Gå til innhold

Ingeniør etter bygg og anlegg

sandalH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

§ 3-1. Realkompetanse

(1) Søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret, og som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er kvalifiserte for et bestemt studium på grunnlag av realkompetanse.

(2) Realkompetanse er kunnskaper søkeren har fått gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, utdanning eller på annen måte.

(3) Utdanningsinstitusjonen må vurdere kvalifikasjonene i forhold til det faget som søkeren ønsker å studere, og finne fram til egnete og hensiktsmessige framgangsmåter for slike vurderinger. Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse.

Om du skulle fått godkjent realkompetanse, må du i tillegg ha 3MX/2FY. Så vidt jeg vet så har du vært diskutert å gi yrkesfagutdanninger generell studiekompetanse, men det har blitt lagt på hylla fordi det ikke kan forventes at yrkesfag kan gi samme kvalifikasjoner i allmenne fag når de ikke har samme timetall og pensum som allmennfag.

Noen får korrigere meg om jeg tar feil, men du kan ta allmenn påbygging i tillegg til realfagene for å komme inn på ingeniørutdanningen, eller du kan søke om å få godkjent realkompetanse om du er over 25 år i tillegg til å ha tatt realfagene som privatist. Du kommer uansett ikke langt på en ingeniørutdannelse på høyskole uten kjennskap til matematikk. Det er vel bedre å ta 3MX enn å ta opp igjen mattefagene på høyskolen x antall ganger.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Hvordan er sjansene for å å komma inn på ingeniør skoler etter fagbrev som tømrer? Må du ta almenn påbygg og slikt? Alle alternativer jeg kan gå osv. viss noen har peiling?

7396827[/snapback]

Det er noe som heter forkurs for ingeniørutdanning. Et år som kombinerer en slags allmenn påbygning med realfagene som trengs. Alle høyskoler med ingeniørutdanning tilbyr dette, så det er bare å gå til hjemmesiden til den høyskolen du vil ta forkurs hos for å få mer info.

Dette er veien "alle" med yrkesfaglig bakgrunn går for å bli ingeniør.

Endret av cdguru
Lenke til kommentar
Hvordan er sjansene for å å komma inn på ingeniør skoler etter fagbrev som tømrer? Må du ta almenn påbygg og slikt? Alle alternativer jeg kan gå osv. viss noen har peiling?

7396827[/snapback]

Det er noe som heter forkurs for ingeniørutdanning. Et år som kombinerer en slags allmenn påbygning med realfagene som trengs. Alle høyskoler med ingeniørutdanning tilbyr dette, så det er bare å gå til hjemmesiden til den høyskolen du vil ta forkurs hos for å få mer info.

Dette er veien "alle" med yrkesfaglig bakgrunn går for å bli ingeniør.

7411229[/snapback]

ja takk skal du ha! :) har lest litt om dette den siste dagen.. takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...