Gozarpz Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Er en ting jeg er usikker på. Når man skal ha en fordeling, tilkoblet 400V 3-fas + N, hvor mye kan man ta ut i 230V fra hvor stor hovedsikring. Jeg skal ha en fordeling koblet til 400V, med 9stk 16A kurser. Da dette var tilkoblet 230V, holdt en 63A. Men når jeg skal ha dette på 400V, hvordan regner jeg ut hvilken sikring jeg trenger? Sammenhengen mellom 230V og 400V er kvadratrota av 3. (kvrt3 *230 = 400) Men er det det samme med strøm? 63A / kvrt3 = 36,41 = 40A ? I husinnstallasjoner med IT er jo 63A som overbelastningsvern vanlig, og på TN er 40A ganske vanlig. Noen som vet dette? Lenke til kommentar
Toddb Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Er en ting jeg er usikker på. Når man skal ha en fordeling, tilkoblet 400V 3-fas + N, hvor mye kan man ta ut i 230V fra hvor stor hovedsikring. Jeg skal ha en fordeling koblet til 400V, med 9stk 16A kurser. Da dette var tilkoblet 230V, holdt en 63A. Men når jeg skal ha dette på 400V, hvordan regner jeg ut hvilken sikring jeg trenger? Sammenhengen mellom 230V og 400V er kvadratrota av 3. (kvrt3 *230 = 400) Men er det det samme med strøm? 63A / kvrt3 = 36,41 = 40A ? I husinnstallasjoner med IT er jo 63A som overbelastningsvern vanlig, og på TN er 40A ganske vanlig. Noen som vet dette? 7396711[/snapback] Det enklese ville jo være og ta en kjapp telefon til en elektro bedrift i morra, men ja jeg tror en 40A er riktig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Størelsen på hovedsikringen bestemmes av tilførselskabelen. Er det fortsatt samme tilførselskabelen så kan du fortsatt sikre med 63A da det er strømføringsevnen til kabelen som bestemmer værnet. En annen ting er at nå kan det benyttes 1+N sikringer i stedenfor 2 polte sikringer om sikringene skal byttes ut. 1+N sikringer er billigere en 2 polte. Nå har jeg kun rehabilitert et 400V skap så jeg skal ikke si hva som er vanlig for 400V anlegg men 63A er ikke vanlig sikringsstørelse på 230V lengere. Årsaken er at strømføringsevnen til 16mm2 inntakskabel i rør ble senket fra 63A til 56A i 1998 så nå er 50 - 56A vanlig på nye 230V anlegg. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Var nettopp nede og så på sikringstavlen i lokalet. Har tillgang på en 40A kurs (3+N). Hvis det som jeg regnet ut i første post stemmer, kan jeg belaste den 40A kursen med 9 x 16A 230V (3680W). Noen som kan bekrefte at dette stemmer? Eller blir det mer som dette: 3680W x 9 = 33KW 33KW ------- 400 * 1,73 = 47.6A Jeg begynner å tro mer på denne utrekningen. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Ut av en 40A 3+N, kan du trekke: P = U * I * kvrt3 = 400V * 40A * 1,73 = 27680 = ca 27kW Når man regner ut overbelastningsvern, har man også noe som heter samtidsfaktor, dvs at alle kursene ikke er under full belastning, hele tiden. Nå er det en stund siden jeg har regnet på dette, men mener man bruker 0,6 på en vanlig husinstallasjon. Last = 33kW * 0,6 = 19,8kW. Det vil si at du kan nok kjøre 9 stk 16A kurser på et 4-p overbelastningsvern på 40A Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Samtidighetsfaktoren har jeg satt til 1, da alle kursene i enkelte tidspunkt blir belastet fullt ut. Regner med at jeg skaffer en 50A sikring. Får den montert i hovedtavla. Da har jeg 34600W. EDIT: Når jeg regner litt mer på det, så hadde vi 25KW sist gang(230V 63A). Om vi kjører på 400V nå, med 40A, får vi jo 27KW... Siden det gikk bra sist gang, burde det gå bra nå... Med 40A på 400V. Endret 2. desember 2006 av Gozarpz Lenke til kommentar
Azton Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Vil nok også tro det. Hva slags anlegg skal du bruke det på? Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Det er en fordeling til et dataparty. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Regner med at du har fått utført en FEBDOK-beregning med bakgrunn i de data (kortslutningsytelser, m.m.) fra forsyningen til din fordeling? Dette får man fra netteieren. Er ikke bare å koble om fra 230V til 400V sånn uten videre, ei heller sette inn 50A. Dessuten vil vel ikke en FEBDOK-beregning godta en samtidighetsfaktor på 1? Hva med samsvarserklæring for dette anlegget, som skal overleveres netteier før anlegget spenningstestes og tas i bruk? Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Dette er et "løsskap" for forsyning til et dataparty i 3 dager. Har tatt hensyn til kortslutningsstrømmene. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Dette er et "løsskap" for forsyning til et dataparty i 3 dager.Har tatt hensyn til kortslutningsstrømmene. Uansett om det er ett "løsskap", altså ett midlertidig anlegg eller fast installasjon så er det ikke bare å gyve løs på ombygginger. "Løsskapet" skal også være bygd etter de normer som finnes og være godkjent. Endringer i skapet gir krav om ny samsvarserklæring og ny typegodkjenning. Håper for dere at det ikke er noe skade som oppstår pga. uautorisert ombygging og at dere får ett hyggelig LAN-party. Lenke til kommentar
Gozarpz Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Uansett om det er ett "løsskap", altså ett midlertidig anlegg eller fast installasjon så er det ikke bare å gyve løs på ombygginger. "Løsskapet" skal også være bygd etter de normer som finnes og være godkjent. Endringer i skapet gir krav om ny samsvarserklæring og ny typegodkjenning. 7407326[/snapback] Det forrige skapet vi brukte var mye mer ulovlig og farlig. Det blir satt sammen et skap på nytt, etter de normer som gjelder. Håper for dere at det ikke er noe skade som oppstår pga. uautorisert ombygging og at dere får ett hyggelig LAN-party. 7407326[/snapback] Takk Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) Eg ville tatt ein telefon til ein godkjent elektroinnstalatør. Reglane rundt elektriske anlegg, både fste og midlertidige, er ganske strenge. Du har ikkje lov å bygge om byggstrømskap uten å være innstalatør/jobbe under ein innstalatør. Edit: Det bruker alltid å være eit eller anna firma som tar på seg slike jobber "på dugnad" eller til ein meget hyggelig pris. Endret 2. desember 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå