Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Hvilken Mack snakker du om?

Personlig syns jeg stort sett det meste fra Mack ikke er spesielt godt. 

Da har du smaken i behold. Mack er trasige greier.

 

Hørte noen rykter i helgen om at det har med konserveringsmiddel i ølet som gir det en pussig smak.

Vet ikke om det er sant, men var en som påsto det. 

 

Stemmer heller for at det er gjæren de bruker som lager død og fordervelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite aktivitet her, men skal bare si at Mack ikke er så god sammenlignet med poløl, men den er fortsatt det beste butikk-ølet

 

Har funnet et annet problem, Juleøl, kjøpte en flaske, var kjempegod, utsolgt :(

 

Hvilken var det?

 

Ser nå at noen varer er tilbake som bestillingsvare, som for eksempel EC Dahls Store Bjørn som jeg vill teste. Blir å bestille et par av den da! 

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar

Jeg synes pils er undervurdert...

 

 

Ikke mye jeg drikker på denne årstiden, men til sommer, uteservering, eller på konsert så vil jeg heller ha en halvliter norsk pilsner sammen med kanskje en Jack med isbiter..

 

Det er en setting for alt mulig, og jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å drikke ipa på feks en Valentourettes konsert.

 

Det er nesten Blasfemi..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg synes pils er undervurdert...

 

 

Ikke mye jeg drikker på denne årstiden, men til sommer, uteservering, eller på konsert så vil jeg heller ha en halvliter norsk pilsner sammen med kanskje en Jack med isbiter..

 

Det er en setting for alt mulig, og jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å drikke ipa på feks en Valentourettes konsert.

 

Det er nesten Blasfemi..

 

Pils og Jack, fytti. Da er det hakket bedre å spørre bartenderen om et glass og gå og øse opp noe gult fra pissoaret. Pils er skvip for folk som drikker for å oppnå promille.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes pils er undervurdert...

 

 

Ikke mye jeg drikker på denne årstiden, men til sommer, uteservering, eller på konsert så vil jeg heller ha en halvliter norsk pilsner sammen med kanskje en Jack med isbiter..

 

Det er en setting for alt mulig, og jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å drikke ipa på feks en Valentourettes konsert.

 

Det er nesten Blasfemi..

 

Pils og Jack, fytti. Da er det hakket bedre å spørre bartenderen om et glass og gå og øse opp noe gult fra pissoaret. Pils er skvip for folk som drikker for å oppnå promille.

 

 

Det er idiotisk sagt, og det mener jeg på en pen måte.

 

Snobberi som at pils eller annen enkel drikke er fytti-fysjom er en uting ved folk som intresserer seg for øl...

 

Det passer seg ikke å være sånn snobbete på en kvalm måte. Ofte er man på nyttårsfest med folk som er litt eldre, helt feil setting å komme å være kløsete med IPA til 100kr flasken. Det er kanskje mulig for hipstre rike pappagutter med yngre hipstre venner.

 

Men det er sosialt uakseptabelt i mange settinger å drikke IPA til fest osv...

Jeg har heller ikke tid til å nyte IPA i et bryllup eller annen festlig lignende feiring. Da går jeg gjerne for pils og bourbon eller Tennesee.

 

At Jack er dårlig er helt på trynet å si, bare fordi det er så populært. Jack Daniels er kvalitetsvare...

 

Skal jeg disse noe så vil jeg heller disse en dårlig blend, feks Chivas Regal 12. Men jeg rynker ikke på nesa om jeg får det servert, men kjøper det ikke selv. Med prisene i Norge så er det derimot helt uaktuelt å kjøpe Jack selvfølgelig da det er skitdyrt iforhåld til kvalitet. Men får du en flaske for 2-300 er det ikke noe å tenke på...

 

Jeg klarer ikke IPA på uteservering som regel, det handler om hvordan man nyter en ting til forskjellige settinger... På konsert så er nok litt promille viktig ja... Men en IPA eller Stout fortjener respekt og andakt, og nytes best alene i hjemmet eller med en til tre kamerater som kan diskutere smaken høytidelig.

 

Man står ikke på Metallica, QOTSA eller Valentourettes å nipper til IPA  :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er en setting for alt mulig...

Noen ganger er også vann det beste i verden :p

 

 

Det er det selvfølgelig og det er jo en del av poenget mitt.

 

Er saft dårlig fordi det er saft? Eller kan saft være bra? Er first price earl grey teen nødvendigvis dårlig? 

 

Jeg synes ikke det, for settinger i hverdagen trives jeg helt fint med saft eller lettbrus til en hverdagsmiddag.

 

Det samme gjelder øl, i enkelte settinger passer pilsner inn, jeg og min søster diskuterte mye om dette. Vi sitter gjerne å hygger oss med stouts, Dipas og andre spennende ølsorter. Men på dette punktet er vi helt enige.

 

Vi kom fram til at "De Andre" "unge" hipsterne som bruker IPAs i alle settinger selv på byen, ikke skjønner greia med respekten for IPA.

 

Da blir det bare som en statusgreie der man brifer uten å ha peil.

 

Jeg sier sef ikke at du ikke kan gå på en spesialpub å ta deg et par ale.... Men ikke en helaften på byen, da er rett og slett ale for sterkt og usunt.

Lenke til kommentar

Deilig i Belgia hvor de har skikkelig øl og ikke bare pils. De beste øl er mellom 5-9%. Det som selges i Norge er piss med kullsyre i, sammenliknet. Dog er noen juleøl noenlunde ok, og CB øl er friske på sommeren selv om smaken ikke er allverden sammenliknet med skikkelig øl.

 

Tyskerne skryter jo uhemmet av sin egen øl, men for å være helt ærlig er det labert når alle er helt like og resten er pils. Tyskland virker å ha bannlyst import av øl og selger kun Tyske øl og noen få av de store internasjonale.

 

Norge, Danmark og Nederland er litt like på øl (pils), men ikke så ille som Sverige, som begrenser styrken på ølet til 3.5%(?) i butikk, noe som gjør det enda verre.

 

Spansk øl (kaldt) er godt i solen i omtrent 5 minutt, før det smaker enda verre enn Svensk øl. Franskmennene holder seg til vin, og ølet smaker deretter. Britisk øl er skrekkelig og av disse ekle varianter er den illesmakende Newcastle min Britiske "favoritt". Mange skryter av Irsk øl, men det er ikke noe for min tunge, sikkert fordi jeg ikke liker det så bittert som de som lever i regn og vind, men alikevel går med t-shorte.

 

Har ikke smakt mange polske, men de jeg har smakt har ikke falt i smak. Tsjekkiske øl får mye skryt, men er ikke helt min ting, og har den verste ølet jeg har smakt noensinne, i Pilsner Urquell, på delt førsteplass sammen med Tyske Jever. Men de har noen som smaker godt også. Kruzovic er ok. Men jeg har ikke smakt så mange fra Tsjekkia.

 

Amerikanske øl er ikke spesielt gode, foruten tropiske øl fra Cuba, som er ok og friske i den tropiske varmen, og holder noe lenger smaken enn sine Spanske slektninger. Japanske øl smaker en plass mellom Cubanske og Amerikanske og er egentlig helt alright, men rimelig dyre.

 

Men ja, tilbake til Belgia, så er Belgia landet som virkelig kan lage øl. Men jeg får nok bank hvis jeg sier det, men favoritten er og forblir de forskjellige variantene av Leffe og den skarpe, milde og søtlige Duvel ølen. Men i Belgia handler det ikke om favoritten, det handler om å smake blant de tusenvis av forskjellige ølene. Men iallefall er de to nevnte mine "fallback options" og dermed favoritter, når jeg blir lei av å smake andre. Så skal jeg heller ikke glemme Grimberger som også faller i samme kategori.

 

Men ja, nok om øl nå. Smaken er jo som baken sies det, og baken er nok aldri mer splittet enn når det kommer til øl.

Lenke til kommentar
Ikke mye jeg drikker på denne årstiden, men til sommer, uteservering, eller på konsert så vil jeg heller ha en halvliter norsk pilsner sammen med kanskje en Jack med isbiter..

 

Du snakker vel ikke om Jack Daniels? Da forstår jeg jo at du kan svelge norsk øl (pils).

 

Men som sagt, smaken er jo som baken.

 

Skal du smake Amerikansk, kan jeg foreslå en som heter Woodford Reserve. God til mais å være.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Belgisk hveteøl, så kan du drikke så mye skvip du vil. Jeg drakk slikt minst 5 år før det ble hipt så jeg nyter min øl med god samvittighet. Jeg drakk en og annen IPA før det ble så trendy. Skotland og Tyskland har også noe øl som er drikkende.

 

Jack Daniels er slikt man drakk for 18 år siden den gang man var 18 og ikke visste bedre. Det finnes så mange tusen sorter whisky og bourbon (whiskey) at det ikke finnes noen unnskyldning for å drikke Jack D. :(

Lenke til kommentar

 

Ikke mye jeg drikker på denne årstiden, men til sommer, uteservering, eller på konsert så vil jeg heller ha en halvliter norsk pilsner sammen med kanskje en Jack med isbiter..

 

Du snakker vel ikke om Jack Daniels? Da forstår jeg jo at du kan svelge norsk øl (pils).

 

Men som sagt, smaken er jo som baken.

 

Skal du smake Amerikansk, kan jeg foreslå en som heter Woodford Reserve. God til mais å være.

 

 

 

Jeg liker Bulleit og Jim Beam

Lenke til kommentar

Deilig i Belgia hvor de har skikkelig øl og ikke bare pils. De beste øl er mellom 5-9%. Det som selges i Norge er piss med kullsyre i, sammenliknet. Dog er noen juleøl noenlunde ok, og CB øl er friske på sommeren selv om smaken ikke er allverden sammenliknet med skikkelig øl.

 

Tyskerne skryter jo uhemmet av sin egen øl, men for å være helt ærlig er det labert når alle er helt like og resten er pils. Tyskland virker å ha bannlyst import av øl og selger kun Tyske øl og noen få av de store internasjonale.

 

Norge, Danmark og Nederland er litt like på øl (pils), men ikke så ille som Sverige, som begrenser styrken på ølet til 3.5%(?) i butikk, noe som gjør det enda verre.

Men ja, nok om øl nå. Smaken er jo som baken sies det, og baken er nok aldri mer splittet enn når det kommer til øl.

 

 

Det med folkøl i butikk i Sverige har ingenting å si, man får fint tak i rimelig og godt spesialøl på noe som heter Systembolaget.

Lenke til kommentar

Jeg vet om maange malts og blends der jeg ville valgt en lagret Jack D føre...

 

Jeg nevner noen som ikke fortjerner navnet sitt engang.

 

Bowmore Black Rock

Dalwhinnie 15

Ville valgt Jack føre Jim Beam også kvalitetsmessig..

Chivas Regal 12

Bowmore 18, hater Bowmore 18 ekkelt kunstig, og parfymert.

 

 

Jeg mener seriøst at Jack Daniels No 7 og Gentleman Jack er bedre enn alle disse. Bedre smak og bedre kvalitet.

 

Men vi må snakke pris også, for i mongo Norge så koster en flaske importert JACK rundt 4-500 kr og i en sånn setting så ville jeg aldri kjøpt Tennesee whiskey.

 

Da ville jeg heller kjøpt en Single malt eller cognac jeg liker.

 

 

Men Jack Daniels ER ikke dårlig, det er ikke derfor så mange drikker den. Det finnes et haug av billige bourbons og whiskey i USA og dersom Jack ikke var kvalitet så hadde alle tatt noe annet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

örjan westerlund har skrevet en bok om whisky 101 whisky du må smake før du dør....

 

Jack Daniels er en av disse, og det burde egentlig ikke forundre noen, ikke engang snobbete ""hipstere"" som med nazilugg og forakt er et politi som skal bestemme hva som er akseptert og nicht/Verboten....

 

Serge:

 

What happens? It’s the second time in two years that I’m tasting old Jack! It’s not bourbon, and yet it is – or something like that. Colour: deep gold. Nose: now I remember. Varnish and CH3COO[CH2]4CH3 (that’s bananas and pears) plus butterscotch and vanilla and a touch of orange. So easy, so smooth… And frankly, this is a pleasant nose. Mouth: very sweet. Grenadine, cranberry syrup, bananas, jelly babies and just a touch of toasted bread that comes with a few soft oak spices, such as cinnamon. Very light mouth feel. Finish: short, sweet. We’re in a candy shop. More oak and vanilla again in the aftertaste. Comments: it’s always made me laugh that fine gentlemen such as Lemmy Kilmister or Keith Richards were so deep into Jack Daniels. Have they ever tried Octomore? Seriously, this is no bad whiskey at all, it’s just very consensual. Some aspects remind me of Dad’s Southern Comfort. SGP:730 - 71 points.

 

Her er flere meninger til en pris av 230 kr

https://www.thewhiskyexchange.com/p/1110/jack-daniels-old-no7

 

 

Jack er for dyrt, og det er veldig generelt. Men til den rette prisen så er Jack god kvalitet, det er en grunn for at den selger så bra, det er fordi folk faktisk liker den, meg innkludert, (selvom det er sjelden jeg kjøper den).

 

Det er flere blends og malts på 15 og 18 år jeg ville styrt unna til fordel for Jack som dere ser....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...