Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Av "vanlig" øl som selges i alle butikker er nok Carlsberg favoritten, dog pleier jeg ofte å spare penger på å drikke ganske middelmådige Tuborg. I blant pleier jeg å eksperimentere med litt mer eksotiske typer som man får på Vinmonopolet/Meny/Centra. Omtrent alle slike typer er jo gode, men akk så dyre. Favorittene so far er tsjekkiske Kozel og Budweiser Budva. Førstnevnte er en søt, mørk type som jeg falt for i sommer da jeg besøkte moderlandet. Budva er lyst og lett øl som får meg i sommermodus. Corona med lime er forresten også herlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde diverse oppskrifter på ølmat fra boken Øl Med Kniv og Gaffel i dag.

Prøvde å lage:

Ølsirup

Ølsorbet

Ølgelé

Ost- og ølsufflé

Resultatet ble:

Ølsirup (laget med Frydenlund bokkøl) - Veldig god, ble veldig lite av en flaske

Ølsorbet (laget med Erdinger Weissbier) - Veldig lite smak, så burde vært et mer smakfullt øl. Oppskriften anbefalte Hoegarden Wit, så skal prøve det neste gang.

Ølgelé (laget med Budweiser Budvar) - Veldig god, smakte godt med øl, men samtidig ikke for mye alkoholsmak eller bitterhet.

Ost- og ølsufflé (laget med Duvel) - Smakte kun ost, ikke så veldig imponerende...

Lenke til kommentar
Prøvde diverse oppskrifter på ølmat fra boken Øl Med Kniv og Gaffel i dag.

Er det bare slike geleer og sorbeter, eller tar det også med ting som det som på engelsk kalles for "camp stew" der ølet er det som kjøttet og grønnsakene koker i? Høres ellers ut som en spennende bok. Du får ta og legge opp noen bilder på resultatene...

Lenke til kommentar

Det er flere forskjellige oppskrifter sortert i bla.a. Lyst kjøtt, øl og ost, rødt kjøtt ol. Er noen oppskrifter som kanskje kan minne om det, men fant ikke noe eksakt.

Absolutt en spennende bok ja, har også funnet noen andre oppskrifter på mat med øl som jeg har tenkt å prøve.

Det er også listet opp noen kjente ølland, og i noen av disse landene er det nevnt restauranter som spesialiserer seg på øl. Her i Norge har vi Café Christiania i Oslo som både har øl i flere av rettene på menyen og godt utvalg av øl til glasset.

I tillegg står det en god del generelt om øl, som smaking, sjenking, typer osv.

Lenke til kommentar

Hmm, bare jeg som synes Nogne Ø egentlig bare har noen få "hits" med øl-typene deres?

Har prøvd følgende øl av dem: Bitter, Wit, Havrestout, Imperial Stout, Saison og IPA-en deres.

De som utmerker seg er IPA-en, som virkelig er nydelig, jeg hadde faktisk en slik på lørdag, og Imperial Stouten, som er en virkelig mørk øl som smaksmessig også er ganske grei.

Har enda ikke prøvd typene Imperial Brown Ale, Brown Ale og deres Tiger Triple, men er det jeg som forventer for mye av dem, eller er det andre som er enig med meg på dette?

Og i tillegg så har vi fått en ny øl i butikken: Lade Gaards pils, noen som har noen formeninger om denne?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, bare jeg som synes Nogne Ø egentlig bare har noen få "hits" med øl-typene deres?

Har prøvd følgende øl av dem: Bitter, Wit, Havrestout, Imperial Stout, Saison og IPA-en deres.

De som utmerker seg er IPA-en, som virkelig er nydelig, jeg hadde faktisk en slik på lørdag, og Imperial Stouten, som er en virkelig mørk øl som smaksmessig også er ganske grei.

Ganske enig. Har smakt diverse Ø-varianter. IPA-en var nydelig. Saison, Wit, Bitter (m.m.) husker jeg ikke noe særlig ut over at de var temmelig gode.

Lambic er notert.

Lenke til kommentar

Nettop vært i London på The Porterhouse. Nydelig sted med bra stemning og mye øl :) Prøvde en "hjemmebrygget" Tempel Brau, en lager (uten tilsetningsstoffer osv.), var veldig god, mye smak men ikke tung! Vil anbefale The Porterhouse hvis du er i Covent Gartden, London.

Hva synes folket om Chang, thai-ølet? Det er det billigste man får i Thailand, men synes det faktisk smakte digg! Mulig opplevelsen har blitt farget av den digge stemningen fra turen... Noen som har noe å si på Chang?

Lenke til kommentar

Prøvde en flaske med King cobra her om dagen på indisk restaurant, sterke greier (8%) og kom på 750ml flaske.

men var veldig god, den var mild men hadde et lite hint av krydder. passa utrolig bra til en sterk curry

Lenke til kommentar

znip

Ganske enig. Har smakt diverse Ø-varianter. IPA-en var nydelig. Saison, Wit, Bitter (m.m.) husker jeg ikke noe særlig ut over at de var temmelig gode.

Godt at jeg ikke er alene om det, føler Nogne Ø får uforholdsmessig mye skryt her på berget. Det er jo bra produserte øl, men foruten Imperial Stouten samt IPAen, er det ikke så bra synes jeg.

Har noen her inne prøvd Tiger Tripel og/eller Imperial Brown Ale? Forholdsvis nye øl fra Nogne Ø.

Ellers, mens andre butikker tar inn mindre og mindre import-øl og strømlinjeformer øl-utvalget, må jeg si at Remaen jeg jobber på har tatt seg betraktelig opp.

Birra Morretti, Bernard, Gambrinus Pale og vi fikk inn Budweiser Budvar i dag, så jeg må si meg fornøyd.

Jeg har forøvrig ikke prøvd den ekte Budweiseren før, så nå har jeg to bokser (desverre ikke glass) å kose meg med på lørdag.

Men for å få litt mer aktivitet i tråden, hva mener dere er det beste butikkølet? Personlig digger jeg Belhaven St. Andrew's Ale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...