cliffme Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Litt info og liste over diverse nyheter på polet. http://olportalen.no/2014/09/05/austmann-fortsetter-sitt-inntog-pa-polet/ Blir et besøk på polet om noen timer. Lenke til kommentar
Leifen Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Tror jeg må si meg mest enig med Feh her. Moderne IPA var helt grei, men ikke no mer utover det for min del. Skoddehav synes jeg var veldig god, litt belgiske smaker sammen med IPA passer meg veldig godt. Nå er dette min første hvite IPA, så har enda ikke noen å sammenligne med. Uansett, skal definitivt utforske denne sjangeren mer. Noen tips her? Smakte også på HB Norwegian wood i går. Denne likte jeg ikke noe særlig. Omtrent halve flasken gikk i vasken, noe som må være første gang på lenge her i huset. Tror det var den (unormalt?) høye karboneringen som ikke passet meg. Liker veldig godt single malt med kraftig røyksmak, så trodde jeg skulle like denne. Altså, nesten litt skuffet. I kveld står Rumstout og Humlekanon på menyen, sammen med Ægir Avenue som jeg hadde glemt at jeg hadde i skapet. :-) Andre som har gode øl i kveld? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Foretrekker Lervig sin WIPA foran Skoddehav, men det er kanskje bare Stavanger-buen i meg som snakker. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Jeg smakte Boston Pale Ale. Jeg måtte gi meg halvveis fordi jeg holdt på å spy. Tror det var fordi jeg hadde drukket mye øl før den. Skal prøve den på ny, tidligere på kvelden. Prøvde også Frydenlund Pale Ale, var helt grei. Får vel ikke mye kreds i denne tråden av å si at Hansa IPA er den beste ølen jeg har smakt. Synes den er bedre enn Fyr og Flamme og Nøgne Ø Global Pale Ale. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt. Klassisk eksempel vil være noe ala dette: "Jeg drikker bare Tuborg grønn. Det er den eneste ølen som er noe god. Alt annet øl er tøv, og de som drikker det er en gjeng med navlebeskuende bygdetullinger og hipsters som tror de er noe spesielt fordi at de drikker "øl" som smaker oppvaskevann. Bittert oppvaskevann". Her vurderte jeg å dra på videre med fekale eksempler og så videre, men jeg tror poenget kom frem. Når det gjelder nytt og spennede øl som jeg har fått æren av å smake, så var jeg på Bergen ølfestival i går. Festivalølet (Kaffestout) var meget godt, men det jeg faktisk virkelig skulle sett mer av på flaske var Grünerløkka brygghus sitt pors-øl. Spennende patent og en ganske VELDIG frisk smak. Når jeg kommer i gang med bryggingen selv igjen så er det noe jeg skal leke litt med. Kanskje Pors og Furuskudd eller lignende. Var også innom Ægir og smakte Tradisjon (med kveik), den fant jeg ikke helt ut hva jeg skulle mene om. En besynderlig affære, men jeg bør nok sammenligne den med Tradisjon (uten kveik) for å se om jeg smaker forskjellene. Ringnes hadde også en stand. Den baltiske porteren var interessant. Hun som sto i stand med Ringnes virket også som hun var litt stolt over at de "samarbeider" med hjemmebryggere om øl. Jeg fikk også smakt Superior Polaris. Den var absolutt spennende, men tror nok at den gjør seg best i en litt annen setting enn på ølfestival. Kanskje en sen høstkveld med ild i peisen og (lagret) Superior Polaris i glasset... Sistnevnt øl er ikke i sortimentet til Vinmonopolet lengre, så man må kanskje brygge den selv. Heldigvis har Ringnes lagt ut oppskrift på den. Endret 7. september 2014 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tror jeg må si meg mest enig med Feh her. Moderne IPA var helt grei, men ikke no mer utover det for min del. Skoddehav synes jeg var veldig god, litt belgiske smaker sammen med IPA passer meg veldig godt. Nå er dette min første hvite IPA, så har enda ikke noen å sammenligne med. Uansett, skal definitivt utforske denne sjangeren mer. Noen tips her? Jeg smakte på Grünerløkka Brygghus White IPA i sommer og den er absolutt å anbefale. Finnes på de fleste pol over hele østlandet tror jeg Kjøpte et par nyheter på polet i går, en St. Louis Gueuze Fond Tradition og Ægir Magni Trippel. Førstnevnte har jo relativt god score på ratebeer, men det var ikke noe som falt nevneverdig i smak for min del. Som en av de andre festdeltakerne sa, så smakte det som om noen hadde blandet hvitvin, farris og sourmix Meget spesiell greie som jeg tror må være for spesielt interesserte. Ægirs Magni Trippel var god, og Aperitifs karakteristikk beksriver den godt. Det er et belgisk klosterøl, men jeg fant smaken noe mer avansert enn det gjennomsnittlige trappist/tripel ølet. Veldig mye som skjer på en gang når man får det i munnen så det var et spennende øl å smake på som virkelig lekte seg med tungens smakssanser på veien til halsen. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tmen det jeg faktisk virkelig skulle sett mer av på flaske var Grünerløkka brygghus sitt pors-øl. Spennende patent og en ganske VELDIG frisk smak. Syns ettersmaken på denne her var rett og slett ekkel, prøvde den forrige helg på Grunerløkka-festivalen. Men veldig frisk og spennende, skiller seg veldig ut fra det meste annet jeg har prøvd hvertfall. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Kinn Skoddehav (min første hvite IPA) Amager Bryghus Modern IPA Dyr som alt øl fra Kinn, ....... Hæ? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tmen det jeg faktisk virkelig skulle sett mer av på flaske var Grünerløkka brygghus sitt pors-øl. Spennende patent og en ganske VELDIG frisk smak. Syns ettersmaken på denne her var rett og slett ekkel, prøvde den forrige helg på Grunerløkka-festivalen. Men veldig frisk og spennende, skiller seg veldig ut fra det meste annet jeg har prøvd hvertfall. Hmm. Interessant. Jeg bet meg ikke merke i dette med ettersmak i det hele tatt. Jeg synes den var frisk og fin, bare. Nå skal det vel sies at jeg ganske snart etterpå fikk tak i festivalølet, en kaffestout av svarteste sort slik at en eventuell lengre ettersmak ble ganske ettertrykkelig slått i bakken. Lenke til kommentar
probin Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tror jeg må si meg mest enig med Feh her. Moderne IPA var helt grei, men ikke no mer utover det for min del. Skoddehav synes jeg var veldig god, litt belgiske smaker sammen med IPA passer meg veldig godt. Nå er dette min første hvite IPA, så har enda ikke noen å sammenligne med. Uansett, skal definitivt utforske denne sjangeren mer. Noen tips her? Jeg smakte på Grünerløkka Brygghus White IPA i sommer og den er absolutt å anbefale. Finnes på de fleste pol over hele østlandet tror jeg Kjøpte et par nyheter på polet i går, en St. Louis Gueuze Fond Tradition og Ægir Magni Trippel. Førstnevnte har jo relativt god score på ratebeer, men det var ikke noe som falt nevneverdig i smak for min del. Som en av de andre festdeltakerne sa, så smakte det som om noen hadde blandet hvitvin, farris og sourmix Meget spesiell greie som jeg tror må være for spesielt interesserte. Ægirs Magni Trippel var god, og Aperitifs karakteristikk beksriver den godt. Det er et belgisk klosterøl, men jeg fant smaken noe mer avansert enn det gjennomsnittlige trappist/tripel ølet. Veldig mye som skjer på en gang når man får det i munnen så det var et spennende øl å smake på som virkelig lekte seg med tungens smakssanser på veien til halsen. Du bør også prøve lindemans gueuze øllen. Den er helt fantastisk! Og ikke minst lindemans apple. Satan, 2 helt råe øl. Noen som har prøvd ægir sin cherry rye? Kvalitet som bare det. Skal jeg bli alkoholiker, er det pga den. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Kjøpte et par nyheter på polet i går, en St. Louis Gueuze Fond Tradition og Ægir Magni Trippel. Førstnevnte har jo relativt god score på ratebeer, men det var ikke noe som falt nevneverdig i smak for min del. Som en av de andre festdeltakerne sa, så smakte det som om noen hadde blandet hvitvin, farris og sourmix Meget spesiell greie som jeg tror må være for spesielt interesserte. Har du smakt Gueuze før? Det er vel generelt sett for "spesielt interesserte". Som jeg har nevnt tidligere har jeg enda ikke klart å bli helt venn med Gueuze-variantene. Surtøl er jo i utgangspunktet uvanlige ting for ganen min, så der må det nok arbeides litt med. Oud Gueuze er lettere å drikke da lit av den aller sureste smaken har forsvunnet. Men, en gang har jeg bevisst kjøpt surt øl for å dekke et behov. Hadde vært på festival i Belgia, og da jeg kom hjem var det 35 grader. Jeg hadde vært på et tog i et par timer, og da var det at jeg kjøpte meg en flaske med Rodenbach. Ikke helt like surt som Gueuze, men fremdeles mye surere enn andre øltyper. Når vi snakker om potensielt sure ting: er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut... Endret 7. september 2014 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt. Må nesten trekke fram denne igjen: Ble hetset på msg for en lang stund siden pga. øl du trur du vet mye om øl, men det du ikke vet e at du ikke treng å betale fette 50 krone litern for øl på polet øl som selges på vanlige daglivare butikka som kiwi funke fette like fet. Main træng fan ikkje fettle i sæ "dyrt øl fra polet" for å tru at man drekk det beste. Ta å reis dæ en jævla tur til nord norge å smak mack sin arctic pilsner og ice før du sir at sånn jævla øl man får på dagligvare butikka sug!1111 3 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Jeg drikker hjemmebrygg til noen kroner halvliteren, det er bedre enn både pils og annet butikkøl (ja selv mack) ellers kjøper jeg ale fra systembolaget til 16-21kr flasken. Spesialøl er dyrt i Norge, men samtidig er det veldig godt. Dessuten får du lite ale på polet til 50kr halviteren eller litern for den sak, det ligger vel heler på 80kr halvliteren tenger jeg. Sist jeg kjøpte norsk ale var på taxfree, og en gang på vei til skjærgården i sommerferien. Bor ikke i Norge heller da. Endret 7. september 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Når vi snakker om potensielt sure ting: er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut... Denne var ikke en del av Nøgnes meny på BØ. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Tror ikke du skal bekymre deg for kred i denne tråden fordi at du liker bedre en IPA fremfor noen andre. Om du vil miste kred så er det bare å trolle. Hardt. Må nesten trekke fram denne igjen: Ble hetset på msg for en lang stund siden pga. øl du trur du vet mye om øl, men det du ikke vet e at du ikke treng å betale fette 50 krone litern for øl på polet øl som selges på vanlige daglivare butikka som kiwi funke fette like fet. Main træng fan ikkje fettle i sæ "dyrt øl fra polet" for å tru at man drekk det beste. Ta å reis dæ en jævla tur til nord norge å smak mack sin arctic pilsner og ice før du sir at sånn jævla øl man får på dagligvare butikka sug!1111 Ubetaleli' Når det gjelder kred får en mer av dette i min bok om en utfordrer sine egne smakssanser og finner det en egentlig liker enn om en følger trender, anbefalinger, reklamekampanjer eller gruppepress. Det er vår egen gane og vår egen opplevelse bør være det sentrale. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Nå er det vel en gang slik at de siste tingene du nevner faktisk pleier å være relativt korrekte, dog ingen regel uten unntak. Nå har jeg pløyd gjennom snart 100 ulike flasker øl det siste året av ymse forskjellige typer, men enn så lenge vil det fortsatt være "trend" ølet IPA som faller best i smak. Poenget er uansett at hva majoriteten, eller anmeldelser/anbefalinger sier ofte pleier å henge sammen med sannsynligheten for at en selv liker det man prøver. Når det kommer til vin (rødvin og musserende) derimot, er utvalget sjelden tilfeldig. Der bruker jeg nesten alltid Aperitifs anmeldelser før jeg kjøper noe, og det har bevist seg å være meget lurt (for min del) siden jeg så og si aldri har bommet og vært misfornøyd med kjøpet etter jeg begynte å velge ut vin på denne måten. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Apertif??? Skal det være seriøst? De gir en persons pekepinn ikke noe annet, mye av det som står der er bare tull. Man ser fort at trendene som fulgte den tiden de kortfattende anmeldelsen er gjeldende, og ikke minst mer preget av tidens ånd enn produktet. Apertif er vel preget av å være det eneste lovlige organiserte anmeldelser av drikke i Norge.. Med unntak av avisene som nesten alltid også bruker Apertif som kilde. Dersom du vil ha en god anmeldelse så les heller blogger og lengre anmeldelser enn noen korte ord. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Det er det faktisk Jeg sitter ikke og vilkårlig trekker ut viner utelukkende pga det som står der, men bruker det til å finne kandidater som jeg da undersøker nermere ellers på nettet før jeg treffer et endelig valg på hva jeg vil prøve. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Jeg tenkte å lese meg litt opp om brygging, da jeg snaart skal prøve å lage en egen batch i en lokal bryggeklubb. Hadde sett for meg en IPA, noen tips til steder jeg lese oppskrifter? Lenke til kommentar
probin Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Kjøpte et par nyheter på polet i går, en St. Louis Gueuze Fond Tradition og Ægir Magni Trippel. Førstnevnte har jo relativt god score på ratebeer, men det var ikke noe som falt nevneverdig i smak for min del. Som en av de andre festdeltakerne sa, så smakte det som om noen hadde blandet hvitvin, farris og sourmix Meget spesiell greie som jeg tror må være for spesielt interesserte. Har du smakt Gueuze før? Det er vel generelt sett for "spesielt interesserte". Som jeg har nevnt tidligere har jeg enda ikke klart å bli helt venn med Gueuze-variantene. Surtøl er jo i utgangspunktet uvanlige ting for ganen min, så der må det nok arbeides litt med. Oud Gueuze er lettere å drikke da lit av den aller sureste smaken har forsvunnet. Men, en gang har jeg bevisst kjøpt surt øl for å dekke et behov. Hadde vært på festival i Belgia, og da jeg kom hjem var det 35 grader. Jeg hadde vært på et tog i et par timer, og da var det at jeg kjøpte meg en flaske med Rodenbach. Ikke helt like surt som Gueuze, men fremdeles mye surere enn andre øltyper. Når vi snakker om potensielt sure ting: er det noen som har smakt Nøgne Ø Rhub IPA? Mulig de hadde det på festivalen i går, men det var så voldsomt med mennesker rundt Nøgne Ø sin stand at jeg ikke orket dette innom. Men en IPA med rabarbrasaft høres sprekt ut... Hudker du hvilken rodenbach? Om det ikke var character rouge, bør du virkelig prøøve den. Vil si det er top 3 av alt jeg har smakt. Kanskje den beste?? Smakte den nå etter en tur på den tattoverede enke i danmark. Fikk faktisk flaska av folka som jobbet der pga jeg var så koslig kunde. Merkelig, men sant. Skulle visst være en limited edition. Bare 900 flasker, men etter febrilsk søk på polet etter den(uten hell), fant jeg faktisk flaska et sted i oslo på en bar!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå