killertomato Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Har fått i oppdrag og ta noen brudebilder for noen jeg kjenner. Har aldri gjort dette før så jeg lurer på om noen her har erfaring fra dette og kan gi meg noen tips så jeg slipper i drite skikkelig på draget. Hvordan burde jeg f.eks bruke blitsen? Av utstyr har jeg Canon 20 d, 17-85 IS og Speedlite 580ex. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+bryllupsbilder https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+bryllupsbilder Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Tar du betalt for oppdraget? I så fall ville jeg kjørt etter "no cure, no pay prinsippet". Blir bildene bra, kan du ta en slant for de. I motsatt fall, lærer du av dine feil til neste gang. Og for all del, ikke prøv å ta de ofisielle bildene. For oss amatører kan det fungere ok å fotografere i kirken og på festen etterpå (unngå mye alkohol). I de tilfellene brudeparet ikke har fotograf i kirke og på fest, så kommer DINE bilder som en bonus. Blir de dårlige, er ikke det noen katastrofe Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Tar du betalt for oppdraget? I så fall ville jeg kjørt etter "no cure, no pay prinsippet". Blir bildene bra, kan du ta en slant for de. I motsatt fall, lærer du av dine feil til neste gang. Og for all del, ikke prøv å ta de ofisielle bildene. For oss amatører kan det fungere ok å fotografere i kirken og på festen etterpå (unngå mye alkohol). I de tilfellene brudeparet ikke har fotograf i kirke og på fest, så kommer DINE bilder som en bonus. Blir de dårlige, er ikke det noen katastrofe 7398908[/snapback] Kommer ikke til å ta noe betalt for det nei. Det tørr jeg rett og slett ikke siden jeg ikke har gjort det før. Får min lønn i erfaring Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Tar du betalt for oppdraget? I så fall ville jeg kjørt etter "no cure, no pay prinsippet". Blir bildene bra, kan du ta en slant for de. I motsatt fall, lærer du av dine feil til neste gang. Og for all del, ikke prøv å ta de ofisielle bildene. For oss amatører kan det fungere ok å fotografere i kirken og på festen etterpå (unngå mye alkohol). I de tilfellene brudeparet ikke har fotograf i kirke og på fest, så kommer DINE bilder som en bonus. Blir de dårlige, er ikke det noen katastrofe Kommer ikke til å ta noe betalt for det nei. Det tørr jeg rett og slett ikke siden jeg ikke har gjort det før. Får min lønn i erfaring Vil anbefale deg å råde dem til å ha profesjonell fotograf likevel, i hvert fall til de "offisielle" bildene. Det gjør ting mye lettere for deg, og du kommer langt med det utstyret du har tilgjengelig. Les de andre trådene, så kan du heller spørre litt mer konkret hvis det er noe du lurer på. Ellers er det generelt bare å ha mye lagringsplass tilgjengelig, og ta mange bilder. Se gjennom bildene du har tatt underveis, så du ser om det er noe du gjør feil - så har du fremdeles mulighet til å ta flere bilder. Ta vare på alle bildene du tar, og bruk heller litt tid etter bryllupet til å se igjennom, og lete etter elementer du kan bruke. De fleste bilder har noe brukbart i seg, dersom du klipper litt. Når du er ferdig, plukker du ut de bildene du synes er bra, og viser dem til brudeparet. Så kan de heller få en DVD med alle bildene uredigert hvis de vil ha noe mer. Vet av erfaring at brudepar ofte vil ha så mye bildemateriale som mulig å velge mellom, og de har ofte både andre preferanser og andre krav til kvalitet enn fotografer/fotointeresserte... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Er dette bryllupet nå om kort tid? Det kunne kanskje vært en god idé å investere 900 kroner i en 50/1.8 så du kan benytte tilgjengelig lys noe lenger ut på ettermiddagen.. Ellers har jeg to tips; det ene er å se på mange bilder, for eksempel er denne siden et godt utgangspunkt: http://www.wpja.org/ Det andre er det samme som k-ryeng sier, ha mye lagringsplass og fotografer mye.. Da jeg gifta meg i august hadde jeg i tillegg til fotografen to kompiser med hvert sitt dSLR, og jeg utstyrte dem med min optikk og hver sin "oppgave"; en med tele og "candids" som jobb, mens en fanget gruppefoto etc. Jeg hadde også med meg en som fotograferte fotograferingen proff-fotografen gjorde (phew, for en setning), og disse bildene er veldig morsomme for ettertiden. Resultatet for min del var at jeg kunne plukke ut 150ish gode bilder til et webalbum som gjester og venner har hatt masse glede av - i tillegg til at vi selvfølgelig har et fantastisk flott album. Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Er dette bryllupet nå om kort tid? Det kunne kanskje vært en god idé å investere 900 kroner i en 50/1.8 så du kan benytte tilgjengelig lys noe lenger ut på ettermiddagen.. På siden av saken: Hvor koster en 50/1.8 900 kroner? Planlegger å kjøpe en selv. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Er dette bryllupet nå om kort tid? Det kunne kanskje vært en god idé å investere 900 kroner i en 50/1.8 så du kan benytte tilgjengelig lys noe lenger ut på ettermiddagen.. På siden av saken: Hvor koster en 50/1.8 900 kroner? Planlegger å kjøpe en selv. 7399859[/snapback] For eksempel hos FotoVideo, de har 20+ på lager. Andreas Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 På siden av saken: Hvor koster en 50/1.8 900 kroner? Planlegger å kjøpe en selv. Produktguiden er et fint sted å starte å lete... Aner ikke hvor den koster 900 kr, men den koster fra 849,- hos JapanPhoto (som har den på lager) og oppover (men ikke 900 kr ;-). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå