Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Av Aass ølene synes jeg "Jubileumsølet" er av de beste (tror ikke det har noe eget navn, men mener det står jubileumsøl på butikkmerkene..) Ellers er Classic også svært godt. Dette er de to Aass ølene med mest(og best) smak mener jeg.

 

Smakte noe Carlsberg Jacobsen øl i Danmark for endel år tilbake og ble ikke nevneverdig imponert av dem da, men dersom disse nå skal lanseres i Norge også skal jeg nok gi dem en sjanse til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av Aass ølene synes jeg "Jubileumsølet" er av de beste (tror ikke det har noe eget navn, men mener det står jubileumsøl på butikkmerkene..) Ellers er Classic også svært godt. Dette er de to Aass ølene med mest(og best) smak mener jeg.

 

Smakte noe Carlsberg Jacobsen øl i Danmark for endel år tilbake og ble ikke nevneverdig imponert av dem da, men dersom disse nå skal lanseres i Norge også skal jeg nok gi dem en sjanse til.

 

Alright, da får jeg plukke med meg en eller begge de to neste gang jeg er ute å handler.

 

I dag kjøpte jeg inn en Nogne Ø Saison, Snake Dog IPA, Ruddles County og fire hansa fatøl. Alle ølene blir nok ikke drukket i dag, men så har jeg litt å kose meg med. :p

Lenke til kommentar

Noen her som har smakt Ebulum Elderberry black ale?

Kjøpte med meg en fra polet i dag, men klarer ikke helt å bestemme meg om jeg liker den eller ikke.

Faller mellom to stoler for min del. Mørk og mye smak, men ikke nok. Hadde forventet meg mer. Andre som har meninger?

Lenke til kommentar
Tror forventningene mine påvirket endel, men er enig med din beskrivelse. Neste på listen er Duchy originals select ale. Har du vært innom den?

 

Ja, forventninger er skumle greier. Når man ser den mørke fargen, så gjør det noe med forventningene til smaken.

 

Selvsagt har jeg prøvd Duchy, den er heller ikke dum. Ikke noen ekstrem greie det heller, karamellaktig og fruktig, noe krydder - er det jeg har notert meg om den. Den gangen jeg skrev notater om den så kom den litt sent på kvelden ser jeg, så jeg må nok kjøpe den igjen.

Lenke til kommentar
For de som måtte være interessert:

http://nikkayoichi.blogspot.com/2010/02/homebrew.html

 

ooh! Hjemmebrygg! Kan'ke jeg få flytte inn i kjelleren hos deg? Har lenge hatt lyst til å kjøre i stand noe slikt, men det er dette med å sette seg inn i sakene, da.

 

Har du prøvd den der Nuclear Penguin nå?

 

I aftens blir det vel en Proper Job IPA, før jeg koser meg med Hesjeølet til Haandbryggeriet. Det er et litt interessant øl, men jeg har ikke helt klart å beskrive det på en tilfredsstillende måte. KAnskje etter i aftens?

Lenke til kommentar

Herr Kompost: Jeg har ingen kjeller. :)

 

Mhm, den er faktisk god også! Den skal også presenteres på hjemmebryggerfestivalen i Trondheim å delta i klassen stout.

 

Nei, jeg har ikke det. Jeg har planer om å ta en på 30-års dagen min, den andre skal stå i noen år tenker jeg.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Var innom Baran Cafe i går og de har jo mye flott øl og der drakk tok jeg meg en Erdinger Weissbier (den lyseste typen) og en Carling.

 

Førstnevnte har jeg smakt før og er jo en veldig fin og lettdrikkelig øl, sistnevnte var en klone av Kilkenny, et øl jeg heller ikke har noe særlig sansen for.

 

Ruddles County var derimot en ganske fin og grei øl, samt Snake Dog IPA var en lett og fornøyelig øl på smak.

Lenke til kommentar
Herr Kompost: Jeg har ingen kjeller. :)

 

Jeg kan bo på loftet jeg, eller i garasjen. Er fleksibel sånn sett :) Neida, jeg bare vitser. Det hadde vært gjevt å kommet seg inn i et hjemmebryggermiljø, men da må jeg kanskje flytte til litt mer sentrale strøk enn der jeg bor nå. Så det er nok i det store og hele min egen feil.

 

Ellers sjekket jeg som nevnt hesjeølet til Haandbryggeriet. De skriver at det er et forfriskende øl, og der kan jeg si meg enig. Smaksmessig befinner det seg et sted mellom pilsner og brown ale, fargemessig er det vel mer brunt enn gyllent, og i tillegg er det grumsete. Det mest fremtredende elementet med denne ølen var uansett en litt spesiell "røyksmak". Det er på ingen måte noe "Rauchbier", og det er heller ikke så røykt på smaken som Norwegian Wood fra samme bryggeri. Tipper humlen er noe røykt på smaken. Jeg synes jeg kjenner den samme røyksmaken i et annet øl fra dem, nemlig Dark Force.

 

Proper Job var forholdsvis mild til IPA å være, og hadde en alldeles nydelig farge. Skal se om jeg ikke klarer å rote frem en ledning slik at jeg kan overføre bilder fra kamera til datamaskinen...

Lenke til kommentar

Skjønner det. :) Her i Trondheim er hjemmebryggemiljøet i angrepsmodus. Det skjer store ting i disse dager, med bryggelaug og slike hyggelige ting.

 

Det at det er grumsete kommer jo som en naturlig følge av at den ikke er filtrert. Jeg håper du lot den stå noen dager før du helte den i glasset, slik at sedimentene klarte å legge seg.

Lenke til kommentar
Skjønner det. :) Her i Trondheim er hjemmebryggemiljøet i angrepsmodus. Det skjer store ting i disse dager, med bryggelaug og slike hyggelige ting.

 

Det at det er grumsete kommer jo som en naturlig følge av at den ikke er filtrert. Jeg håper du lot den stå noen dager før du helte den i glasset, slik at sedimentene klarte å legge seg.

 

Det høres ut som dere har det gjevt der nede i Trondheim. Men det er jo kjekt at ølkultur taes inn i det gode selskap.

Når det gjelder hesjeølet så har jeg latt den stå i nesten en uke, men den var fremdeles noe grumsete. Men det funket helt fint det. Tipper at en del av grumset kommer fra rugen de har i den. Jeg vet i alle fall at russisk Kvass, en slags "øl" laget av rugbrød, er temmelig grumsete, men at grumset holder seg flytende i den...

Lenke til kommentar

Kjøpte en flaske "Jacobsen Dark Lager" og må gi den godkjent. Smaken var god men følte at den smakte litt utvannet. Smaken burde rett og slett vært en anelse sterkere og jeg følte at det liksom var noe som manglet. Ølet falt litt mellom tørstedrikke og kosedrikke, men det var ikke forfriskende nok til å være tørstedrikk og smaksmessig ikke "tungt" nok til å være kosedrikk. Prismessig var det ikke ideelt. 28,- for 0,33 flaske på Meny og dette er litt i overkant av det jeg mener det er verdt.

Lenke til kommentar
Da har du ikke drukket den originale Jacobsen Dark Lager, noe som kanskje forklarer den utvannede smaken, den ER utvannet om du har kjøpt den på Meny. Jacobsen ligger i polstyrke originalt mener jeg.

Jommen har du ikke rett i det. Den er listet opp på Carlsberg sine egne sider med 5,8%!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...