Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen av dere som har et forslag til hvilket øl som kunne passet greit til blomkålsuppe? Skal ha gjester, og har det meste av menyen på plass men til blomkålsuppa vil jeg servere et øl som passer godt til ..

Hva er resten av menyen? Det er jo kjekt at drikkevalget passer noenlunde sammen.. Umiddelbart tenker jeg en wit eller en saison, men det kommer jo an på hvordan du lager suppen, hva du serverer til suppen og som sagt hva du serverer før/etter.

Lenke til kommentar

 

Noen av dere som har et forslag til hvilket øl som kunne passet greit til blomkålsuppe? Skal ha gjester, og har det meste av menyen på plass men til blomkålsuppa vil jeg servere et øl som passer godt til ..

Hva er resten av menyen? Det er jo kjekt at drikkevalget passer noenlunde sammen.. Umiddelbart tenker jeg en wit eller en saison, men det kommer jo an på hvordan du lager suppen, hva du serverer til suppen og som sagt hva du serverer før/etter.

 

 

It's complicated ;)

 

Jeg tenker det bør være tryggest med noe liiiitt lett til ei ellers relativt lett suppe? Det er ikke tung mat som biff og mørke greier, og blomkålsuppa er ikke av sorten med bacon og tull - bare blomkål. Og litt godt brød da.

 

Digger Ægir, skal sjekke Rallar, men mistenker at Brown Ale kan bli for tung? En eller annen saison kunne nok vært bedre, tenker jeg akkurat nå ..

Lenke til kommentar

Han starter ikke noe nytt norsk bryggeri med det første. Kontrakten inneholder en "karantene-klausul" om at han ikke kan starte konkurrerende bedrift innen et visst antall år har gått. Han skal jo uansett også flytte til Kreta ettehvert og kommer primært til å lage vin.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/sorlandet/nogne-o-grunder-avslutter-i-protest-1.12475587

 

Får håpe at Kjetil starter et nytt norsk öl da, og så får vi väre kritiske til nyheter fra Nögne, mistenker også at de da dropper de spesielle sakene sine som Red Horizon etc...

I det siste har Nøgne Ø lansert en quadrupel, en fatlagret imperial stout og fem forskjellige sommerøl og en fatlagret versjon av Dark Horizon 4 er på vei. De har vel også ansatt en "fatlagringsansvarlig" og bygget et eget "villgjær-hus" hvis jeg ikke husker feil. Jeg synes ikke akkurat det virker som de dropper de mer spesielle tingene.

 

Hansa Borg er ikke dumme. De vet at håndverksølkundene er kresne og troløse, og hvis ryktet begynner å gå om at Nøgne Ø har begynt å slakke på kravene, faller salget (og verdien av investeringen deres) som en stein.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ægir Rallar og Nøgne Ø Brown Ale er ypperlige øl som passer til god mat, inkludert blomkålsuppe. De er også passe eksotiske for gjester som er vant til enkel pils.

 

 

 

Noen av dere som har et forslag til hvilket øl som kunne passet greit til blomkålsuppe? Skal ha gjester, og har det meste av menyen på plass men til blomkålsuppa vil jeg servere et øl som passer godt til ..

Hva er resten av menyen? Det er jo kjekt at drikkevalget passer noenlunde sammen.. Umiddelbart tenker jeg en wit eller en saison, men det kommer jo an på hvordan du lager suppen, hva du serverer til suppen og som sagt hva du serverer før/etter.

 

 

 

Det blir Lindheims "Cherry Farmhouse" da. Så får vi se, dette ble et slags skudd i blinde til slutt. Learning by doing..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

 

http://www.nrk.no/sorlandet/nogne-o-grunder-avslutter-i-protest-1.12475587

 

Får håpe at Kjetil starter et nytt norsk öl da, og så får vi väre kritiske til nyheter fra Nögne, mistenker også at de da dropper de spesielle sakene sine som Red Horizon etc...

I det siste har Nøgne Ø lansert en quadrupel, en fatlagret imperial stout og fem forskjellige sommerøl og en fatlagret versjon av Dark Horizon 4 er på vei. De har vel også ansatt en "fatlagringsansvarlig" og bygget et eget "villgjær-hus" hvis jeg ikke husker feil. Jeg synes ikke akkurat det virker som de dropper de mer spesielle tingene.

 

Hansa Borg er ikke dumme. De vet at håndverksølkundene er kresne og troløse, og hvis ryktet begynner å gå om at Nøgne Ø har begynt å slakke på kravene, faller salget (og verdien av investeringen deres) som en stein.

 

 

Jeg håper det er riktig, for Nögne er en av mine absolutt favorittbryggerier.

Lenke til kommentar

 

I det siste har Nøgne Ø lansert en quadrupel, en fatlagret imperial stout og fem forskjellige sommerøl og en fatlagret versjon av Dark Horizon 4 er på vei. De har vel også ansatt en "fatlagringsansvarlig" og bygget et eget "villgjær-hus" hvis jeg ikke husker feil. Jeg synes ikke akkurat det virker som de dropper de mer spesielle tingene.

 

Hansa Borg er ikke dumme. De vet at håndverksølkundene er kresne og troløse, og hvis ryktet begynner å gå om at Nøgne Ø har begynt å slakke på kravene, faller salget (og verdien av investeringen deres) som en stein.

 

 

Akkurat det der har jeg tenkt også. 

 

Det er uansett alltid vanskelig å vite "sannheten" om slike personalsaker, spesielt når man bare ett synspunkt er blitt offentliggjort.

Lenke til kommentar

 

 

 

I det siste har Nøgne Ø lansert en quadrupel, en fatlagret imperial stout og fem forskjellige sommerøl og en fatlagret versjon av Dark Horizon 4 er på vei. De har vel også ansatt en "fatlagringsansvarlig" og bygget et eget "villgjær-hus" hvis jeg ikke husker feil. Jeg synes ikke akkurat det virker som de dropper de mer spesielle tingene.

 

Hansa Borg er ikke dumme. De vet at håndverksølkundene er kresne og troløse, og hvis ryktet begynner å gå om at Nøgne Ø har begynt å slakke på kravene, faller salget (og verdien av investeringen deres) som en stein.

 

Akkurat det der har jeg tenkt også.

 

Det er uansett alltid vanskelig å vite "sannheten" om slike personalsaker, spesielt når man bare ett synspunkt er blitt offentliggjort.

Da er spørsmålet hvem er de andre i Nøgne Ø, og hvorfor er Jidkun så kritisk når det er så tabu å ytre sånne ting om sitt tidligere firma?

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/sorlandet/nogne-o-grunder-avslutter-i-protest-1.12475587

 

Får håpe at Kjetil starter et nytt norsk öl da, og så får vi väre kritiske til nyheter fra Nögne, mistenker også at de da dropper de spesielle sakene sine som Red Horizon etc...

 

Kjetil startet ikke nytt bryggeri i Norge og det er ingen grunn til å være kritisk til Nøgne Ø fremover. De kommer til å fortsette på tilsvarende måte som nå.

 

http://olportalen.no/2015/03/24/kjetil-jikiun-starter-nytt-bryggeri/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilken light-øl er best?

 

Light, som i lite kalorier, typ Ringnes Lite o.l..

 

Slankern....

Med tanke på at de fleste lite-varianter også reduserer alkoholprosenten for å oppnå mindre kalorier, så ville jeg heller drukket det du liker best og heller redusert mengden eller droppet nattmat hvis du skal ut. Du kan lese litt om det her.

Lenke til kommentar

Tja, nå drikker jeg svært lite av både melk, vin og brus så..

Alkoholprosenten er sånn sett ikke den viktigste heller, jeg vil bare ha den gode ølsmaken til kveldskosen ;)

Kan ellers informere den nysgjerrige om at Munkholm lager et par øl (bayer, fatøl) som faktisk smaker ganske godt, og de er svært kalorifattige. Ikke noe å bli full på dog, om det er det viktigste.

 

Dette er ikke noe permanent, må bare prøve litt hardt en periode for å nå noen personlige målsetninger - og lurer vel egentlig på om det finnes noe bra lite-øl der ute som ikke kommer fra Ringnes, fordi jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete.

Lenke til kommentar

En kamerat drakk en god del lite for en stund siden og synes Hansa sin versjon var ganske grei. Du vil spare 50-60 kalorier på en halvliter kontra en "vanlig" pilsner. Nå spørs det jo på mengden det er snakk om her, men er det snakk om en øl eller to på fredag og lørdag, så utgjør jo dette utrolig liten forskjell, men hver og en får jo vurdere hvor det er viktigst å spare inn. Jeg personlig hadde heller tatt meg en gå/jogge/sykkeltur enn å droppe en god øl. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...