Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over de mer tekniske forskjellene på porter og IS. Men, jeg tenkte mer på forskjellen mellom NØ sin porter og IS. Etter å ha sett noen omtaler på youtube av de så fikk jeg nesten det inntrykket av at porter'n er bedre likt

Det et nok mer personlig enn teknisk.

Når det gjelder forholdet mellom porter og stout finner en neppe noen, med innsikt, som er i stand til å gi en god definisjon på forskjellen. Litt flåsete blir det ofte sagt at "Roasted Barle" er det som skiller, men dette er overforenkling og det kan gjerne være RB i en porte.

Historisk hadde en også Stout Porter. Dette var da en sterkere (stautere) porter. Det ironiske er at i dag er stout som regel mer alkoholsvak enn porter (Guinness, Murphy's, Aass, etc.)

Grensen for "Imperial" settes vanligvis ved 8%, men denne er ikke aboslutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over de mer tekniske forskjellene på porter og IS. Men, jeg tenkte mer på forskjellen mellom NØ sin porter og IS. Etter å ha sett noen omtaler på youtube av de så fikk jeg nesten det inntrykket av at porter'n er bedre likt

Begge er svært gode, men personlig liker jeg Nøgne IS best fordi den smaker mer og fordi den er sterkere, fyldigere.

Nå ser jeg at Mikeller black Hole gjør det bra som IS. Er det mulig å skaffe denne noe sted?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er det ikke du som bor i Sverige eller stadig er på Systembolaget? Hopp bukk over Mikkeller Black Hole og kjøp heller Stone Imperial Russian Stout.

Personlig synes jeg vanlig Black Hole kan bli litt i meste laget hva angår alkoholdunst, mens flere av de fatlagrede variantene er helt fantastiske.

EDIT: Ups, den var visst ikke så veldig tilgjengelig på systemet lenger. Great Divide Yeti er meget fin. Oscar Blues Ten Fidy er en skikkelig motorolje IS.

Endret av Igniztion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke du som bor i Sverige eller stadig er på Systembolaget? Hopp bukk over Mikkeller Black Hole og kjøp heller Stone Imperial Russian Stout.

Personlig synes jeg vanlig Black Hole kan bli litt i meste laget hva angår alkoholdunst, mens flere av de fatlagrede variantene er helt fantastiske.

EDIT: Ups, den var visst ikke så veldig tilgjengelig på systemet lenger. Great Divide Yeti er meget fin. Oscar Blues Ten Fidy er en skikkelig motorolje IS.

Yeti er jeg godt kjent med, tanken var å prøve noe nytt, må ikke absolutt være Mikeller, men mener det var noen som skrøt fælt av den stouten...
Lenke til kommentar

Begge er svært gode, men personlig liker jeg Nøgne IS best fordi den smaker mer og fordi den er sterkere, fyldigere.

Nå ser jeg at Mikeller black Hole gjør det bra som IS. Er det mulig å skaffe denne noe sted?

De hadde den på Vika i går.

Lenke til kommentar

Både "Yeti" og "Ten Fidy" er mye bedre valg enn "Black Hole". Men som sagt, er du glad i tynn karsk så er "Black Hole" muligens tingen.

Nei jeg har jo ikke smakt Black Hole før, hørte bare at noen skrøt fælt av den her inne tror jeg.. Ny referanse IS tror jeg det ble sagt. Ser det er ekstremte delte meninger om den Mikeller ølen. Tror jeg bare har smakt to Mikeller.... Mikeller Spontaneale, og en som het Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel

Ja Yeti er sykt god, har hatt mange av de, men morsomt å prøve noe nytt innimellom...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til øl til fisken Kolje, er vel en fet fisk, blir surret i mel og servert med poteter og smør og rømme, og sikkert litt salat.

Blir sannsynligvis middagen i morgen, jeg gjetter at belgisk feks Saison, Tripel eller en søt og fyldig Brownale kan passe..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kolje er et annet ord for hyse, og hysen er ikke regnet som en fet fisk. Den har ca 1 % fettinnholdet, og magre fisker er de som er mellom 0 - 3 % fett på. Derfor tror jeg nok at en Belgisk Saison ganske riktig kan være fin. Til fetere fisker liker jeg mer humlede ølsorter.

Nå blir det jo en hel del fett involvert med tanke på smør og rømme, så det gjør meg litt usikker igjen.

Det blir uansett spennende å høre hva du finner ut, men jeg tror nok en forholdvis lys variant kan være fin.

Lenke til kommentar

Kolje er et annet ord for hyse, og hysen er ikke regnet som en fet fisk. Den har ca 1 % fettinnholdet, og magre fisker er de som er mellom 0 - 3 % fett på. Derfor tror jeg nok at en Belgisk Saison ganske riktig kan være fin. Til fetere fisker liker jeg mer humlede ølsorter.

Nå blir det jo en hel del fett involvert med tanke på smør og rømme, så det gjør meg litt usikker igjen.

Det blir uansett spennende å høre hva du finner ut, men jeg tror nok en forholdvis lys variant kan være fin.

Det blir nok bare en klatt rømme og bare litt smør over potetene. Dere skjønner sikkert settingen. En skive eller to sitron også...

Jeg heller mot en fyldig Saison, får se hva systemet har å by på... Aldri prøvd humleøl til fisk, kan prøves en annen gang.

Wit tror jeg også vil passe bra, her liker jeg mer de intense versjonene, og ikke det masseproduserte sakene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje at litt humlet øl gjør seg best med fet, røykt fisk. Røykt makrell eller sild, eller kanskje uer. Muligens en kveitevariant kunne vært noe. Jeg er ikke noe glad i lutefisk, men det blir jo servert med bacon og hvit saus og greier. Men der er det kanskje noe for mye smak av de andre.

Men hold oss oppdatert da på hvordan det gikk, hva du valgte og så videre. Jeg har ikke tenkt på dette før, men har ambisjoner om å skaffe meg en liten ABU-røyker eller noe for å tilberede fisk.

Lenke til kommentar

Kolje/hyse er en type torsk. Eller dvs. en fisk i torskefamilien. Dvs. mager og hvit.

Type øl, det avhenger vel av om fisken er røyka eller ikke? Tidligere hadde de jo røkt kolje i frysedisken. Nå må en til spesialbutikk, tror jeg. Røyka kolje er sinnsykt digg.

Hveteøl er jo godt...

Den er ikke røykt, tror vi kjøper den på Coop Konsum...

Lenke til kommentar

Om du har samme vestlandsopplæring som meg er Kolje en liten fisk som vokser opp og blir til Hyse. Den hører, som andre har påpket, til torskefamilien.

Tror nok ikke jeg er langt unna din opplæring nei, siden jeg er oppvokst på Sotra. Hyse var derimot ikke noe vi vanligvis fikk når vi var ute og fisket. Det var mest småtorsk, småsei (pala), småmakrell (pir) og lyr det gikk i der. Så jeg har lært noe nytt nå, og det er gode ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...