Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Noen som har smakt noe Juleøl ennå? Min første ble en jeg plukket med meg fra butikken: "Carlsberg Christmas Brew"

Kjøpte dette ølet for et par år siden og da var det et ganske spennende øl som skilte seg ut fra resten ved at den hadde en litt "kanelaktig" aroma. Denne aromaen virker nå å ha forsvunnet helt og ølet er flatt, smakløst og generelt kjedelig. Det eneste positive jeg nå har å si om ølet er at det har en ganske fin rødaktig farge. :thumbdown:

Ingen grunn til anbefaling. At det i tillegg stod på boksen i beste latterlige Carlsberg stil "Probably the best christmasbeer in the world" gjorde ikke saken bedre.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må nok på Vinmonopolet for å få skikkelig juleøl. Det er i alle fall mitt inntrykk.

Jeg er så vidt kommet i gang denne julen. Nøgne Ø God Jul er foreløpig favoritten, slik den har vært i senere år. Jeg blir nok nødt til å hamstre inn før de går tom på Vinmonopolet, slik at jeg har til neste jul. :) Ellers forsøkte jeg meg på en Underlig Jul for noen dager siden. Den var for så vidt grei nok, men litt parfymert både i smak og aroma for min del. Den levde om ikke annet opp til navnet.

Aaas juleøl Premium, som vant klikk.no sin juleøltest, hadde litt lite spenst og fylde, men grei nok hvis man vil ha et litt rimeligere alternativ. Men da holder jeg gjerne heller en knapp på Ringnes Julebokk. Jeg har ikke smakt årets utgave, men fjorårets likte jeg godt. Har kjøpt inn fire stykker, så jeg kommer nok til å smake på den i den nærmeste fremtid.

Ellers er jeg spent på å smake Ægir og Haandbryggeriet sine respektive juleøl, og tenkte også å forsøke å få tak i noen Nøgne Ø Special Holiday Ale før de går tom på Vinmonopolet. Samichlaus Bier virker også spennende.

Lenke til kommentar

I dag har jeg smakt på litt av årets juleøl. Ringnes sin line-up, og en butikk-outsider.

- Ringnes Julebokk (9%):

Som alltid fantastisk, men fryktelig mektig. Så mektig at den fort blir litt dau før man rekker å drikke den opp (men det er vel mer tempoet mitt enn ølet sin skyld). Godt nippe-øl. Kan faktisk duge til juledesserten. Klassiker. Skuffer ikke. 6/6

- Ringnes Juleøl (6,3%):

Veldig godt og fyldig, uten at det blir altfor heftig. Bortimot perfekt avstemt med feit julemat. En tanke for søtt kanskje, med sitt litt karamellaktige preg. Men det oser Jul. 5/6

- Ringnes Juleøl (4,5%):

Syns de har fått mye Juleøl ut av et øl som selges i daglivaren. Ikke fullt så søtt og fyldig som overstående, men for meg gjør det ikke noe særlig. Et øl som kan drikkes i litt større mengder uten at man blir kvalm av sødme. Har helt klart livets rett side om side ved julemiddagen, selvom dette ølet har størst potensiale utenom selve middagen, med tanke på konkuransen og den noe mildere figuren. 5/6

- Frydenlund Juleøl (4,5%)

Litt mer fyldig og søtere enn overnevnte. Ja, heller kanskje litt mot pol-juleølet til Ringnes, men mangler litt av bitterheten. Ikke fullt så balansert, men også her har man fått veldig mye juleøl ut av noe som kan selges i dagligvaren. Et godt juleøl og et verdig alternativ til overnevnte. 5/6

Er veldig godt fornøyd med del 1 av denne helgens juleøl-smaking. I morgen blir det nok Hansa og Dahls i hvertfall. Får se hva jeg finner på det lokale polet.

*Edit: Nei, faen heller. Frydenlund Juleøl må få 5/6 det også, for å være såpass nære pol-juleølet til Ringnes, med butikkøl-forutsetninger.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd noen juleøl i det siste. Jeg husker ikke så godt alle ølene jeg har prøvd. Jeg tenkte heller ikke på å skrive opp hva jeg syntes om de forskjellige ølene så derfor er kanskje denne lista ikke så veldig utdypende eller lang.

Rignes Juleøl: Ikke noe for meg. Sliter med den samme bitterheten som pilsneren har.

Rignes Julebokk: God og fyldig. Mere husker jeg ikke.

Frydenlund Juleøl: Litt bedre enn Ringnes Juleøl

Grans Juleøl: Husker ikke

Grans Julebrygg: Mer fyldig og aromatisk enn overnevnte. Helt greit.

Nøgne Ø God Jul: Alltid en god jul med dette ølet. Kjempegodt! Elsker den fine smaken av kaffe, sjokolade og humle.

Aass Juleøl (butikk): Ikke den beste. Litt kjedelig.

Aass Juleøl (polet): Bedre enn butikkølet. Mere smak.

Aass Premium Juleøl: En smakful øl. Husker ikke mer.

Union Juleøl: En god lettdrikkelig juleøl som er etter min mening en av de bedre "lysere" juleølene som kan erstatte pilsneren i juletiden.

Lenke til kommentar

Var innom Baran i går, må si meget bra utvalg på tapp, enda bedre enn på Henriks.

Hansa, Heineken, Urquell, Old Speckled Hen osv på tapp.

Tok meg en Ægir julebrygg (?) på 7% og en Spitfire.

Førstnevnte litt for lik Imperial Stout Alen til Nogne Ø, dvs "litt for mye". Helt klart en god øl, men det var kanskje ikke helt rett øl der og da.

Sistnevnte (Spitfire) syntes jeg var meget god i starten, men så bare "forsvant" smaken mer og mer. Rart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

må bare si at å gå på pub i Norge for å ta seg en halvliter er som oftest ganske kjipt i forhold til å ta seg en øl i Wales. her blir man jo som oftest møtt med et merke på tårnene og her i trondheim er jo det Dahls (som riktig nok ikke er en kjip øl i mine øyne) kontrasten til en god britisk pub med 5-6 typer lager, ales og guinness er stor og nesten litt trist :p

har startet å få sansen for ale og stouts selv etter at jeg starta å studere der nede i høst.

var på pub og de hadde guinness (men de tømte jo bare alt rett nedi på en gang og langt i fra på en skikkelig måte, en ire har blitt forbanna om han så det :p) og Guinness er altså ikke det samme om man ikke bruker 2step metoden.

ble glad når jeg så de hadde old speckeled hen på polet da dette er en ale jeg liker veldig godt men har aldri prøvd den på flaske, har bare fått den servert fra tappetårn med håndpumpe, er det noen som har sammenliknet disse før?

Lenke til kommentar
her blir man jo som oftest møtt med et merke på tårnene og her i trondheim er jo det Dahls (som riktig nok ikke er en kjip øl i mine øyne) kontrasten til en god britisk pub med 5-6 typer lager, ales og guinness er stor og nesten litt trist :p

Du burde ta deg en tur på Den Gode Nabo du gutt. Hvis de ~200 forskjellige sortene og 14-15 på tapp, ikke holder - så er du i overkant kresen.

Noen som har smakt skotske Ossian, og kan anbefale noe lignende?

Ossian er jo en skotsk ale/pale ale, så det er vel mange som kan sammenliknes. Men så er det slik da, at pilsner ikke er pilsner og det gjelder forsåvidt også skotsk ale. Jeg drakk Ossian fra håndpumpe da jeg var i Skottland, fantastisk godt, men man får den jo på flaske, også her i Norge. Skal man plukke frem noen som kanskje kan være i samme gate, så må det nesten bli en av disse: Belhaven 80, 80 Shilling Scottish Ale(Southampton Publick House) og kanskje Lia Fail(som kommer fra samme bryggeri).

Ingen av dem likner egentlig, men de er alle skotske ales. Det er forøvrig et godt tegn at man ikke finner noe som likner, ganske enkelt fordi at det betyr at ølet har særpreg.

Lenke til kommentar

Takk for et utmerket svar :) Lia Fail har jeg også smakt, på Naboen som du tydeligvis kjenner til, og jeg fant den bortimot like god, men mørkere og tyngre. De andre skal jeg absolutt prøve om jeg kommer over dem (kanskje også på Naboen?), men det er synd at ingen av dem er å få tak i på polet. De er i det hele tatt sørgelig dårlig på skotsk ale. Så for å raffinere spørsmålet litt, kan du eller noen andre anbefale noen polvarer, skotsk eller ikke, som ikke er alt for langt unna? Jeg ser de har en Belhaven IPA som ikke er alt for sterk, og det er kanskje noe.

Lenke til kommentar

Belhaven IPA er om ikke annet et øl, som i min gane er meget godt. Jeg kan ikke huske å ha sett dem på Naboen, men jeg klarer aldri å holde meg helt oppdatert på hvilke typer de har der, merkelig nok. Man kan vel si at jeg i større og mindre perioder er rimelig fast inventar der, men det har blitt mindre i det siste, da jeg har forsøkt å få ned forbruket av penger.

Ja, det er mye godt skotsk øl, jeg er jo en stor fan av Brewdog, og fikk i går pakke fra det store utland. Skottene klarte å sende meg en pakke med 2 Tactical Nuclear Penguin på 32%. Heldigvis slapp den gjennom tollstyret uten å bli stoppet. :D

Ja, du har helt rett Lia Fail er tyngre enn Ossian, selv om begge er ales. Caledonian har de vel på polet tror jeg om ikke annet så hender det at de har den inne på Naboen(om du oppholder deg her i Trondheim). Hvis du går innom DGN, så bør du få god hjelp om du prater med Bjørn, Morten eller Rune. Så har de ei jente som også begynner å komme opp på et nivå som gjør at det er mulig å spørre henne om å anbefale noe, jeg husker aldri hva hun heter, men vi kaller henne bare Kari Traa. You can't miss her. ^_^

Ellers så vil jeg selvsagt anbefale Fullers ESB, selv om den blir litt anderledes. Jeg er bedre på å anbefale godt øl, enn å anbefale noe som likner, innenfor rimelighetens grenser. Så har man jo Twisted Thistle, hvilket man også får på MacBeth i Trondheim. Dessuten så har jo DGN selvsagt de to, som virkelig er must av skotsk øl, Ebulum og Innis & Gunn Oak Aged. Jeg vil også slå et stort slag for Wychwood, da de produserer øl som holder meget høy kvalitet - juleølet deres var kjedeligere i år enn i fjor.

Nå ble dette egentlig bare en rant ser jeg, så best jeg slutter her.

Nevnte jeg at jeg har 2 Tactical Nuclear Penguin? ^_^

Lenke til kommentar
Ja, det er mye godt skotsk øl, jeg er jo en stor fan av Brewdog, og fikk i går pakke fra det store utland. Skottene klarte å sende meg en pakke med 2 Tactical Nuclear Penguin på 32%. Heldigvis slapp den gjennom tollstyret uten å bli stoppet. :D

Tactical Nuclear penguin? 32%? Smaker den ikke i overkant vinøst da, eller? Fristet til å handle slike saker selv, men vet nå ikke helt. Har du ellers noen andre ølbutikker på nett som sender til norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...