Sykebil Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Hvordan kan man vite hvordan man har fått rett trykk på coren, når man setter vannblokka fast? (magnum 462) Er det når fjærene er helt sammentrykkt eller bare litt sammentrykkt å få den i water er ikke problemet men trykket. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Om det er snakk om en AMD cpu, så skal trykket mot core ligge mellom 7 og 12(!) kg, om jeg ikke husker feil. Etter egen erfaring med to forskjellige vannblokker og to forskjellige festemetoder, har jeg kommet frem til at dette ikke er såå kritisk. Den vanskelige biten er vel å få likt spenn på fjærene når man benytter de fire festene på hovedkortet, ikke minst fordi core ikke ligger i senter av disse fire festehullene. Jeg ville valgt å klemme fjærene halvveis isammen, slik at det fortsatt er luft imellom vinningene i fjærene. Trekk i allefall ikke så hard til at vinningene berører hverandre! Har også en vannblokk med et modifisert ProFix3 feste (varenr 301 hos http://www.3dfxcool.no/) og har utstyrt dette med en ganske kraftig senterfjær. Det viser seg i praksis at temperaturen ikke endres, selv om fjærspennet varieres fra ganske løst til svært stramt. Lenke til kommentar
Sykebil Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Ok takk skal du ha Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Blir selvfølgelig vanskelig å måle med et slikt fjær system, men du får vel dra til og måle hver skruehøyde med et skyvelære, slik at trykket mot core blir homogent. Ifølge Intel så skal trykket mot core (P4) max være 100lbf, eller 444N. Dvs, 444/9,8 = 45,3Kg, eller 45,3/(3,1*3,1) = 4,7 kg/cm^2 ( bar ). Vet du fjærstivheten så kan du jo regne ut hvor mye fjærene dine skal trykkes sammen. F.eks trenger en fjær 2 kg for å trykkes sammen 1 cm, så får du et trykk på 2*4=8 kg skrur du alle 4 skruene dine ned 1 cm. Fjærstivheten kan du finne med en vekt. Ifølge AMD så skal trykket mot core (XP) max være 30lbf, eller 132N. Dvs, 132/9,8 = 13,5Kg eller 13,5/(1,1*0,75) = 16,1 kg/cm^2 ( bar ). =) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Rene skjære matteprøven det der! Men strengt tatt; Er det nødvendig å gjøre det så komplisért da Hondaen? Man blir jo alldeles tummelumsk av så mange benevnelser og omregninger! Fotpund, Newton, Bar og Kg! Det er jo mer enn tre ting på en gang, og det går jo ikke, som det heter! Btw; Hvorfor ikke Kp med det samme da? Da har du vel fått med deg alle benevnelser for trykk / vekt? Synes det er greit med kg jeg for min del, som en betegnelse som de fleste er fortrolig med. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Skrue: Han spurte, han fikk fasiten Dimmensjonering av slike tekniske ting krever matematikk. Ved å regne ut så kan man slippe prøve/feile metoden, noe som kan være kostbart. Intel og AMD har brukt mye tid og penger for å komme fram til disse tallene, det synes jeg vi bør utnytte. Selvfølgelig opp til hver enkelt av oss =) Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Hvor mange år har du hatt fysikk? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 13:56, skrev Hondaen:Skrue: Han spurte, han fikk fasiten :smile:Dimmensjonering av slike tekniske ting krever matematikk. Ved å regne ut så kan man slippe prøve/feile metoden, noe som kan være kostbart.Intel og AMD har brukt mye tid og penger for å komme fram til disse tallene, det synes jeg vi bør utnytte. Selvfølgelig opp til hver enkelt av oss =) Joda, han fikk jo fasiten. I kg tilslutt! Men ba han virkelig om regnestykket da? Om jeg skal hente avisen i postkassa mi, så går jeg ikke rundt huset for det? Håper du skjønner sammenligningen. At Intel og AMD har brukt mye tid på å komme frem til disse tallene skal vi selvsagt utnytte, men vi behøver vel ikke en full gjennomgang av regnestykkene deres for det? Det er vel litt enklere å oppgi det faktiske trykket med en gang, i kg..... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Poenget var å vise trykk forholdet mellom XP og P4. Great Scott! Du er jo staere enn ved hoggestabben min! hehe... ;-) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 15:13, skrev Hondaen:Poenget var å vise trykk forholdet mellom XP og P4.Great Scott! Du er jo staere enn ved hoggestabben min! hehe... :wink: LOL!! Ja, jeg er nok litt sta kanskje! Men er vel ikke helt alene om å være det? Ha en god kveld! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 15:13, skrev Hondaen:Great Scott! Du er jo staere enn ved hoggestabben min! hehe... :wink: Hoggstabbe? For gammeldags! Her brukes det hydraulikk når veden skal klyves :razz: Lenke til kommentar
Sykebil Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 15:00, skrev Skrue: Quote: Den 2002-11-17 13:56, skrev Hondaen: Skrue: Han spurte, han fikk fasiten :smile: Dimmensjonering av slike tekniske ting krever matematikk. Ved å regne ut så kan man slippe prøve/feile metoden, noe som kan være kostbart. Intel og AMD har brukt mye tid og penger for å komme fram til disse tallene, det synes jeg vi bør utnytte. Selvfølgelig opp til hver enkelt av oss =) Joda, han fikk jo fasiten. I kg tilslutt! Men ba han virkelig om regnestykket da? Om jeg skal hente avisen i postkassa mi, så går jeg ikke rundt huset for det? Håper du skjønner sammenligningen. At Intel og AMD har brukt mye tid på å komme frem til disse tallene skal vi selvsagt utnytte, men vi behøver vel ikke en full gjennomgang av regnestykkene deres for det? Det er vel litt enklere å oppgi det faktiske trykket med en gang, i kg..... jo det trenger vi for å forstå hvordan de har gjort det og som Hondaen sier prøv og feil metoden er DYR fjærstivheten er n/m og formelen kan jeg fra før :smile: altså man kan bruke vekten ved sett fjæra oppå for så å trykke den feks 1cm sammen så ser man på for mange kilo det er fra det kan man regne ut hvor mye man skal skur fjærene samme husk at dette er for EN fjær Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Hmmmm. Hvorfor spurte du da, når du allerede kan det? Lenke til kommentar
Sykebil Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 jeg viste ikke trykket i kilo Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 17:50, skrev Sykebil:jeg viste ikke trykket i kilo Aha...... Men det rimer vel ikke heelt med det opprinnelige spørsmålet vel? Ikke antydning til etterlysning om hvor mange kilo her?: "Hvordan kan man vite hvordan man har fått rett trykk på coren, når man setter vannblokka fast? (magnum 462) Er det når fjærene er helt sammentrykkt eller bare litt sammentrykkt å få den i water er ikke problemet men trykket." Men nå har jeg vel erta på meg både den ene og den andre i denne tråden, så saken er EOD for min del. Lykke til med monteringa, uansett! [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-17 18:06 ] Lenke til kommentar
Sykebil Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 17:53, skrev Skrue: Quote: Den 2002-11-17 17:50, skrev Sykebil: jeg viste ikke trykket i kilo Aha...... Men det rimer vel ikke heelt med det opprinnelige spørsmålet vel? Ikke antydning til etterlysning om hvor mange kilo her?: "Hvordan kan man vite hvordan man har fått rett trykk på coren, når man setter vannblokka fast? (magnum 462) Er det når fjærene er helt sammentrykkt eller bare litt sammentrykkt å få den i water er ikke problemet men trykket." Men nå har jeg vel erta på meg både den ene og den andre i denne tråden, så saken er EOD for min del. Lykke til med monteringa, uansett! <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-17 18:06 ]</font> jeg formulerte meg vel ikke helt bra, det er sant. men det er trykket i kilo jeg var ute etter. Hvorfor kan de ikke oppgi fjærkonstanten slik at man kan regne ut for mye man skal komprimere fjærene btw du har full rett til å ha den meningen du vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå