e321 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 La denne på of topic, jeg.. På min moped er det 6V batteri.. Hvis jeg putter på et 12V batteri til frontlys, kan jeg bruke 6V anlegget til og lade opp 12V'en da? 6V'en blir omtrent ikke brukt.. Evt. med en diode på så 12V'en ikke går ut i 6V anlegget Lenke til kommentar
Patz Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Det funker nok dårlig, ladespenningen for 12V-batterier er vel så vidt jeg husker 14,7V. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Ladespenningen for 12v batteri er normalt 14,4 volt. 14,7 volt brukes når det er veldig kaldt.. 13,6 volt brukes til vedlikeholdslading. Hvis du skal lade fra et 6volts batteri, må du ha en trafo eller noe spesiell elektronikk for å få det til.. men det er ikke særlig rimelig.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Ladespenningen på et 12v batteri kan være fra 13,5-14,7 volt, det varierer mellom bilprodusentene, men nei du kan naturlig nok ikke lade et 12v batteri med 6v. Ladepsenningen bør minst være 13,5v for å få ladet et 12V batteri skikkelig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Du må isåfall koble en lader mellom 6V-batteriet og 12V-batteriet. Dette får du sikkert tak i, men det _kan_ være lettere å bytte 6V-laderen til en 12V-lader, og lade 6V-batteriet fra 12V-systemet (med en lader beregnet for å lade 6V bly fra 12V). Lenke til kommentar
RIP Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hvorfor kan du ikke bare kjøpe et nytt 6v batteri? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hvorfor kan du ikke bare kjøpe et nytt 6v batteri? 7398427[/snapback] Hvor er moroa i det? Da kan han jo ikke poste en tråd her på forumet, og spørre om man kan lade 12V-batteri med 6v. Daniel Lenke til kommentar
e321 Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 hehe Skal ha ei ny lykt på mopeden(tnt-manga).. den bruker noen slags spotter isteden for pærer.. disse spottene klarer jeg ikke å oppdrive i 6V(aner ikke hvor jeg skal lete.. har sett på biltema og clasohlson).. Derfor Tenkte mest på om noen visste om en slags trafo som kunne gjort dette mulig da Lenke til kommentar
Toddb Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 La denne på of topic, jeg.. På min moped er det 6V batteri.. Hvis jeg putter på et 12V batteri til frontlys, kan jeg bruke 6V anlegget til og lade opp 12V'en da? 6V'en blir omtrent ikke brukt.. Evt. med en diode på så 12V'en ikke går ut i 6V anlegget 7397586[/snapback] du kan få det til med at du først vekselretter spenningen fra dc til ac så bruke en trafo for å booste spenninga deretter likerette denne spenningen igjen til 14.4v dc. fryktelig tungvint og kostbar måte å gjøre dette på men det er gjennomførbart. ville heller byttet dynamo og batteri til 12v Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 La denne på of topic, jeg.. På min moped er det 6V batteri.. Hvis jeg putter på et 12V batteri til frontlys, kan jeg bruke 6V anlegget til og lade opp 12V'en da? 6V'en blir omtrent ikke brukt.. Evt. med en diode på så 12V'en ikke går ut i 6V anlegget 7397586[/snapback] du kan få det til med at du først vekselretter spenningen fra dc til ac så bruke en trafo for å booste spenninga deretter likerette denne spenningen igjen til 14.4v dc. fryktelig tungvint og kostbar måte å gjøre dette på men det er gjennomførbart. ville heller byttet dynamo og batteri til 12v 7405449[/snapback] Kostbart er det vel ikke, er ikke så mange komponenter du trenger hvis man har litt peiling og kan å lodde . Skal man kjøpe det blir det vel kanskje et par hundre kroner. Når man forsterker likespenning hakker man opp spenningen i firkantpulser på veldig høy frekvens, transformerer den med en transformator og likeretter den spenningen igjen. Det beste ville vært å oppgradere det elektriske på mopeden din til 12V. Hvis dynamoen leverer nok blir vel det å bytte spenningsstabilisator og de komponentene som trenger 6V til 12V komponenter. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Høres ut som et duste opplegg, spør du meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå