Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg ser at vi har kommet langt i utviklingen her ja. Hvorfor skal dem ikke få lov til å nyte cider framfor øl? Og hvorfor er det "barnslig" å drikke cider?

Hender jeg drikker cider selv, synes det er godt. Var heller det opplegget som selges i norske matbutikker jeg reagerte på. Skjønner ikke hvorfor det heter cider engang, er ikke i nærheten av å likne på noe av det som produseres i Storbritannia og Irland og som faktisk ER cider.

Helt enig med deg, europris hadde noen alkoholfrie en gang, de var veldig gode.

 

OT

 

Drikker nå en Lysholmer Double Ice, og hva kan jeg si, synes det var veldig friskt og lettdrikkelig, helt grei smak ( litt svak, kanskje nærmest "mildt utvannet" smak på den )

Ikke særlig bittert, sitt søtt. En grei ute sommer pils, men kunne likegodt ha kjøpt en BARE øl fra Rema 1000 ( kåret til billigste øl )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor det heter cider engang, er ikke i nærheten av å likne på noe av det som produseres i Storbritannia og Irland og som faktisk ER cider.

Helt enig med deg, europris hadde noen alkoholfrie en gang, de var veldig gode.

 

 

Nei, det er du ikke.. Det som selges som cider i butikkene i Norge er noe søtt kliss. Det alkoholfrie du snakker om er enda søtere kliss. Det han snakker om er tørr cider som er noe fullstendig annet. Kjøp en engelsk tørr cider på polet, så skjønner du hva vi snakker om..

 

Og nybb, du tar så feil at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne :no:

Lenke til kommentar
Nei, det er du ikke.. Det som selges som cider i butikkene i Norge er noe søtt kliss. Det alkoholfrie du snakker om er enda søtere kliss. Det han snakker om er tørr cider som er noe fullstendig annet. Kjøp en engelsk tørr cider på polet, så skjønner du hva vi snakker om.

Det stemmer. Pådro meg en fascinasjon for cider etter en tur til Dublin for noen år tilbake. Der serveres det på tappekran sammen med ølet og er som du skriver, av en ganske annen karakter enn den norske...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det heter cider engang, er ikke i nærheten av å likne på noe av det som produseres i Storbritannia og Irland og som faktisk ER cider.

Helt enig med deg, europris hadde noen alkoholfrie en gang, de var veldig gode.

 

 

Nei, det er du ikke.. Det som selges som cider i butikkene i Norge er noe søtt kliss. Det alkoholfrie du snakker om er enda søtere kliss. Det han snakker om er tørr cider som er noe fullstendig annet. Kjøp en engelsk tørr cider på polet, så skjønner du hva vi snakker om..

 

Og nybb, du tar så feil at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne :no:

 

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg liker smaken av godt øl, så hvorfor kan jeg ikke da like Lime Cut? Det bygger jo på ølsmaken som jeg liekr.

Lenke til kommentar

Selv om jeg har lyst, kan jeg dessverre ikke nekte deg å like Lime Cut. Men jeg (og mange andre her som liker "seriøse øl") kan nekte å godta påstanden din om at "de som liker øl, liker Lime Cut". Som det har vært sagt flere ganger tidligere i tråden, Lime Cut er laget for å smake minst mulig av øl og er beregnet for de som egentlig liker brus, ikke øl..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ingen fasit på hva man skal eller bør like, men jeg er enig i at "Lime Cut" er mer beregnet på brusentusiaster enn ølentusiaster. Personlig liker jeg både brus & øl veldig godt og kan godt sette pris på en Shandy/Radler etc. men "Lime Cut" var bare ekkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til godt øl (pils) til utendørsfest? Helst under 20 kroner boksen/flaska, men ikke Tuborg, det syns jeg ikke fins godt.

 

Heineken, Ringnes, Carlsberg osv, noen som kan si litt om de?

 

Sorry, men jeg finner det svært vanskelig å nevne gode øl med et krav om at det skal koste mindre enn 20 kroner boksen. Det er et urimelig krav og blir omtrent som følgende utsagn:

"Hei, jeg skulle hatt en bra nybil, aller helst bør den koste under 10.000 - noen forslag?"

 

Hadde du på den annen side spurt om godt øl som passer til grilling og varme sommerdager, så kunne jeg kommet med 10-20 forskjellige øl i varierende pris, smak og tilpasset forskjellig type mat.

 

Ja, jeg kan si litt om de du har nevnt:

 

Ringnes: Et lett bittert, tynt øl. Smaker noe utvannet, noe det også faktisk er, siden de som flere andre produsenter av øl i Norge, brygger ølet på høyere alkoholprosent enn 4,7 og derfor må vanne ut ølet for å få det ned på en prosent som kan selges på butikker. Det er altså kvantitet og ikke kvalitet som er viktig, noe som også kjennes på smaken. Ølet er filtrert og pasteurisert og derfor ødelagt. Alt av gode gjærbakterier er drept og sedimenter som kunne gjort ølet interessant og spennende er effektivt fjernet. Ølet har en bismak jeg aldri har klart å finne ut av, en metallisk ekkel smak som man gjerne forbinder med øl av lav kvalitet.

 

Nå er dette skrevet ut fra hukommelse, men tenkte jeg skulle gjøre noen smaksnotater en dag gjerne av de som er gjengangere her i tråden, for å finne ut om de virkelig ER så dårlige som jeg husker, siden det er så mange som drikker dem.

 

 

Forøvrig så var jeg så dum at jeg kastet penger ut av vinduet og gikk til anskaffelse av to flasker "Lime Cut", følgene tanker og notater gjorde jeg meg.

 

Tuborg "Lime Cut"

 

Utseende: Ølet ble skjenket opp på en måte som burde gi skumtopp, i et rent glass. Det ble en bitteliten skumtopp, som etter 10-20 sekunder ikke lenger var å spore og karbonering så ut til å være et fremmedord. Ølet er veldig lyst, og likner mer på tynn appelsinsaft enn det man forbinder med øl.

Lukt:

Intetsigende, mildt humlepreg, svakt sitruspreg.

Smak:

Salt, syrlig, en anelse humle. Smaker dødt, noe det ser ut som at det er også. Smaker som om man har tatt en ordinær Tuborg, mikset den med vann og Roses Lime Drink Mix - det er en falsk limesmak, smaker kunstig og kjemisk. Metallisk smak. Det er nesten som om man har sølt sjøvann i ølen. Jeg finner veldig lite positivt med smaken på denne ølen, det eneste må være at humlepreget er såpass svakt som det er, da det kjennes ut som de har brukt en dårlig bitterhumle, som faktisk ville gjort smaken dårligere fremfor å heve smaken om det hadde vært mer av den.

 

 

Andre betraktninger:

Jeg føler herved at det er min plikt å advare andre medmennesker mot dette skvipet - hold dere langt unna. Det eneste som er positivt er korken, den har slik gammeldags bruskork, i forbedret utgave - slik at det eneste man trenger for å åpne flaska er en finger. Tilgjengjeld angrer man bittert etter å ha smakt. Dette hører hjemme i vasken! Gi dette til din verste fiende, noen som faktisk mangler smaksløker og derfor ikke vil kjenne hva det smaker.

Totalkarakter 1,5/10

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rip Tide - BrewDog, Stout 8%, Batch 31 BF: 04/03/11

 

Utseende:

Under skjenking så ser strålen ut som Coca Cola. Det legger seg en fin skumtopp, som holder lenge. Fyldig lysebrunt skum, som også henger seg i glasset. Dyp rød farge, nesten svart.

 

Lukt:

Kraftig aromahumle, brent kaffe, sjokolade, lakris.

 

Smak: Fyldig og kompleks, noe syrlig og en tanke metallisk(-). Salt lakris, kaffe(espresso?), bitter. Denne tåler temperatur ved servering. Selv ønsker jeg den på 10-12 grader. Lettdrikkelig, "fuzzy" - litt mye alkoholsmak.

Totalinntrykk: 6,5/10

Lenke til kommentar

Kan glemme det med under 20 kroner boksen, kanskje heller 30kr boksen? kom gjerne med forslag til det også ;) Kan vel ta meg råd til det.

 

I så fall, stikk på polet og kjøp forskjellige hveteøl, de er lettdrikkelige og svært leskende, noe som er fantastisk i sommervarmen og ved grillen.

 

Paulaner Hefe-weissbier, Hoegaarden, Pikantus for å nevne noen.

I tillegg vil man kunne ha stor glede av mer komplekse øl, slik som oude-gueze, men disse er spesielle og kan være litt i overkant for de fleste. ;)

Lenke til kommentar

Min personlige favoritt: B.B. Bohemia Beer Dark "Mmm...beer...gaaah!"

 

Ang valg av øl til utefest: På Rema har de en tjekkisk pils (husker ikke navnet - klar glassflaske med hvit etikett med rød skrift) på halvlitersflasker til rundt 25,-. Den er frisk og sommerlig, og særdeles mye bedre enn alt det norske skvipet som ellers selges.

 

Jeg synes norsk øl generelt er sørgelig. Død over Ringnes! Klarer tom å ødelegge Tuborgen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Min personlige favoritt: B.B. Bohemia Beer Dark "Mmm...beer...gaaah!"

 

Ang valg av øl til utefest: På Rema har de en tjekkisk pils (husker ikke navnet - klar glassflaske med hvit etikett med rød skrift) på halvlitersflasker til rundt 25,-. Den er frisk og sommerlig, og særdeles mye bedre enn alt det norske skvipet som ellers selges.

 

Jeg synes norsk øl generelt er sørgelig. Død over Ringnes! Klarer tom å ødelegge Tuborgen :thumbdown:

 

Jeg tipper du tenker på Gambrinius.

Lenke til kommentar

Skal ha en liten sammenkomst i morgen. Tenkte å kjøpe inn noen pils som kan drikkes før middag og til fotball VM. Siden vi snakker VM her så tenkte jeg å spandere på meg litt skikkelig øl. Pris er ingen hindring, men jeg må selvsagt klare å få tak i den i morgen.

 

Tenker kanskje å kjøpe inn litt forskjellige. Har blitt veldig glad i Kronenbourg 1664, så det skal jeg i hvertfall ha. Tar gjerne i mot tips på lettdrikkelig sommerøl. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...