Hagr Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Jeg har planer om å bygge meg en sub woofer kasse, jeg har tenkt til å bruke 2x12" elementer også skal jeg bygge kassa av spon eller finerplater... jeg har tenkt til å bruke bilstereoelementer hvis det går(?) de går vel på 12V, så jeg regner med å bygge inn en adapter i kassa... noen forslag til hvordan jeg skal gjøre det.. evt. hva slags elementer jeg kan bruke? og om dette kan la seg gjennomføre eller ikke? jeg kan å bruke loddebolt og kan ohms lov.. har jeg mulighet til å klare dette? hehe er enda ikke sikker på hva slags strøm det skal gå, hvor mange watt utgangseffekt jeg skal satse på osv. dere har altså ganske frie tøyler her ( ) hehe... Endret 30. november 2006 av Hagr Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Sjekk Eltek / Dynabel. http://www.mamut.com/dynabel Materialet som bør brukes er MDF. Det er en spesiell type sponplate. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) vell, alt spiller inn på hverandre, så en må nesten bare begynne i en ende å velge... hvor mye penger har du tenkt å bruke er vell det første spørsmålet? hva består resten av anlegget ditt av? bilelement eller ikke har ikke betydning, men ser ingen grunn til å bruke en bilforsterker hvis du skal ha den inne (230Vac til 12 Vdc for så opp til 60-80 Vdc, bare teit) selv har jeg bygd denne: http://vingtor.kicks-ass.org/gallery.php?g...llery%2Fdiy-sub og den kosta meg et sted mellom 4000 og 5000. ta en titt på http://www.mamut.com/dynabel så finner du mye fint... Endret 30. november 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
space17 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hva skal bu bruke subwooferen til? Er det et supplement til et annleg for musikk, eller en "ordentlig" sub til hjemmekino? Ettersom du sier du vurderer to 12 tommere misstenker jeg at du mest er ute etter høt lydtrykk? høyttaler elementer, uansett om de er beregnet på bruk i bil eller hjemme, trenger ikke 12V eller 220V. Det er det forsterkeren som skal drive elementene som trenger. Det er ikke noen stor teknisk forskjell på elementer ment for bruk i bil eller hjemme så det er samme hva slags forsterker du bruker bare de klarer å drive den lasten (impedansen, ohm) som elementene representerer. "Bilhøytalere" har typisk 2-4 ohms (oftest 4) impedanse, mens "stue" høytalere typisk har 4-6-8 ohms impedans. Hvis du skal bruke 2 elementer har du muligheten til å drive de med hver sin forsterkerkanal, eller koble de i serie eller parallell på en kanal. Dermed kan totalimpedansen varieres for å tilpasse den til forsterkeren. Hvis det er 4 ohms elementer har du dermed mulighet til 2 ohm, 2x 4 ohm, eller 8 ohm impdanse. Angående materialer til kassebygging er det MDF som er norm'en for høytalere, men for subwoofere er det ikke så viktig. Det viktigste er at kassa blir stiv. Med avstivere er spon helt kurrant og mye billigere. Eltek som som hårek linker til er nok en lur plass å starte. space Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Gjør som Hårek! Bruk MDF! (Har med at egenressonans til MDF ligger utenfor frekvensene som høyttalereelementen kan spille). Vanlig bilstereo subelementer funker fint de. Høy utgangseffekt skaper som regel mer kontant og presis bassgjengivelse. Men tror du bommer litt når du snakker om bilstereoelementer på 12V. Det er forsterkeren i bilen som går på 12V, elementene virker fint selv om du bruker en 230V forsterker på dem. Jeg vil uansett anbefale å bruke en dedikert subforsterker ettersom det å bruke bilforsterker krever en ganske kapabel omformer (230V til 12V dersom du skal levere inngangsstrøm. En hver person som er i stand til å lese en bruksanvisning, benytte seg av stikksag, drill, sag og loddebolt burde kunne greie å lage en mer eller mindre vellykket høyttaler/sub. Sub pleier å være lettere ettersom de består av ett evt. to elementer av lik størrelse og derfor ikke trenger delefilter ol. (kan loddes direkte til forsterkers utganger). Elementene til Eltek/Dynabel som heter "Dynabel" er ganske kapable elementer til hobby bruk. Det dyreste komponenten er som regel forsterkeren. Det billigste sub-kittet til dynabel (har det selv og synes det er rimelig bra til prisen i alle fall) bruker en 250W forsterker. Tror neppe jeg ville hatt mindre. Lykke til! Endret 30. november 2006 av vidiware Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Ang bygging er ikke finèrplater et så godt materiale. Bruk heller spon som sagt, eller MDF. -Spesielt MDF er lett å jobbe med. Dette får man kjøpt på omtrent alle byggevareutsalg. Som Dr_VingTor sier så bruk en vanlig hjemmeforsterker eller PA forsterker til å drive elementene. Hvis du bruker bilementer er det ofte at disse har lav impedanse (typisk 2-4Ohm). Derfor vil nok det beste være å koble disse i serie så man kommer opp i 8 ohm siden de fleste vanlige hjemmeforsterkere ikke er glad i for lave verdier. Her må man selvfølgelig se an på forstekeren. Visse PA forsterkere kan godt arbeide i 2Ohms området. EDIT: Kom akkurat to poster i forkjøpet Endret 30. november 2006 av Koffe Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Dersom det er ditt første høyttalerprosjekt er jo en pakke fra Dynabel noe av det sikreste. Og tro meg, alle sammen spiller mye fetere enn subber for samme prisen (ca. 2850kr for Phobos når MDF og maling er kjøpt inn, forutsatt at du har verktøy). Eltek er også veldig behjelpelige om du spør dem om råd. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 Hei. Tusen takk for mange gode svar... skal kikke litt på siden som hårek linket til også spør jeg om det er noe mer jeg lurer på Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Hvis du ikke skal ha forsterker'n bygd inn i kassa så kan du jo bare kjøpe deg en brukbar PA forsterker, og 2x 12" i kasse f.eks. Selv har jeg 2x 12" i hver sin kasse, element og kasse er beregnet for bil, og dem drives av 1 PA forsterker på rundt 2x 1000 watt. med et Biltema aktivt subwoofer element i mellom surround forsterker og PA forsterker. Og lyden, for å si det sånn.. det høres i hele huset, + ganske godt ute. Og dem klarer å gå ganske langt ned i frekvens området Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) uansett hvordan du velger å gjøre det.. hold deg LAAANGT unna finèr. Det vil bare bli skrammel og ulyd uansett. MDF er best. Har du ikke råd (ikke at det koster all verden, men...) så kan 22mm spoonplater være et brukbart alternativ. Uansett så er MDF best. Hvis du skal bygge aktiv-subb så er Zachry dsw-400 et godt og billig altnernativ. Denne får du kjøpt bl.a. på ljudia. Selv om alt har en sammenheng, lønner det seg å bruke noen kroner ekstra på forsterker. En forsterker med god og stabil strømforsyning som kan levere "saft" i det lange og brede uten forvergning vil ha bedre kontroll på elementet, og du har mindre sjans for å spille skjev spole eller lignende. Endret 30. november 2006 av JKJK Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 har snust en del rundt nå, og tror jeg begynner så vidt å ta oenget (nesten) hehe... er det noen som kan sette opp en handleliste for meg en eller annen plass med alt jeg trenger? dvs. høyttaler elementer, forsterker og (trenger jeg noe mer?) Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 har snust en del rundt nå, og tror jeg begynner så vidt å ta oenget (nesten) hehe... er det noen som kan sette opp en handleliste for meg en eller annen plass med alt jeg trenger? dvs. høyttaler elementer, forsterker og (trenger jeg noe mer?) 7397737[/snapback] Feks. denne http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm Du trenger bare plater(spon eller MDF) i tillegg..Og verktyy self.. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Bruk MDF! (Har med at egenressonans til MDF ligger utenfor frekvensene som høyttalereelementen kan spille). Veldig riktig at det er resonansegenskapene til MDF som gjør det meget egnet til høytalere...men da snakker man om høytalere som spiller av hele frekvensområdet. For sub'er det det ikke noe problem med egenresonas i kassa da frekvensene som skal gjengies er så lave (lange bølgelender). Det som er viktig er at kassa blir stiv. Ville spart pengene til forsterker, aktivt delefilter, høytalerelment(er). Igjen...Hva er bruksområdet ditt Hagr? space Endret 1. desember 2006 av space17 Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) bruksområdet er en ekstrasubwoofer til pc anlegget mitt... (film, spill og musikk) kommer til å bygge fronthøyttalere senere, men bruker denne subberkassa som en start jeg har masse verktøy og 3 "plankebutikker" i nærheten, så det er ikke noe problem Endret 1. desember 2006 av Hagr Lenke til kommentar
space17 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Hagr: Jeg ville anbefale deg å starte med en sub av et element til å begynne med. Hvis du synes dette blir for lite, noe jeg tviler på, kan du bygge en til. En annen fordel er ar kassa blir halvparten så stor, som likevel er veldig stort med 12" elementer. space Lenke til kommentar
Faris Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Denne guiden her er veldig fin http://www.bilforumet.net/showthread.php?t...&highlight=bass Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Kjøpte subpakken Phobos (som vidiware nevner), og er kjempefornøyd med den. Kjøpte kirsebærfiner til å legge over MDFen istedenfor å male, og synes resultatet ble veldig bra. Som sagt, god sub, spiller høyt, og var ikke veldig dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå