Gå til innhold

Hovedkort piper under oppstart

cyriax

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygget en ny PC. Har gjordt dette noen anger før også. Denne gangen har det oppstått et problem jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Når jeg starter maskinen for første gang bgynner hovedkortet og pipe korte pip som ikke stopper. Når jeg ser i bruksanvisningen står det at det kan være CPU som er for varm.

Jeg har satt sammen følgende:

ASUS A7V8X

AMD 2200

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MH

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR Ultra/650XP GS

2 x 80 GB som skal stå i RAID

Plextor 48x24x88

DVD ROM

Hva kan problemet være her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-17 13:04, skrev oddivato:

Tenkte det var bare med MSI H/K dette problemet oppsto, men prøv å gå inn i Bios/PC Healt status og dissable CPU Fan Detection.

Hilsen O.I.

Ja... ikke så dumt forslag, det, men da må han være HELT sikker på at alt funker som det skal, eller så kan han jo uvitende overheate prossessoren fordi noe ikke er helt som det skal..... :sad:

Så sånn sett er jo det litt risikofylt...

Lenke til kommentar

Noen sjanser må en da ta her i livet. Hvis han ser at vifta snurrer rundt så er vel alt ok. Ellers går det an å kjøre den direkte fra 12 V. For å få Silent Twin til å funke på en del H/K Er vi ganske mange rundt i verden som har gitt opp. Dvs. den funker men en får ikke frem hastigheten (RPM)

Hilsen O.I.

KT 4 Ultra. Amd XP 2100+

Gainward Ti 4200 650 XP Golden Sample

2*256 Mb Twin Mos PC 3200

[ Denne Melding var redigert av: oddivato på 2002-11-17 13:22 ]

Lenke til kommentar

Pilene SKAL stå innover. For å kjøre direkte 12 V. må du enten ha en overgang fra ett av uttaka på PSU. til kontakta på vifta. Komplett har en overgang Dvs. at du kobler vifta på en likedan plugg som den du bruker til HD/Brenner osv. Eller lodde sammen diverse ledninger. Men det er kanskje en litt for stor sjanse å ta hvis en ikke er 100% sikker på hva som er hva.

Hilsen O.I.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fjernet temp og hastighet i Bios uten at dette løste det.

Når disse stod på så stod den på 5300 RPM og 46 grader.

Når jeg lot maskinen kjøre videre under oppstartet kommer det en blinkend feilmelding noe senere: NO ARRAY DEFIND. Kan dette være problemet, og hva er det?

Lenke til kommentar

Det var som han før her sa Fan Detection du skulle fjerne i Bios ikke noe annet. Du får opp 5300 RPM. Det er akkurat det dobbelte av RPM. til S.Twin som er 2650. Men prøv noe annet med det samme da. Ledningen til vifta er en Y kabel. Del den og sett den ene i et annet uttak på HK.

Hilsen O.I.

Lenke til kommentar

Først skriver du at maskinen stopper og blir stående og pipe. Så skriver du at du har vært inne i bios?!

Hvis problemet ditt skyldtes at hovedkortet ikke detekterer viftehastigheten så skulle det ikke være mulig å komme inn i bios.

Let videre. Det er ihverfall ikke vifta di..

Array defined meldingen skyldes nok bare at du ikke har definert Raid'en din.

Lenke til kommentar

Maskinen stopper ikke. Jeg kommer inn i BIOS og kan gjøre instillinger der.

Den står nå på Ignore på RPM, og jeg har fjernet Y kabelen. Jeg har også satt inne et vifte styringskort. Prøvd å bruke både dette og det som er på HK og bare kortet og bare HK, alle med samme resultat. Det fortsetter og PIPE korte jevne støt. Hvis jeg lar maskinen kjøre forbi BIOS kommer jeg til No operating system found (har ikke installert dette ennå.

Noen andre forslag til hvorfoe dette skjer. Vanskelig å ignrere da det skjerer i ørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...