Gå til innhold

Sider i hjemmesider

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet ikke om jeg helt forstod hva du lurte på, men ta f.eks. utgangspunkt i hw.no:

jeg har ikke kjennskap til koden bak siden, men vil tro det er slik:

de har en fast header- og meny-del. Derfor vil jeg med 99% sikkerthet si at hw-gutta (og jentene?) har noen dokumenter som tar seg av det faste. Etterhvert som det skrives artikler havner disse inn i en database. Når du klikker på forsiden så syr serveren til hw sammen en side som består av bl.a.: header, meny, de 20 nyeste artiklene, footer. Når du klikker deg inn på en artikkel så generer serveren en annen side, denne gangen bestående av header, meny, footer og den aktuelle artikkel..

For oss som besøker siden ser det ut som at alt er et eneste stort dokument, men i virkeligheten er det altså ikke noe problem å bygge en side av mange dokumenter. Men det linkes ikke til de ulike delene på siden, det man benytter er ulike include-scripts. Har serveren støtte for php kan man skrive

<?php
   include("mappe/fil.php");
>?

Hvis du skal lage noen få sider, så kan det i første omgang være greit å hoppe over inkluderingen, og istedet lage X antall ulike html-dokumenter som alle inneholder de elementene som skal gå igjen på alle sider. Så bare endrer du litt på teksten.. Dette fungerer greit når man har under 5 sider. Har du (mange) fler, og ønsker å endre på en liten ting, vil du irritere deg gal av å måtte oppdatere hver eneste side...

Hvis du har vært borti frames vil du se at det også er en løsning for å dele opp siden i ulike biter. Slik at den som koder hjemmesiden kan oppdatere f.eks. menyen uten å måtte ende alle undersider. Men frames er krøklete og tungvindt. I tillegg er den svært lite brukervennlig, det er umulig å lage bookmarks, skrive inn url'er o.l. med en frames-side.. Det er noen av grunnene til at folk flest ikke bruker frames!

Lenke til kommentar

php-inlude er veldig enkelt:

1) du trenger en server som støtter php. For å teste siden på egen pc må du laste ned og installere et program som tar seg av dette (alternativet er altså å laste alt opp på serveren, for så å se hvordan det ble)

2) en php-fil kan inneholde både php-kode og vanlig html-kode. Når du ønsker å utføre en php-kode starter du med "<?php" og avslutter med" ?>" (jamfør koden min over)

3) eksempel på hvordan en side kan se ut:

<html>
<head>
<title>Tittel</title>
</head>

<body>

<?php 
include("header.php"); 
include("menu.php");
>?

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla in ante at velit volutpat dictum. Suspendisse potenti. Proin nonummy lacus sit amet libero. Etiam velit lectus, tincidunt vitae, hendrerit ac, consequat sed, eros. Nullam imperdiet sem. Donec dolor nibh, congue et, adipiscing vitae, placerat nec, orci. Suspendisse tempus. Ut mattis sapien quis nibh. Pellentesque neque. Pellentesque eget velit. Fusce ligula nunc, porttitor elementum, pharetra ut, congue eu, pede. Etiam consequat. Ut pellentesque, mauris ac pulvinar posuere, tortor purus condimentum lectus, eget viverra enim pede nec nisl. Nulla quis urna sed turpis consequat semper. Mauris non enim eu risus tincidunt adipiscing. Proin ornare luctus nisl. </p>

<p>Etiam pede lorem, sodales non, fringilla ac, malesuada a, lorem. Etiam id mauris. Phasellus et quam nec dolor rutrum lacinia. Maecenas nisl. Pellentesque varius, magna vitae scelerisque rutrum, sem mi fermentum magna, nec dictum odio risus eget magna. Praesent ligula. Proin vehicula, nulla nec volutpat pretium, dolor quam ultrices elit, sed venenatis nulla nisi ut tellus. Suspendisse sapien magna, interdum id, pretium et, adipiscing in, leo. Praesent enim nisl, luctus non, placerat non, convallis id, nisi. Aenean fermentum. Nullam sit amet arcu ac turpis auctor sagittis. Vivamus erat erat, cursus ut, semper at, laoreet nec, ipsum. Duis vel mi. Phasellus consequat mollis purus. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec eros. Nulla id metus. </p>

<p>Praesent luctus sollicitudin elit. Aliquam tortor magna, molestie id, tempor vitae, molestie quis, neque. Aenean nisl. In sapien. Sed consectetuer mollis justo. Morbi aliquam eleifend ligula. Curabitur cursus fermentum nulla. Morbi vel lorem. Vestibulum accumsan ante et massa. Sed sed erat. Aliquam at dolor eget metus rutrum lacinia. </p>

<p>Suspendisse urna. Vivamus orci. Pellentesque at orci. Sed quis pede sit amet lacus tristique convallis. Nunc quis dui. Cras eros metus, aliquam nec, pharetra et, feugiat sit amet, nisl. Suspendisse nec lacus quis mi mollis sagittis. Suspendisse convallis pede quis nisi. Nulla viverra malesuada lacus. Donec ac neque ac massa hendrerit laoreet. Integer metus. Aenean ornare. Mauris sit amet orci at sapien iaculis viverra. Nam lacinia est eu metus. Nulla leo magna, pretium blandit, euismod nec, fermentum ut, nibh. </p>

<p>Nulla accumsan. Duis tempus ante vehicula metus. In sagittis sodales lectus. Donec id erat. In hac habitasse platea dictumst. In hac habitasse platea dictumst. Etiam pellentesque. Maecenas non tellus. Quisque porttitor dapibus risus. Curabitur euismod nulla nec nunc. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Pellentesque nulla arcu, consequat id, aliquam quis, imperdiet nec, tortor. Maecenas sagittis. In hac habitasse platea dictumst. Praesent nisl nisl, cursus in, molestie eget, aliquam sed, enim.</p>

<?php include("footer.php"); ?>

</body>
</html>

merk at taggene "<html> og <body> skal i resultatet (det som servers til den besøkende) kun være med én gang hver. Derfor må du bestemme deg for hvor du putter disse taggene. Jeg la de inn i "hoved-dokumentet", og ikke i meny/header eller footer. Hadde jeg hatt <html>-start tagg i alle de filene som inkluderes ville resultatet ha inneholdt totalt 4 <html>-tagger. Håper jeg ikke forvirret mer en jeg forklarte her på slutten..

Spør gjerne mer om det er noe du lurer på :)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Så skal php include skrives inn i html filen, i så fall hvor?

/Jan Tore

7397057[/snapback]

stemmer.

men du må endre navnet på filen slik at den endre på .php istedefor .html

Du bestemmer selv hvor du inkludrer, men poenget er at innholdet i den filen som inkluderes "limes inn" på samme sted som include-setningen står. Så det varierer hvor man ønsker å inkludere, men er det en header-greie er det naturlig å includere rett under <body>-taggen (som i mitt eksempel over)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...