Gå til innhold

Overklokking for n00bs

Anbefalte innlegg

jeg har lenge tenkt på å klokke prosessoren min (amd athlon 64 3500+) men har hatt litt problemer med å forstå meg på bios klokkinga. men i dag var jeg så heldig at jeg fannt et hendig program kalt ClockGen som man kan klokke cpu ved å justere på to skyveknapper. clockgen kan du finne her jeg har klokka min cpu til 2500 mhz nå med stock kjøler og tempen ligger på 38 etter 25 minutter stress. og jeg er ganske fornøyd med hensyn til at det er min første O.C.

jeg la ved et bilde tatt fra everest cpu id

post-90800-1164925108_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan komme med kjapp guide til hvordan dette funker? Er det noe dårligere å klokke med et slikt programm en når du gjør det i bios? Og er det kun cpu du klokker eller er det alt?

Og hvor mye kan jeg klokke min AMD Athlon 64 3200+ uten at det er noen stor risk for ødelagt hardware, tempen ligger på 40-50 grader.

Hilsen en kjempenoob :)

Lenke til kommentar
Jesus du må ha det kaldt på rommet ditt da. 25 minutter stresstest med stock kjøler og nesten 1.5 i volt og så når du bare 38 grader. Hvilket program bruker du til å stressteste med forresten?

7400672[/snapback]

Jeg bruker stresstesten i everest ultimate og kjørte 3dmark 05 etterpå.

skal legge ut marks ganske snart ;)

testen kjører i alle fall cpu på 100% load så det bør jo funke eller?

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Tja, ville nok heller brukt prime95, tror det vil gi en høyere temperatur. Ville ikke kalle hverken 3dmark eller everest for program du kan stressteste cpu'en skikkelig med.

7401592[/snapback]

jeg har klokket min fra 1,8GHz til 2,2GHz. jeg har fire vifter med prossordviften, og min ligger på ca 35 grader når jeg kjører 3Dmark05.

Men jeg har heller ikke stilt på volten da, har den på auto.

Lenke til kommentar

Men altså, 3dmark 05 tester i stor grad ytelse i spill og går mye på grafikkort. det er ikke beregnet for å gi absolutt 100% tung load over lengre tid, men å mple ytelsen. Ser ikke på 3dmark som et fullverdig program for å stressteste cpu med.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Noen som kan komme med kjapp guide til hvordan dette funker? Er det noe dårligere å klokke med et slikt programm en når du gjør det i bios? Og er det kun cpu du klokker eller er det alt?

Og hvor mye kan jeg klokke min AMD Athlon 64 3200+ uten at det er noen stor risk for ødelagt hardware, tempen ligger på 40-50 grader.

Hilsen en kjempenoob :)

7400925[/snapback]

Cpuen gjør regnefeil og du får "heng eller bluescreen" lenge før det noen fare på ferde, så lenge du ikke skrur opp cpu volten for mye da :)

Venice kjernen som du har i cpuen klokker ofte til 2,7-2,8ghz.

Den funker best på ca 1,52v . Den feiler på samme klokking med høyere volt. Lavere volt så får den ikke nok strøm til å yte maks.

Jeg vil anbefale deg å bytte vifte hvis du skal klokke høyere, Venicen feiler på ca 55grader. :(

Veiledning for enkel overklokking:

Gå inn i bios og sett divider på minne slik at minne går på lavere hastighet en cpuen.(133mhz istedenfor 200mhz).

Lås pci bussen.

Sett hypertransport multiplier til 3eller 4 isteden for 5.

Sett cpu spenning på 1.52 volt hvis du kan.

Restart maskinen, gå inn i clockgen, se hvor høyt du kan gå før maskinen fryser.

Her må du bare prøve deg frem.

Når du har funnet hastigheten maskina fryser på, gå ned ca 10mhz på fsb.

Nå har du funnet en hastighet som du kan teste ut stress og stabilitet på.

Jeg bruker gjerne superpi ( 1M testen) til de første testene, for superpi sier veldig fort fra om regnefeil. Regnefeil= for høy klokk.

Får du feil så må du ned med hastigheten.

Når du har funnet en hastighet som ser ut til å fungere kan du teste med prime, for å se om tempen holder seg lav nok (under 55) på full load.

Hvis tempen er under kontroll kan du langtidsteste med prime for å sjekke stabilitet. Hvis ikke tempen er under 55 må du sørge for mer kjøling.

Det som er beskrevet her er å finne maks klokk på cpu.

For å få maks ytelse på maskinen må du nå prøve å øke hastigheten på minnet.

Noe som fører til at du må justere timingsen på minnet.

Det er litt av vitenskap, så der vil jeg anbefale deg å lete i forumet etter innlegg som omhandler ditt HK og dine rambrikker. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, har vært en tur inne i bios nå, vil bare ha alt klart så jeg ikke gjør noen tabber :)

Her er noen bilder:

post-105380-1165003126_thumb.jpg

Det er her jeg setter ned divideren til minne ikke sant? Kan sette ned denne til 100mHZ.. Og må jeg ikke stille denne opp seinere? Jeg reduserer jo minne med 50 %.

Hvordan jeg låser pci bussen har jeg ikke peiling på, hvordan gjør jeg det ? :p

På HT Hva er forskjellen på om jeg setter denne på 3 eller 4? Hva anbefaler du?

Og jeg får noen merkelige alternativer når jeg skal stille volten på cpuen, hvilket alternativ skal jeg sette den på?

post-105380-1165003342_thumb.jpg

Her ser dere et oversiktsbilde:

post-105380-1165003386_thumb.jpg

Forresten prossessoren min er en winchester, ikke Venice. :)

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Sånn har klokket opp fra 2000mHz til 2300mHz nå. Har endra på alt du sa jeg skulle gjøre, untatt cpu volten fordi den var jeg usikker på, og jeg har hørt at det er dumt å tukle med den hvis man ikke er helt sikker på hva man gjør. CPU kjerne volten er ihverfall 1.33 ifølge everest.

Er det noen stor risk nå? Tempen ligger på 36 Grader på CPU. Eventuelt hvor mye mer kan jeg klokke opp?

Edit: Fikk bluescreen på 2500mHz....

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Tusen takk til deg guran1942 :thumbup:

Har nå fått orden på det meste, eneste jeg mangler er å sette opp volten på cpuen så jeg får enda bedre ytelse(?)

Har klokket opp både skjermkort, minne og cpu nå, og kan spille med bedre innstillinger en før og i tillegg ha bedre ytelse. :D

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Tusen takk til deg guran1942  :thumbup:

Har nå fått orden på det meste, eneste jeg mangler er å sette opp volten på cpuen så jeg får enda bedre ytelse(?)

Har klokket opp både skjermkort, minne og cpu nå, og kan spille med bedre innstillinger en før og i tillegg ha bedre ytelse. :D

7404046[/snapback]

Har testet OCCT, men det klikker når det har gått ca 5 %, tror det er pga at jeg kjører windows Vista, for opp feilmeling når jeg starter programet, er jo ikke laget for de, men maskinen min holder 30-36 grader, når jeg har mange programer opp. har bare klokket den fra 1,8-2,2. har ikke satt opp volten.

Lenke til kommentar
Tusen takk til deg guran1942  :thumbup:

7404046[/snapback]

Bare gøy å hjelpe.

Gøy at du får det til :)

Husk at venice kjernen er følsom på spenning, alle jeg har klokket får trøbbel når jeg nærmer meg 1,55v. de greier heller ikke maks ytelse under 1,5v.

Kjører fortiden venice 1,8@2,8ghz. :dribble:

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Forresten prossessoren min er en winchester, ikke Venice. :)

Takker for svar.

7403176[/snapback]

Har vært borti Winchester, som gikk til 2,6ghz :)

Htt 3 eller 4 det avhenger av hva HK tåler. Setter du 3 så er du sikker på at feilen ikke ligger der når maskinen fryser. Kan jo sette den opp igjen senere når du har funnet maks cpu speed.

Samme greia med å sette minne på 100mhz.

store forskjeller på hovedkortene hva de tåler av FSB og Htt.

Et av de første Asus hk til 939 tålte maks 240 mhz fsb, Dfi lanparty 315mhz fsb, nyeste Asus A8R32-MVP deluxe tåler enda litt mer.

@ Tmz du spør om innstillinger på cpu volt, sett denpå 1,45 og +5% da ender du opp på ca 1,52v som etter mine erfaringer er perfekt for Venice

Hold øye med cpu tempen når du tester, økt volt=økt strøm=økt temp

Endret av guran1942
Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke finner noe sted jeg kan endre volten, kun i %. I everest varierer volten fra 1.36-1.37. Vil det da si at jeg kan stille den opp med 10%? 1.37*1.10=1.507 volt. Vil cpuen bli mye varmere?

7406887[/snapback]

Prøv med litt mindre enn 10% først (5-8%).

Cpuen blir nok endel varmere, så du må nok belage deg på å invester i mer kjøling. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...