Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg drakk den kald, rett fra flaska, så kanskje den blir enda bedre i rett type glass og temp

Ja, du mister deler av smaksbildet om du drikker den rett fra kjøleskapet.

Det kommer nå an på temperaturen i kjøleskapet. Nye kjøleskap har kar digital termostat og mulighet for drikkeklar temperatur, som oftest 2 grader over alkoholprosent med unntak av øl som skal ha oppunder romtemperatur. Dessuten, blir ølet raskt for varmt ved at man holder i glasset eller ved at det sjenkes i glass som holder romtemperatur.

Det er viktigst at den første øla er riktig temperert for det er da man best legger merke til aroma. Påfølgende øl kan gjerne være kaldere da de holder seg noen minutter da så lenge man ikke holder konstant i glasset. En feil som mange gjør er at de går rundt med glasset i hånda eller at de sitter og holder i glasset. Glasset bør ikke holdes mer enn sekunder av gangen. Kun et fåtall utesteder som orker å kjøle ølglass, coctailglass og longdrinkglass, useriøst og for jævlig.

Et triks som jeg bruker er riktig temperert øl, men nedkjølt glass. Det kjipeste er varme glass rett ut av oppvaskmaskina på et travelt utested, det utgår.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Den feilen har jeg tatt meg sev i å gjøre litt ofte...

Men har begyn å ta dem ut litt før jeg skal drikke dem nå da + i glass selvsagt.

Hva vill dere tro er beste juleøl til Ribben på julaften?

Noen vil ha Ipa vet jeg, jeg synes det er best med poljuleøl, kommer an på smak og tradisjoner...

Lenke til kommentar

Muligens jeg kjøper en kasse NØ Special i morgen

Har prøvd noe Belgisk lyst øl og det er knapt drikkende, sånn som alt annet lyst øl

Hva legger du i lyst øl? 

Har drukket litt artig øl fra Berentsen i det siste. Deres Jule Avec er jo en klassiker. 

Men så kom jeg på at staten sensurerer informasjon i Norge. :(

http://www.berentsens.no/Toppmeny/Vare_Produkter/Ol/8667ff32-d3bd-4307-a23a-7a39cbaa5e94/1

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Har ikke ølglass, men jeg regner med at jeg får noen til jul

Da kan jeg anbefale slike glass. De kan du bruke til alle typer øl.

http://sahm.s3.amazonaws.com/upload/product-images/presenter_Br_ssel-web.jpg

Sånn type jeg har ønsket meg

Har prøvd noe Belgisk lyst øl og det er knapt drikkende, sånn som alt annet lyst øl

Hva legger du i lyst øl? 

Denne gangen så er det "Blonde"

Første gangen jeg drakk lyst øl i år

Lenke til kommentar

Jeg har så langt kjøpt inn Nøgne Ø Rød Jul, God Jul og Underlig Jul, samt Tomasmesse fra Kinn som jeg ikke har smakt ennå men som skal være veldig spennende. I dag skal jeg kjøpe inn mer - håper jeg finner St. Hallvard Reservejul for den var god - men ellers tenker jeg å teste flere fra de "klassiske" bryggeriene.

Lenke til kommentar

Hva legger du i lyst øl? 

Denne gangen så er det "Blonde"

Første gangen jeg drakk lyst øl i år

Så kjipt, da har du gått glipp av mye godt drikke!

Men jeg er enig i Blond kan ofte være litt kjipt.

Jeg har så langt kjøpt inn Nøgne Ø Rød Jul, God Jul og Underlig Jul, samt Tomasmesse fra Kinn som jeg ikke har smakt ennå men som skal være veldig spennende. I dag skal jeg kjøpe inn mer - håper jeg finner St. Hallvard Reservejul for den var god - men ellers tenker jeg å teste flere fra de "klassiske" bryggeriene.

Kan nok være vanskelig å få tak i Reservejul og det er nok fare for at den ikke er like god som sist, i så fall sjekk batch nummeret.

Når micobryggøl gjør det bra i tester selges det jo fort ut, så da kjapper de seg med å brygge mer og har da en lei tendens til å ta litt snarveier slik at det ikke blir like godt som sist. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått drukket en flaske så jeg overlever. Egentlig litt rart at så mye er tomt (og ikke bare øl); det virker som om produsentene og polet jevnt over bommer på etterspørselen, eller heller legger seg litt under. Det er jo det samme som skjer hver jul, så man skulle tro det var et relativt greit statistisk grunnlag å forholde seg til her.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede fått drukket en flaske så jeg overlever. Egentlig litt rart at så mye er tomt (og ikke bare øl); det virker som om produsentene og polet jevnt over bommer på etterspørselen, eller heller legger seg litt under. Det er jo det samme som skjer hver jul, så man skulle tro det var et relativt greit statistisk grunnlag å forholde seg til her.

For microbryggeriene er det nok tanken "better safe then sorry". Slår ikke ølet an har det en ganske stor økonomisk konsekvens. 

De har jo også begrensede produksjonsmuligheter. 

Lenke til kommentar

Kan forstå det hvis det gjelder et uprøvd øl, men hvis det gjelder et øl som det har vært stor etterspørsel etter flere år på rad så virker det som en bortkastet mulighet for å nå flere kunder og tjene enda mer penger. Faren min jobber med akevitt; de vet sånn ca. hva etterspørselen pleier å være og de vet hvor mye akevitt de kan lage per måned, og kan på grunnlag av det vite at de må begynne produksjonen i august for å møte etterspørselen i desember (ikke dermed sagt at det ikke blir utsolgt allikevel).

Lenke til kommentar

Det som er både en ulempe, men også en fordel er jo at sjansen for å få noe som smaker helt likt fra en batch til en annen er ganske vanskelig når det kommer til microbrygging.

Så det er nok derfor de ikke tørr det. 

Også brygger de som oftest dette juleølet på sensommere, så om det slår an eller ikke vet de jo ikke før ett par måneder senere.

Lenke til kommentar

Min fangst i dag, må være siste nå...

4 ST. Hallvards Reserve-Jul

1 Nøgne Ø God Jul

1 Nøgne Ø Special Holiday Ale

1 Midtfyns Jule Stout

1 Røros Mørk Lager

1 Lervig Kringly Kris

1 Kinn Juleblot

1 Ægir Vinterdvale

1 Ringnes Julebokk

+ Jeg har et lass stående fra før.

Endret av Skogslik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er både en ulempe, men også en fordel er jo at sjansen for å få noe som smaker helt likt fra en batch til en annen er ganske vanskelig når det kommer til microbrygging.

Så det er nok derfor de ikke tørr det. 

Også brygger de som oftest dette juleølet på sensommere, så om det slår an eller ikke vet de jo ikke før ett par måneder senere.

Juleøl har jo en ganske snever salgsperiode, de som ikke blir solgt og har god nok styrke som teks Nøgen God Jul kan jo selges neste år, eller Ringnes Julebokk, men de andre blir jo bare kassert.

Jeg handler og hamster alltid tidlig juleøl før jul, det har jeg gjort lenge og har alltid juleøl samt litt annet til jul.

Men så har jeg sef mistet smak og lukt og delvis hørsel pga influensa, så nå håper jeg det kommer tilbake til jul, ellers er liksom julen bortkasta.. både hva gjelder mat og drikke...

Lenke til kommentar

Har også en Tomasmesse stående, spent på denne!

Fikk også tak i den som heter Eld, forsvant raskt her i området.

Vurderer å sprette Kinn - Julefred til ribben på aften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...