Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Det finnes øl til enhver bruk. For min del er det lite som slår en Samuel Smith Imperial Stout med mørk sjokolade til, men det kan bli litt mye med en hel kveld med 9 %. Jeg er derfor på jakt etter den perfekte «festølen». Kravet er at den skal være lettdrikkelig, ikke ha for høy prosent (under 5 %), og samtidig ikke være en pilsner.

 

Foreløpig er favoritten min Caledonien Deuchars IPA, som har IPA-kvaliteter uten å være for sterk (4,6 %) og uten å bli for mye. Bare synd at den ikke finnes på Vinmonopolet.

 

Ellers synes jeg Ægir leverer flere gode produkter med lav prosent, især Bøyla Blonde Ale og Sumbel Porter.

 

Andre forslag til øl som tåler inntak av flere enheter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JoeSchmo: Jeg har tenkt akkurat det samme, Duvel er virkelig en fantastisk fin øl!

 

Men 50 kroner for 0,33 er ganske stivt, så ikke noe jeg unner meg så altfor ofte.

 

Smakte forresten på Aass Pale Ale her om dagen, men jeg må si at Gambrinus Pale Lager er en del hakk bedre, selv om mange kanskje synes den er litt "vassen". :p

Lenke til kommentar

Nå som jeg har sjekket ut en del av Nogne Ø, hvilke øl fra f. eks Haandbryggeriet er verdt å sjekke ut?

 

Formeninger om Mikkeller Beer Geek Breakfast? Ser den får ganske mye skryt internasjonalt. Og til sist: er Satan Gold verdt å sjekke ut, eller er det mest pga navnet og etiketten at den blir snakket om?

Lenke til kommentar

Fra Haandbryggeriet bør i alle fall Dark Force sjekkes ut. En fyldig og smaksrik imperial stout som med fordel kan deles. Ellers er IPA-en deres også god, og kanskje spesielt den doble. Prøv også Norse Porter på tapp på Baran.

 

Mikkeller har jeg litt delte erfaringer med. Til tider synes jeg den blir litt for mye. Andre ganger akkurat passe. Vær i alle fall forberedt på at den ikke går ned på høykant. Og igjen: Slikt øl er til for å deles.

 

Når det gjelder Satan Gold, er den ikke noe å skryte av, så styr unna med mindre du har veldig lyst til å kunne si at du er på lag med hinmannen.

Lenke til kommentar

Fra Haandbryggeriet bør i alle fall Dark Force sjekkes ut. En fyldig og smaksrik imperial stout som med fordel kan deles. Ellers er IPA-en deres også god, og kanskje spesielt den doble. Prøv også Norse Porter på tapp på Baran.

 

Mikkeller har jeg litt delte erfaringer med. Til tider synes jeg den blir litt for mye. Andre ganger akkurat passe. Vær i alle fall forberedt på at den ikke går ned på høykant. Og igjen: Slikt øl er til for å deles.

 

Når det gjelder Satan Gold, er den ikke noe å skryte av, så styr unna med mindre du har veldig lyst til å kunne si at du er på lag med hinmannen.

 

Takker for svar...

 

Dark Force er notert, Norse Porter skal jeg ta en av neste gang jeg befinner meg på Baran.

 

Angående å dele slikt øl... vel, jeg har ingen bekjente som er noe særlig mer enn hakket over gjennomsnittlig interessert i "annerledes" øl, så akkurat den sliter jeg litt med.

 

Notert angående Satan Gold. :)

Lenke til kommentar

Må ikke nevne kun én. ;)

 

Samuel Smith "Taddy" og Imperial stout, NØ Imperial Stout og Dark Horizon, BrewDog Rip Tide og Paradox(jeg har ikke smakt på TNP enda - den skal få stå et lite år på flaska) og Ebulum er noen av de jeg må si jeg har et veldig godt forhold til av stouts.

Jeg har også meget gode erfaringer med Grimbergen dobbel og trippel, Corsendonk dobbel og trippel og flere andre belgiske trappister, for mange til å nevne egentlig.

I klassen pilsner så er det faktisk veldig få øl som når opp synes jeg, Budvar er én av de få - generelt sett så fungerer pilsner kun til tørsteslukking, servert iskald i solsteiken.

 

Jeg er glad i hveteøl også, Edelweiss, Erdinger, Paulaner, Hoegaarden. Vi kan ikke la være å nevne; Satan Gold, Duvel, Delirium Tremens(jeg har ikke fått smakt Nocturnum), SkullBreaker.

 

Dette er bare noen av mine favoritter, altså øl som er rangert med en gitt poengsum.

 

Skal vi i tillegg blande inn sesongøl som f.eks juleøl så blir listen enda litt lenger. Jeg har også fått gleden av å smake en del ting som ikke er kommet på markedet enda, som jeg ikke kan avsløre, men som jeg kan si at jeg med sikkerhet kommer til å hamstre noen kasser av det begrensede opplaget. :wee:

 

Jeg holdt helt på å glemme, Maredsous, Oude Goeze og sist, men ikke minst Rodenbach Classic og Rochefort 10.

 

Som sagt, jeg har store problemer når noen spør om hva som er favoritten min - det er alt for mange favoritter å ta av og enda har jeg ikke nevnt noen juleøl og andre sesongøl, øl som er utgått osv. Det er umulig å velge en, spesielt siden de passer til så forskjellige anledninger, noen av dem passer godt som oppfølgere til hverandre, da man ikke drikker så veldig mange flasker med f.eks NØ Imperial stout etter hverandre på en kveld. :D

 

Jeg kjøper ALDRI billig skvip i form av Tuborg, Carlsberg og liknende, jeg har for lenge siden passert tiden hvor jeg drikker billig øl for å bli full og gjerne så billig som mulig.

 

Red.: Måtte flytte en parantés.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Hmm, føler meg litt alkoholiker når jeg driver å drikker øl på hverdagen, men jeg har nettopp "fortært" en Fullers ESB Champion og en BrewDog 77 lager.

 

Førstnevnte absolutt en god øl, som fortjener en runde til en annen gang, sistnevnte (77 Lager) en pilsner som har litt mer karakter enn den vanlige typen, men samtidig må jeg si at den skilte seg ikke nevneverdig ut i forhold til godt øl generelt.

 

Får plukke med meg en Rip Tide av Brewdog neste gang, samt litt annet snacks. :)

Lenke til kommentar

Du er en av de få jeg har hørt om som ikke liker det, uten at jeg skal utdype hva det tyder på ...

Jeg liker omtrent alle de andre merkene du nevnte, så hvis du prøver å hinte om at jeg er en enkel sjel som bare liker enkel øl er det feilslått.. :tease:

 

Men akkurat Satan føltes veldig lite balansert, det var en for tydelig (for min smak) fruktsødme som ikke hadde et matchende syrenivå.

Lenke til kommentar

Har lyst til å prøve meg på noe nytt øl. Er vanligvis ganske kjedelig og drikker for det meste Carlsberg. Har funnet noen øl jeg har tenkt til å prøve, men vet ikke hvor jeg skal få tak i de.

 

- San Miguel Especial (Polet?)

 

- Kronenbourg 1664 (matbutikk?)

 

- Duvel (polet?)

 

- König Pilsener (hvor?)

 

- Rostocker Pilsener (hvor?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...