Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Men hva er formålet ditt med å få tak i tappeustyr og fat? Er formålet å få mye og billig øl av samme sort?

Formålet er å ha en tappekran hjemme. Litt upraktisk å ha 30-litersfat da :/

Ja men hvorfor? Hvorfor ikke flasker eller bokser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan i huleste!

Jeg jobber i restaurant og har øl, Cognac og akevitt glass med logo på. Med tiden har vi byttet merke/leverandør og det som er i glasset er ikke lenger det som trykket på glasset indikerer. Dette er et problem, og jeg lurer på om det finnes en metode for å få fjernet slike logoer?

Har aldri vært borti problemstillingen før men det som er trykt på glasset er jo ment å vare hele glassets levetid så jeg tviler sterkt på at dette kan fjernes uten å ødelegge deler av glasset. Men kan ikke ny leverandør være behjelpelig med å skaffe nye glass?
Lenke til kommentar

Nei, de største, og hvor mye håndverk det etterhvert er kan sikkert diskuteres for enekelte av dem.

Hvorfor i alle dager er ikke f.eks Alesmith med på den lista der?

Som nevnt går dette på størrelse, nermere bestemt salgsvolum.

Alesmith, med sin kapasitet på ca 1 750 000 liter (15 000 fat á 119 l) blir små i denne sammenhengen, selv om dette er nesten det dobbelte av f.eks. Nøgne Ø.

Left Hand, som er nr. 50 ligger på ca 60 000 fat og nr. 1 Samuel Adams ligger rundt 2 500 000 fat (nesten 300 000 000 liter). Til sammenligning var samlet salg fra bryggeriforeningens medlemmer i fjor 233 832 000 liter.

Hadde Ringnes ligget i USA og ikke vært eid av Carlsverg ville det vært et mikdrobryggeri. Hansa Borg ville antagelig vært et mikdrobryggeri med dagens eierstruktur.

Mulig noen skjønte litt mer av kommentaren om at det kan diskuteres om det er håndverk nå?

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Nei, de største, og hvor mye håndverk det etterhvert er kan sikkert diskuteres for enekelte av dem.

Oops.. :blush:

Leste ikke godt nok, "Top breweries" kan visst tolkes på flere måter, ja, og "best" var feil her.

Best er faktisk brukt i artikkelen og, der de linker til den opprinnelige listen.

Ville heller brukt Ratebeer for å finne "best", men ha i bakholdet at godt humlet øl er best ca. 14 dager etter tapping og en dermed aldri vil få full utnyttelse av den delen av amerikansk øl her hjemme. (Det betyr ikke at ølet blir dårlig, bare at humleprofilen svekkes)

Lenke til kommentar

Etter jeg så den videoen måtte jeg bare se etter flere videoer om Nøgne Ø. Jeg liker virkelig kvalitet fokuset de har. Dessverre har jeg fremdeles ikke smakt øl fra dem, hovedsakelig fordi jeg synes prisen er for høy :(

Dersom du bestiller fra systemet i Sverige så får du de opp mot 20-30kr billigere enn i Norge. Men da må man Sef kombinere det med annen harryhandel om man feks valfarter fra Oslo feks sånn at man tjener på turen...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Etter jeg så den videoen måtte jeg bare se etter flere videoer om Nøgne Ø. Jeg liker virkelig kvalitet fokuset de har. Dessverre har jeg fremdeles ikke smakt øl fra dem, hovedsakelig fordi jeg synes prisen er for høy :(

Dersom du bestiller fra systemet i Sverige så får du de opp mot 20-30kr billigere enn i Norge. Men da må man Sef kombinere det med annen harryhandel om man feks valfarter fra Oslo feks sånn at man tjener på turen...

Vær obs på at dette som regel kun gjelder de mest vanlige typene til Nøgne Ø. Spesialutgaver har en tendens til å koste akkurat det samme på systemet som i Norge har jeg lagt merke til.
Lenke til kommentar

Om du mener at prisen er for høy på NØ så er jeg forsåvidt enig i det til en viss grad. Butikkølet deres er veldig dyrt i forhold til smaken så selv om polølet koster mer så veies det opp mer fordi det smaker såpass mye bedre, slik at for meg så fremstår polølet som "billigere".

Lenke til kommentar

Vær obs på at dette som regel kun gjelder de mest vanlige typene til Nøgne Ø. Spesialutgaver har en tendens til å koste akkurat det samme på systemet som i Norge har jeg lagt merke til.

Jeg sjekket appen på systemet på iphone før jeg skrev det. Har selv bare sett juleøl fra Nøgne i systembutikkene i Sverige. Saken er at i Norge ligger halvliterne til Nøgne på 74-80kr halvliteren på polet.....

I Sverige får du samme fra 45kr til 55kr osv, og det er det penger å spare på...

Ja ser at det er enkelte som er dyrere, men det er gjerne ekstra spesielle saker. Hukommelsen min er ikke verd 5 øre men er sånn ca, så her er listen over hva som finnes av Nøgne. Butikkøl fra Nøgne får du ikke i Sverige, der er det bare svenske og engelske varianter siden svenskenes folkøl regler bare er på 3,5 ish prosent i butikkene...

http://www.systembolaget.se/globalsok/?searchquery=N%C3%B8gne%20%C3%98

55svkr for Imperial stouten til Nøgne, og 49kr for porteren bør sies å være et kupp.

Imperial stouten til Nøgne har internasjonal anerkjennelse, det ser man bla på YouTube der den får sykt mye skryt. Det er en øl jeg aldri går lei....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Om man importerer øl fra utlandet for en verdi av under 200kr, betaler man da noen ekstra avgifter?

altså bestilling.

200kr grensa gjelder dessverre ikke for alkohol og tobakk..

Vet du eventuelt satser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...