Speik Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Den Gode Nabo har en perfekt øl-atmosfære. Urquell på fat er jo bare helt awesome. Jeg har kun vært der 1 gang, siden jeg ikke bor i Trondheim, men jeg kommer definitivt tilbake. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Igår var jeg på en øltest for russeavisa, og smakte meg gjennom over tjue typer butikkøl, og det er virkelig mye begredelig. Det var noen få som utmerket seg, men selvfølgelig. Alt til sitt formål. Man drikker ikke godt øl for å bli full - det er bare en hyggelig bieffekt Smakte forresten på to Elmegade IPA på båten tilbake fra København. Veldig godt, men ikke den mest spennende IPA-en. Jacobsen Brown Ale var også en god øl, men nesten for mye kaffesmak i den. Hmm, kommer testen til å bli utgitt på nett, eller evt, poster du resultatene her på forumet, da en enkel oversikt over resultatene? Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Noen som vet om det går an å få kjøpt øl i butikken i morgen siden det er skjærtorsdag? Jeg vet at det er åpent noen få timer på lørdag, men jeg skulle gjerne hatt noen pils i morgen... Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hmm, kommer testen til å bli utgitt på nett, eller evt, poster du resultatene her på forumet, da en enkel oversikt over resultatene? Er nok ikke mye å hente ut av testen hvis jeg skal være helt ærlig. Er jo en test som er ment som ren underholdning, og ene alene for å tilfredstille russens krav til drikkevarer: Mye fyll for en billig penge. Feilkilder var det også plenty med. Etter å ha smakt på bortimot 25 forskjellige typer øl så blir man rimelig beruset. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Noen som vet om det går an å få kjøpt øl i butikken i morgen siden det er skjærtorsdag? Jeg vet at det er åpent noen få timer på lørdag, men jeg skulle gjerne hatt noen pils i morgen... Stengt i morgen dessverre. Skjærtorsdag og langfredag er helligdager, og da er ikke butikkene åpne. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hurra! Nytt øl fra Brewdog kommer til landet. Trashy Blonde og Alpha Dog, sistnevnte er spesiallaget for det norske markedet. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Websidene til DGN er en ren vits, den er ikke oppdatert for fem flate øre. De har til enhver tid mellom 150-200 forskjellige typer øl, det er det eneste som er sikkert. De har nå omtrent 20 forskjellige fatøl, og har for en stund siden fått to real ales fra Kinn bryggeri. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Å si at TMB og Credo er eneste grunn for øl-elskere å studere i Trondheim, er som å si at Beatles bare besto av George og Ringo. Vi må jo også ta med Den Gode Nabo. Ok, da. Hvis vi tar med Den Gode Nabo er det tre grunner. Og det passer bra med Beatles-allegorien i og med at Beatles hadde tre dyktige musikere.. Og en ølelsker har da lite å gjøre på Credo, Credo handler først og fremst om tysk Riesling, og der er de blant de beste i verden.. Heldigvis for meg som Oslo-gutt har godeste Calle (sammen med andre veldig dyktige folk) gått hen og startet et "overskuddslager" men i og med at de ikke selger øl er det vel helligbrøde å nevne det her.. Det har gått litt hardt ut over visakortet mitt at de ligger omtrent to minutter unna meg.. Endret 1. april 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
N* Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Staropramen er det beste jeg har smakt. Har ikke smakt så mye. Ellers går det i Tuborg! Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Har bestemt meg for å ringe øltelefonen til Westvleteren-bryggeriet før jeg drar til Belgia i sommer, og bestille en kasse med de edle dråpene så jeg kan hente de når jeg er der nede. Dette gleder jeg meg til Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hurra! Nytt øl fra Brewdog kommer til landet. Trashy Blonde og Alpha Dog, sistnevnte er spesiallaget for det norske markedet. Jeg er veldig nysgjerrig på dem, har sett at Rema 1000 har tatt dem inn. Det som stopper meg fra å kjøpe dem er at de ser litt billige og kjipe ut, noe á la det derre Afterski-skvipet som ble solgt en stund. Jeg forelska meg i Carlsberg Stout mens jeg var i Malawi. Er dette å oppdrive i Norge? Kanskje på f.eks. Meny, som gjerne har litt utvalg i øl? Ellers synes jeg Rema 1000 har kommet seg veldig, de har jo plutselig Kilkenny og Grolsch og gudveithva. Hurra! Lenke til kommentar
Orkhanan Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Alle øl på butikken smaker godt når man er skikkelig tørst. På fylla går alt ned untatt Lundetangen. Endret 8. april 2010 av Orkhanan Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Jeg forelska meg i Carlsberg Stout mens jeg var i Malawi. Er dette å oppdrive i Norge? Kanskje på f.eks. Meny, som gjerne har litt utvalg i øl? Ellers synes jeg Rema 1000 har kommet seg veldig, de har jo plutselig Kilkenny og Grolsch og gudveithva. Hurra! Det er heller tvilsomt, det er en spesialutgave som produseres av Carlsberg Malawi Brewery - det er derfor svært tvilsomt at denne er å oppdrive utenfor Malawi. Forøvrig kan jeg også nevne at den kun har 2 omtaler på ratebeer og at poengene var heller labre, noe som i seg selv tilsier at den ikke er å få tak i utenfor Malawi(noe også den ene omtalen sier). Doesn’t smell nearly strong enough to be a stout, some scent of barley and hops but not much. But yup, looks like a stout for sure and has a nice head to boot. Sticks around for awhile, which is all I personally want. Not a strong flavour for a stout, in fact a very weak flavour. Kind of syrupy, sort of like molasses. Seems to be a weaker excuse for a stout but I guess it’s pretty good if you’re just measuring it by Malawi stout standards - as the only one available! Med to omtaler, 7/20 og 12/20 - så er nok du en av de få som finner dette noe særlig mer enn drikkbart på en dårlig etterfest. Men smaken er som baken. Du kan selvsagt importere dette selv om du virkelig finner det så godt at du absolutt må ha tak i det, jeg anbefaler da å ta kontakt med bryggeriet for å få til en forsendelse eller eventuelt høre om de har kontakt med en eksportør for sine andre varer. Eventuelt kan du ta kontakt med en større butikkjede der, for å finne ut om de kan sende oppover. Jeg er usikker på hvilke regler de har for eksport av alkohol i Malawi, men det er i alle fall klart at du har lov til å importere til Norge, hvis du er villig til å ta kostnadene med toll, moms m.m. Mer om dette kan du lese her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131792&epslanguage=no legg spesielt merke til det som står under; "Import av alkohol i en forsendelse", slik at du er klar over hvilke regler som gjelder. Lykke til. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hmm, husker når jeg var i Afrika (Zimbabwe). Da var det noe helt forjævlig øl de serverte oss. Mener å huske at det var ugjæret eller ikke ferdig gjæret. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Tusen takk for svar! Nei, den smakte ikke så mye, men så er jo jeg veldig fersk og forsiktig i øl-gamet, så den passet min sarte gane veldig bra. Den er neppe verdt toll- og transportkostnadene, men nå tør jeg i hvertfall å prøve meg på stout neste gang jeg skal handle øl - må i hvertfall prøve Aass sitt og noen av de som fins på polet! Hmm, husker når jeg var i Afrika (Zimbabwe). Da var det noe helt forjævlig øl de serverte oss. Mener å huske at det var ugjæret eller ikke ferdig gjæret. Hehe. Smakte noe lokalt øl i Malawi óg - Kuche Kuche. 3 %, smakte som vann med litt øl i. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Anbefaler Brewdog Rip Tide. Det er en imperial stout, og er svært god. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hmm, skal drikke i morgen kveld, og det kommer nok til å gå mest i pilsnere, men jeg trenger 1 øl sånn omtrent midt i når jeg har drukket meg litt lei på pilsnere. Noe tips til noe som ikke er rundt 6% og er langt fra pilsnere, men ikke så "sært" lambic eller barley wine? Tenker enten Duvel, Norse Porter, Rip Tide. Duvel er jo fantastisk, men tror det ikke er noe særlig skikkelig "glassware" der festen er, så funker det å drikke Duvel enten rett fra flasken eller fra et "standard" øl-glass? (á la det man får hvis man bestiller "en øl" ute) Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Noe tips til noe som ikke er rundt 6% og er langt fra pilsnere, men ikke så "sært" lambic eller barley wine? Tenker enten Duvel, Norse Porter, Rip Tide. Duvel er jo fantastisk, men tror det ikke er noe særlig skikkelig "glassware" der festen er, så funker det å drikke Duvel enten rett fra flasken eller fra et "standard" øl-glass? (á la det man får hvis man bestiller "en øl" ute) Mine erfaringer er som regel at et hvilket som helst glass gjør smaksopplevelsen (på mer "avanserte" former for øl) bedre enn rett fra flasken. Det har noe med å frigjøre aromaen, i tillegg til at mesteparten av duftreseptorene ligger i nesen, og disse er med på å gjøre smaksopplevelsen noe videre. Når du tuter fra flaske eller boks får du ikke den biten med lukt, siden det eneste utløpet for slikt er samme sted som drikken går ut, altså rett i munnen. Det er mulig Nikka vil være uenig med meg her, men jeg drikker alltid fra glass så fremt målet er å nyte, og ikke bare drikke seg utørst samt at glass er tilgjengelig. Jeg drog med meg noe "hesjeøl" til en kamerat, og bydde han på det. Han drakk det først fra flasken. Jeg spurte han om han kjente noe til den milde røyksmaken jeg mente å kjenne. Det gjorde han da ikke. Etter hvert som han kom nedover i flasken tok han det i glass, og så plutselig utbrøt han at "Nå kjenner jeg røyksmaken". Edit: du ba jo om tips. Liker du bitre saker? Da kan du jo prøve en IPA. Om du liker noe som bare er litt spesielt kan du prøve deg med en flaske av Haandbryggeriets Norwegian Wood. Dette er øl som er noget røykt. Siden det er røykt over einer (eller brake som vi vestlendinger sier= smaker det ikke like mye torvmyr som typisk tysk Rauchbier. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke var noe begeistret for noen av de to tyske Rauchbier-variantene polet hadde. Men Norwegian Wood var fin. Den er dog rundt 6% (nærmere bestemt 6.5%). Og forholdsvis langt fra pilsner. Om du vil ha noe med mer krutt i, og som også er langt fra pilsner anbefaler jeg Haandbryggeriets Dark Force. Verdens eneste hvetebaserte stout. Jeg innser jo at jeg kanskje kan virke som jeg reklamerer mye for Haandbryggeriet, men jeg er veldig begeistret for det de kommer med. Faktisk til og med i større grad enn Nøgne Ø. I alle fall: om du søker noe lyst øl kan det være et tricks om du tar med deg noe Weissbier. For mer spesielle, mørke greier (men igjen, med alkoholprosent på 6.5%) kan du sjekke ut Ebulum. Den falt ikke meg helt i smak, men så er jeg ikke glad i øl som jeg oppfatter som for søtt heller. Om du skal på polet og utvalget er mindre bra, samt at du setter pris på smaken av humle, kan det kanskje være interessant å sjekke ut Snake Dog IPA. Dette er en grei IPA. Om utvalget er større og du ikke liker så veldig bitre ting så kan du gå for en Innis & Gunn Oak Aged beer. Men igjen, sistnevnte er en øl på 6.6%, så... Endret 10. april 2010 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 Det er mulig Nikka vil være uenig med meg her, men jeg drikker alltid fra glass så fremt målet er å nyte, og ikke bare drikke seg utørst samt at glass er tilgjengelig. Så lenge det lar seg gjøre, så drikker jeg ALLTID øl fra glass, mye på grunn av årsakene du nevner, men også andre årsaker. Man kan studere fargen, hvor godt skummet ligger i glasset, hvor lenge skummet holder seg, fargen på skummet osv. Slik du sier så henger også smak og lukt mye sammen, og jeg kan sitte lenge å bare lukte i glasset før jeg i det hele tatt smaker, for å identifisere lukter. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Så lenge det lar seg gjøre, så drikker jeg ALLTID øl fra glass, mye på grunn av årsakene du nevner, men også andre årsaker. Man kan studere fargen, hvor godt skummet ligger i glasset, hvor lenge skummet holder seg, fargen på skummet osv. Slik du sier så henger også smak og lukt mye sammen, og jeg kan sitte lenge å bare lukte i glasset før jeg i det hele tatt smaker, for å identifisere lukter. Ja, det kjenner jeg så absolutt til. Etterhvert begynner enkelte av kompisene mine å kome etter slik at vi kan utveksle litt inntrykk av ølet. Jeg pleier også som regel å rulle første munnfull rundt i munnen. Jeg ser sikkert ut som en pretensiøs nisse der jeg sitter, men så lenge det bringer meg glede så ser jeg ingen grunn til å stoppe med det. Men, det er merkelig dette med ølsmaking. Det er liksom ikke så utbrakt. Selv min far, som regner seg selv som glad i øl, synes det var pussig at jeg drev på på dette viset. Han lurte på hvorfor jeg ikke gjorde det samme med brus. Først måtte jeg forklare ham at jeg drikker ikke brus, samt at det var deler av andre prosesser på gang med brus enn med øl. Kom ikke helt gjennom med den. Enten det eller så prøvde han bare å "trekke" meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå