Gå til innhold

CPU temperaturen "jager"

Arnagorn

Anbefalte innlegg

Dilemma!!

Akkurat kjøpt og montert intel core duo2 hovedkort med en standar 775 prosessor. Rett etter oppstart sjekket jeg pc-health status i BIOS og la merke til at CPU tempraturen jager fra 12 til 195 grader celcius. :cry: Tempraturen kan hoppe 100 grader på 1 sekund. V-core og 3,3V varierer fra "OK" til "fail" ved jevne mellomrom. System temp'en varierer mellom 45 og 65 grader. Disse verdiene skulle jo tillsi for det første at maskinen burde shutte ned og at cpu'en burde være aske. Tenkte da at tempraturmåleren til cpu kanskje var trøbblete. Lillbroren min klarte da ved et uhell å dra ut kontakten til vannpumpen og da slo maskinen seg av nesten umiddelbart. :hmm: Får opp de samme verdiene i Easytune5. Hva skjer her?

Endret av Arnagorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3,3Vcore er ALT for høyt. Det samme er selvsagt temperaturen. Spørsmålet er om 3,3 volts avlesning er reell eller ikke. Jeg ville først gått over alt av koblinger og sjekket at kjøle-element(er) sitter skikkelig. Deretter ville jeg resatt alle BIOS-innstillinger til default. Så sjekket om avlesningene fremdeles var "off the scale". Hvis de er det - oppgrader BIOS. Er problemet der fremdeles, bytt til en annen strømforsyning. Hvis en ny strømforsyning heller ikke hjelper, vil jeg tippe det er feil på CPU eller hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...