Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Må ellers bare dele min begeistring for et par øl som jeg fant for noen uker siden: Inveralmond Brewery: "Ossian" & "Lia Fail"

bottle_ossian_large.jpgbottle_lia_fail_large.jpg

Begge herlige øl, hvorav Ossian er lyst mens LiaFail er en litt mørkere "bayer type". Finnes på Meny til den nette sum av 41,- pr. flaske. (Veldig kjip pris nå Inveralmond sin egen nettside selger 12(!)stk for ca. 200,-)

Må virkelig si at jeg ennå ikke har funnet noe skotsk øl som jeg ikke har ønsket gjensyn med, og tror Skottland er i ferd med å seile opp som en av mine favorittnasjoner hva øl gjelder.

Egentlig er ikke Meny sin pris alt for ille.

 

 

Pris for 12 øl fra bryggeri: 200

Postens tollgebyr: 200-ish (er ikke helt sikker på dette)

 

Toll pr liter øl (4.1 - 4.7%): 18 kr --> 18*6= 108

 

Det gir en totalpris på ca 500 uten frakt som igjen gir 41 kr flasken. Noe som tilsier at man må bestille mer enn 12 flasker for å få prisen under meny sin. Mener at postens tollgebyr er fast uansett størrelse på forsendelsen.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131792#Beregning av avgift

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig er ikke Meny sin pris alt for ille.

 

 

Pris for 12 øl fra bryggeri: 200

Postens tollgebyr: 200-ish (er ikke helt sikker på dette)

 

Toll pr liter øl (4.1 - 4.7%): 18 kr --> 18*6= 108

 

Det gir en totalpris på ca 500 uten frakt som igjen gir 41 kr flasken. Noe som tilsier at man må bestille mer enn 12 flasker for å få prisen under meny sin. Mener at postens tollgebyr er fast uansett størrelse på forsendelsen.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131792#Beregning av avgift

I tillegg kommer vel vanvittige 25%moms inn i regnestykket der, oppå pris,frakt og avgifter! (Men 17% britisk moms trekkes fra først, og i tillegg tviler jeg på at importør betaler ren utsalgspris). Men hjertesukket var først og fremst myntet på de helt horrible avgiftene som illegges øl og annen svak drikke her til lands. På toppen av dette kommer helt avsindige lover & regler som indikert i noen innlegg over. :wallbash:

Lenke til kommentar

Nikka, hvordan smakte det på 40%?

Det var bare en ørliten smak vi fikk av den, så jeg greier ikke helt sette fingeren på smaken, men opplevelsen var sterk. Personlig synes jeg BrewDogs Alpha Dog var svært god.

Det var litt av en smakseksplosjon. Lakris, honning, frukt, nommis ...

 

Du var der du òg ja? Også hilste du ikke på? :(

Lenke til kommentar

må si jeg liker denne jeg, Fairtrade honey ale:

4241825968_46910d184b.jpg

 

Selfølgelig også innis & gunn som jeg regner med er nevnt 10000 ganger før meg!

Innis & gunn limited edition var en skatt for seg selv! Rum cask ftw! :thumbup: noe av det beste jeg har smakt av øl!, synd den ikke eksisterer mer.

 

Brew dog har endel meget god pils!

Nøgne ø må jo også sies å være en grei sak!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett dem i noen butikker her enda, men jeg holder øyne og ører åpne for akkurat dette. Det er viktig at vi som liker godt øl, faktisk handler det når det dukker opp på butikken, nettopp for at de skal forstå at det er noe å hente med å ta de inn. Det vil føre til at fler også tar inn slike ting og at vi slipper at det blir en engangsforeteelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger en øl å kose meg med etter en (sannsynligvis) ganske hard dag på jobb og trenger en fin pils å "kule an" med.

 

Forslag? Samme hvilken øl-type, men noe som er litt utfordrende, men helst ikke sterkere enn 6% alkohol.

 

Samme om det er i butikk eller på polet..

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Ganske deilig kveld på Biskopen i Bergen. Starta med en Rip Tide, deretter en Nøgne Ø - Bitter, (insertnokoskvipsomenkameratbetalte), og avslutta med en Nøgne Ø - Indian Pale Ale. Ville egentlig ha Nøgne Ø sin porter eller stout i staden for dei to andre, men Biskopen var dessverre tom. :| Indian pale likar eg veldig godt som en frisk motpart til det mørke ølet, men bitteren blei litt for tam for min smak.

Lenke til kommentar

Trenger en øl å kose meg med etter en (sannsynligvis) ganske hard dag på jobb og trenger en fin pils å "kule an" med.

 

Forslag? Samme hvilken øl-type, men noe som er litt utfordrende, men helst ikke sterkere enn 6% alkohol.

 

Samme om det er i butikk eller på polet..

 

Selv synes jeg Wit- og Weissbier er noe av det beste som finnes etter en lang dag på jobb/skole, men det er kanskje ikke så utfordrende. Utvalget av disse typene er heller snevert også, jeg har bare sett Nøgne Ø Wit, Hoegaarden, Erdinger (blond og dunkel) og Paulaner til sagls her i norge.

 

Ellers er også Singha, Asahi Super Dry og Kirin Ichiban godt "slappe av-øl" (synes nå jeg i hvertfall)

Endret av JoeSchmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske deilig kveld på Biskopen i Bergen. Starta med en Rip Tide, deretter en Nøgne Ø - Bitter, (insertnokoskvipsomenkameratbetalte), og avslutta med en Nøgne Ø - Indian Pale Ale. Ville egentlig ha Nøgne Ø sin porter eller stout i staden for dei to andre, men Biskopen var dessverre tom. :| Indian pale likar eg veldig godt som en frisk motpart til det mørke ølet, men bitteren blei litt for tam for min smak.

 

Det er jaggu ikke så rart når du drikker ølen i helt feil rekkefølge og derfor ødelegger hele opplevelsen. Flott at du drikker godt øl, men å starte kvelden med en Rip Tide, for så å fortsette med en NØ - Bitter - da kunne du like gjerne byttet ut bitteren med vann.

 

Du burde startet med bitteren, så gått over til IPAen, for så å avslutte med Rip Tide. Da hadde du fått progresjon i smaksbildet og unngått at bitteren ikke smakte noe. Det er kjempeviktig å ikke sabotere smaksløkene sine ved feil rekkefølge, noe du helt klart har gjort i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Trenger en øl å kose meg med etter en (sannsynligvis) ganske hard dag på jobb og trenger en fin pils å "kule an" med.

 

Forslag? Samme hvilken øl-type, men noe som er litt utfordrende, men helst ikke sterkere enn 6% alkohol.

 

Samme om det er i butikk eller på polet..

Prøv Inveralmond Ossian som jeg nevnte noen innlegg opp. Veldig lettdrikkelig og friskt lyst øl, men likefullt med en litt spesiell smak. Litt lett fruktig og med en god humlearoma som ikke er altfor fremtredende. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke funnet Inveralmond Ossian i butikk Bergen ennå.

 

Prøvd Lerøy også Meny på bystasjonen, men er det noen spesielle kjeder som tar den inn?

 

JoeSchmo:

Hmm, synes Nøgne Ø Wit var ganske så skuffende jeg da, men Erdinger og fint, har ikke prøvd Paulaner enda.

 

Enig angående Singha og Kirin Ichiban, Asahi har jeg ikke fått prøvd helt ennå. :p

 

Kjøpte forøvrig en skikkelig Budvar i dag (pol-varianten) og Goose Island IPA. Noen erfaringer med sistnevnte?

 

Nikka: Hvordan bør man egentlig gjøre det mtp type og alkoholprosent? Altså hvilken rekkefølge og slikt. Og er det vanlig å bruke noe for å rense ganen mellom øl?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Har ikke funnet Inveralmond Ossian i butikk Bergen ennå.

 

Prøvd Lerøy også Meny på bystasjonen, men er det noen spesielle kjeder som tar den inn?

Jeg har kun sett den hos Meny, men det varierer også fra hver Meny butikk som du har erfart..

Lenke til kommentar

Nikka: Hvordan bør man egentlig gjøre det mtp type og alkoholprosent? Altså hvilken rekkefølge og slikt. Og er det vanlig å bruke noe for å rense ganen mellom øl?

 

Altså, drikker du en kaffepreget stout, før du drikker en lett pilsner, så kan du bare glemme pilsneren. Alkoholprosenten er ikke det viktigste, det er typen og smakene som er det viktige. Jeg har litt dårlig tid akkurat nå, men kan godt skrive litt mer om det litt senere.

Lenke til kommentar

Ble litt ølsmaking på pub i går med gode venner :) Mye godt øl jeg aldri har prøvd før.

 

Startet med Frydenlund Bayer (karamellaktig ettersmak, veldig god (og billig)), etterfuglt av Newcastle Brown Ale, som jo er mer av det gode some finnes i Frydenlund Bayer etter min oppfatning. Deretter gikk vi over på Greene King IPA, som hadde en veldig fyldig og god smak av humle, nesten litt einersmak etter min oppfatning. Ny favoritt! Avsluttet med Leffe Blond og Brune. Ble litt for mye kryddersmak for min del, selv om jeg godt kunne likt den varme, runde ettersmaken ølet hadde. Pluss for chilivirkning bakerst i ganen, dog :)

Lenke til kommentar

Nikka: Hvordan bør man egentlig gjøre det mtp type og alkoholprosent? Altså hvilken rekkefølge og slikt. Og er det vanlig å bruke noe for å rense ganen mellom øl?

 

Altså, drikker du en kaffepreget stout, før du drikker en lett pilsner, så kan du bare glemme pilsneren. Alkoholprosenten er ikke det viktigste, det er typen og smakene som er det viktige. Jeg har litt dårlig tid akkurat nå, men kan godt skrive litt mer om det litt senere.

 

Jeg forstår det mtp stouten og pilsneren, men jeg kunne godt tenke meg noe litt mer spesifikt angående dette, som du sier, når du har tid. :)

 

Synes Budweiser Budvar var en veldig fin pilsner, kanskje en av de bedre pilsnere der ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...