Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det noe å si hvilken temperatur Øl lagres i?

Er det f.eks best at de er lagret kaldt?  Altså i kjøleskapet

Drakk 2 øl i dag og begge var faktisk ganske god

Death by Coconut, Irish Porter

Ben&Jerry's Chocolate Chip Cookie Dough Ale, første lyse øl jeg syntes var godt nok til at det vurderes kjøpt igjen

Gjengangeren hos meg er at jeg hater kullsyre

Bør vell lagres noen lunde kaldt ja, og mørkt.

Jeg har mye i stein kjelleren min under huset, der er det fin kald temperatur + mørkt.

Chocolate Chip saken der virket interessant, må testes.

Lenke til kommentar

Chocolate Chip saken der virket interessant, må testes.

Det artige er at på flaska står det "Does not contain actual cookie dough"

Kinn Svartekari har jeg, kanskje jeg tar den til helga da 650ml er litt mye midt i uka

Hadde meg ei Svartekari sist helg kombinert med delfiakake. Snadder!

Plukket forøvrig med meg to stykk av Ylir julebrygget til Ægir i dag fra et pol som hadde flere på lager.

Ble sendt på jobb i det området så da benyttet jeg sjansen :p

Syns den er meget god.

Lenke til kommentar

Drakk "Kinn Svartekari" i går og synes den var litt kjedelig, sånn helt grei, men havner ikke på noen kjøp-igjen liste

Plusset er at den ble bedre når den fikk stå litt og bli varmere og hele flaska gikk fort nok ned

Enig om Svartekari. Ganskje anonym og med litt for mye brentsmak for min del. Foretrekker porter/stouts med litt mer alkoholsødme og andre aromaer (kakao, vanilje, kaffe og melkesukker). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har 6 års erfaring med lagring av øl. Lagrer øl typisk 1 eller 2 år, og noen ganger 3-4 år. Det må være ordentlig øl med mye smak og mye alkohol. Stout og porter er selvskrevet, men også kraftige belgiske ølsorter og annet smaksrikt øl lar seg lagre med godt resultat.  Kjøleskapet kan gi for tynne og enkle smaker, mens romtemperatur kan gi for svulmende og bløte smaker. Typisk kjellertemperatur på 8-14 grader er perfekt og gir fabelaktig resultat. Målet er at de kraftige og syrlige aromaene har blitt dempet og mer subtile aromaer kommer bedre frem. Voldsomme og heftige øl kan bli til deilige fløyelsmyke luksusopplevelser når de lagres godt.

Lenke til kommentar

Drakk "Kinn Svartekari" i går og synes den var litt kjedelig, sånn helt grei, men havner ikke på noen kjøp-igjen liste

Plusset er at den ble bedre når den fikk stå litt og bli varmere og hele flaska gikk fort nok ned

Enig om Svartekari. Ganskje anonym og med litt for mye brentsmak for min del. Foretrekker porter/stouts med litt mer alkoholsødme og andre aromaer (kakao, vanilje, kaffe og melkesukker). 

Svartekari må lagres minst ett år i kjelleren før den yter rettferdighet. Min flaske skal få stå rundt 2 år før den åpnes. Og den må drikkes ved 14-18 grader. Gleder meg til denne flasken når anledningen byr seg.

Lenke til kommentar

Har 6 års erfaring med lagring av øl. Lagrer øl typisk 1 eller 2 år, og noen ganger 3-4 år. Det må være ordentlig øl med mye smak og mye alkohol. Stout og porter er selvskrevet, men også kraftige belgiske ølsorter og annet smaksrikt øl lar seg lagre med godt resultat.  Kjøleskapet kan gi for tynne og enkle smaker, mens romtemperatur kan gi for svulmende og bløte smaker. Typisk kjellertemperatur på 8-14 grader er perfekt og gir fabelaktig resultat. Målet er at de kraftige og syrlige aromaene har blitt dempet og mer subtile aromaer kommer bedre frem. Voldsomme og heftige øl kan bli til deilige fløyelsmyke luksusopplevelser når de lagres godt.

Har du kunnskap angående langtidslagring av øl ved kjellertemperatur? Har noen flamske røde som jeg har planer om å glemme i 15+ år. Forventer kraftig oksidering og egentlig en degradering av kvalitet, men skal være en gave.

Lenke til kommentar

Har du kunnskap angående langtidslagring av øl ved kjellertemperatur? Har noen flamske røde som jeg har planer om å glemme i 15+ år. Forventer kraftig oksidering og egentlig en degradering av kvalitet, men skal være en gave.

Da ville jeg satt dem i en lystett eske helt innerst i kjelleren inn mot grunnfjellet eller grunnmuren. Om du ikke har kjeller ville jeg vurdert å anskaffe et svalskap. Det er genialt for alt av frukt og grønnsaker, og også perfekt for langtidslagring av edle drikkevarer.

Lenke til kommentar

Founders KBS Bourbon Barrel Aged Stout kan bestilles igjen nå på nett!

Takk for tipset, nå ligger det to flasker og venter på meg..

Bestilte to selv som ligger klar til henting på posten nå!

Tips angående varer som er av interesse men er utsolgt fra leverandør.

Legg inn at du vill ha en mail om produktet skulle bli tilgjengelig igjen. Funker supert!

Man kan gjøre det på hver enkelt produkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...