Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du burde ta deg en tur på Den Gode Nabo du gutt. Hvis de ~200 forskjellige sortene og 14-15 på tapp, ikke holder - så er du i overkant kresen.

Eller godt vant. :)

 

Stampuben min. Til enhver tid minst 160 ulike sorter på tapp, happy hour halve åpningstida og ikke minst kyndig personale som gladelig deler både anbefalinger og smaksprøver.

Lenke til kommentar
Du burde ta deg en tur på Den Gode Nabo du gutt. Hvis de ~200 forskjellige sortene og 14-15 på tapp, ikke holder - så er du i overkant kresen.

Eller godt vant. :)

 

Stampuben min. Til enhver tid minst 160 ulike sorter på tapp, happy hour halve åpningstida og ikke minst kyndig personale som gladelig deler både anbefalinger og smaksprøver.

 

Og hvor ligger denne nydelige puben?

Lenke til kommentar
Du burde ta deg en tur på Den Gode Nabo du gutt. Hvis de ~200 forskjellige sortene og 14-15 på tapp, ikke holder - så er du i overkant kresen.

Eller godt vant. :)

 

Stampuben min. Til enhver tid minst 160 ulike sorter på tapp, happy hour halve åpningstida og ikke minst kyndig personale som gladelig deler både anbefalinger og smaksprøver.

 

Og hvor ligger denne nydelige puben?

Vi får bruke eliminasjonsmetoden. Jeg eliminerer Norge. ;)

Lenke til kommentar
Du burde ta deg en tur på Den Gode Nabo du gutt. Hvis de ~200 forskjellige sortene og 14-15 på tapp, ikke holder - så er du i overkant kresen.

Eller godt vant. :)

 

Stampuben min. Til enhver tid minst 160 ulike sorter på tapp, happy hour halve åpningstida og ikke minst kyndig personale som gladelig deler både anbefalinger og smaksprøver.

 

Holy mother of ....!

 

Tipper den ligger i Belgia eller Tyskland eller noe slikt. :p

 

zlazor:

Hansa fatøl er ganske grei, selv foretrekker jeg Premium når det er snakk om Hansa-øl, heineken er grei og Carlsberg er faktisk en av favorittene mine selv om jeg har prøvd en del forskjellige sorter. (ikke like mange som guruene her inne, men det begynner å komme seg)

 

Du minnet meg på at jeg får plukke med meg en Mythos fra Lerøy mat en dag for å se hvordan den er. Amstel er også et fin-fint øl, sommerøl for min del.

 

Ellers, noen andre som har lagt merke til at butikkene stadig oftere reduserer spesial-øl utvalget sitt? Meny bystasjonen har nok fått omtrent halvparten av ølen de hadde før nå som de har pusset opp butikken, og lokalbutikken med meg, en Mega, gikk fra å alltid ha Whistable Bay, Tiger, Amstel Pulse og diverse økologiske til nå når de en gang i blant har Tiger, pluss de "vanlige" ølene.

 

Trist utvikling rett og slett. Eneste plassen jeg vet om i Bergen som har mye øl i butikk er Lerøy mat på galleriet. Noen andre som har gode tips for øl i bergen? Polet sier seg selv..

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Og hvor ligger denne nydelige puben?

Tre minutters gange hjemmefra. Det vil midt mellom leiligheta mi og jobb. :)

 

Bor i USA, et land som faktisk har veldig mer enn Bud Light og Corrs å by på....

 

Det forklarer saken - men skal du først "tøffe" deg, så kan vi jo trekke inn Delirium Café i Brussels - med sine 2000 sorter. Det er dårlig gjort å friste med slike steder, det er også rimelig dårlig gjort å sammenlikne en pub i Norge med en pub i det store utland. :p Men når man ser holdningene i denne tråden, så er det lett å forstå hvorfor vi ikke har slikt utvalg i dette landet, når det folk KOSER seg med er Carlsberg og Tuborg, så er det ikke håp for oss å få slike steder her. Og man ser jo også holdningen om at folk drikker det som er billigst. Nordmenn generelt er idioter når det kommer til alkohol. Det skal liksom ikke nytes, det skal være billigst mulig, smake minst mulig og ikke minst - gjøre deg fullest mulig fortest mulig.

 

Det er noen få steder i dette landet som faktisk har litt grep om hva øl er, DGN i Trondheim, Filter(som nå sannsynligvis er borte), Lorry i Oslo, Beer Palace(men her er personalet talentløse). Lurer på om ikke Stavanger også har et kvalitetssted, tror det er Kontoret? Disse stedene er UNIKE i Norge, de serverer øl som hvermannsen aldri har hørt om, dessverre så vil hvermannsen heller aldri forsøke å smake, fordi det er for dyrt med importert øl på grunn av de fuckings idiotene som styrer landet vårt og ikke minst fordi det faktisk smaker noe.

 

Det er disse holdningene som gjør at entusiaster ikke får utvalg. Jo, vi har våre ytterst få steder, begrenset til 1-2 steder i de største byene, tenk om man kunne finne noe annet enn smakløs pilsner på normale utesteder?

Lenke til kommentar
...

 

 

Ellers, noen andre som har lagt merke til at butikkene stadig oftere reduserer spesial-øl utvalget sitt? Meny bystasjonen har nok fått omtrent halvparten av ølen de hadde før nå som de har pusset opp butikken, og lokalbutikken med meg, en Mega, gikk fra å alltid ha Whistable Bay, Tiger, Amstel Pulse og diverse økologiske til nå når de en gang i blant har Tiger, pluss de "vanlige" ølene.

 

 

 

Trist utvikling rett og slett. Eneste plassen jeg vet om i Bergen som har mye øl i butikk er Lerøy mat på galleriet. Noen andre som har gode tips for øl i bergen? Polet sier seg selv..

 

Alltid trist med reduksjoner i ølutvalget. Min lokale rimi hadde tidligere Aass pils og fatøl. Nå er man heldig om de har Aass pils inne. Når det gjelder butikker i Bergen er det kun Lerøy på galleriet som gjelder. Meny kommer som nr 2, selv med redusert utvalg dessverre. Du får ta å starte opp en egen ølbutikk slik at ting ordner seg her i byen.

 

 

Det er heldigvis en del puber som har greit utvalg. Henriks, Baran, Naboen og Spesial. 

Lenke til kommentar
Det er noen få steder i dette landet som faktisk har litt grep om hva øl er, DGN i Trondheim, Filter(som nå sannsynligvis er borte), Lorry i Oslo, Beer Palace(men her er personalet talentløse). Lurer på om ikke Stavanger også har et kvalitetssted, tror det er Kontoret? Disse stedene er UNIKE i Norge, de serverer øl som hvermannsen aldri har hørt om, dessverre så vil hvermannsen heller aldri forsøke å smake, fordi det er for dyrt med importert øl på grunn av de fuckings idiotene som styrer landet vårt og ikke minst fordi det faktisk smaker noe.

Problemet er som du sier at det er for dyrt og dermed blir det vanskelig å drive fornuftig. Dermed risikerer man, på steder med godt utvalg, å få utgått øl, med det ekstra bryderiet det innebærer. Noe som igjen minsker entusiasmen. Det blir veldig vanskelig å planlegge et godt utvalg uten at man "brenner inne" med flaskene.

Lenke til kommentar

Det er også noe som er feil med det norske systemet, mye øl er ikke utgått selv om utløpsdatoen er passert, snarere tvert om. Veldig mye øl, har bare godt av å gå ut på dato. Jeg kjøper ofte øl som er "gått ut" på dato, da selvsagt øl som ikke er pasteurisert og homogenisert, filtrert og alle andre prosesser som ødelegger et i utgangspunktet godt øl.

 

Jeg skulle ønske meg at de større bryggeriene også fikk opp øynene for godt gammeldags ølproduksjon og at de sluttet å ødelegge ølet sitt. Dette ville ført til at flere faktisk fikk øynene opp for hva som virkelig er godt øl og at slike steder faktisk klarte å overleve. Men det er vel noe Ringnes ikke ønsker seg, nemlig konkurranse - de ønsker å fortsette å brygge billig, møkk til intetanende kunder.

 

Jeg aner ikke hvor mange jeg har hørt si: "Kan virkelig øl smake sånn, dette var jo snadder!" Selvsagt etter å ha smakt på kvalitetsøl fra nisjebryggerier i Norge og det store utland. Nå er det også slik at store ølprodusenter i f.eks Belgia, ikke er nisjebrygg nedover i Europa, men i potetnorge hvor alt skal pålegges avgifter som langt overskrider enhver fornuft, så blir det da slik.

Lenke til kommentar
...

znip

 

Alltid trist med reduksjoner i ølutvalget. Min lokale rimi hadde tidligere Aass pils og fatøl. Nå er man heldig om de har Aass pils inne. Når det gjelder butikker i Bergen er det kun Lerøy på galleriet som gjelder. Meny kommer som nr 2, selv med redusert utvalg dessverre. Du får ta å starte opp en egen ølbutikk slik at ting ordner seg her i byen.

 

Det er heldigvis en del puber som har greit utvalg. Henriks, Baran, Naboen og Spesial. 

 

Lerøy er fint, men før når Meny på bystasjonen hadde et bedre utvalg kunne man ofte finne samme øl ca 10 kroner billigere der enn på Lerøy, noe som var en ganske fin ting.

 

Men Lerøy er nok den butikken i byen med best øl-utvalg, med meny på en god andre plass.

 

Ja, heldigvis har vi puber som Henriks og Baran. Har ikke vært innom Naboen, og Spesial har ikke så veldig mye interessant, men de er fortsatt langt bedre enn de fleste andre kafeer/puber.

 

Hva synes forresten folket her inne om Kirin Ichiban? Japansk (pol) øl. Ganske så lyst og fint øl egentlig. Prøvde det første gang på restaurant i Kina (ja, faktisk) og den må jeg si er ganske god.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...