open shared object file: No such file or directory Har en følelse av at jeg skulle linket med noen runtime libraries, men hvor finner jeg disse? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Du kan også kompilere slik. # gcc hello.c -o hello #./hello Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå