Onkel Kompost Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 JEg befinner meg nok i et mindretall her, men jeg er en forkjemper for Saison øl.Finnes jo flere gode norske Saison, NØ, Ægir og Haandb. har jo svært gode utgaver. Det tror jeg på. Eller det vil si, jeg vet det. Men jeg må ærlig innrømme at St. Feuillen er den Saisonen jeg setter aller høyest. Jeg har smakt litt forskjellig både av norsk og utenlandsk, men St. Feuillen var liksom beste sort. Når det gjelder gode norske varianter så liker jeg veldig godt India Saison til NØ. Noen vil kanskje også forsøke å lure inn Hesjeølet (som jeg nevnte) som en Saison, men det er jeg ikke helt enig med. Den har visse likhetstrekk, men også noe som trekker den litt videre (det vesle snevet av røykmalt som er brukt f.eks.) Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Du må prøve Ævenue (Ægir + Boulevard = Ævenue), Onkel Kompost. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Takk for mange forslag. Har bestilt 10 øl fra polet nå. Får bare bestille 10 øl til tror jeg. Går jo ikke ut på dato uansett. Et tips til dere som er glad i IPA. Test ut Mikkeller Stateside IPA. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Hvilke ble det til at du bestilte i første omgang? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 IPA går ut på dato. Det tar bare en måned før humlesmaken begynner å diminueres. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Du må prøve Ævenue (Ægir + Boulevard = Ævenue), Onkel Kompost. Uten tvil den beste saisonen som har kommet ut med en norsk bryggerilogo på flaska. Nøgne sin f.eks synes jeg er alt for søt. Personlig er jeg en stor fan av BFM 225 Saison, den kan bestilles på polet og kommer vel også i standardutvalget nå i mars. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Takk for mange forslag. Har bestilt 10 øl fra polet nå. Får bare bestille 10 øl til tror jeg. Går jo ikke ut på dato uansett. Et tips til dere som er glad i IPA. Test ut Mikkeller Stateside IPA. Nøgne Ø sine #100 og #500 er også verdt å teste ut, siden de ikke er blitt nevnt tidligere. Så litt selvskryt: Driver og videreutvikler hjemmebryggeriet om dagen. Fått kjøpt meg en ordentlig meskekjele på 37l med silbunn, så da var BIAB-eraen over for min del. Er i anskaffelsen av egen kokeplate (induksjon) i samme slengen, slik at jeg kan stegmeske. Årets sommerøl blir nok hveteøl Så litt selvhat: Min Lucky-Jack klone ble ikke vellykket gitt. For søt (mindre problem) og jeg mistenker en liten infeksjon 1 Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 IPA går ut på dato. Det tar bare en måned før humlesmaken begynner å diminueres. Du har rett i at all øl går ut dato, men det er ingen øl som står lenge hos meg Hugo: Jeg laget en lucky-clone med noen små justeringer. Et av de beste jeg har laget noengang. Brygger på en 50liter Speidel. Disse ble bestilt ettersom jeg la inn bestilling før alle forslag kom: Følgende varer er registrert: 525902 Mikkeller Cream Ale 1 STK à 44,90 NOK 9996502 BrewDog Libertine Black Ale 1 STK à 49,90 NOK 162502 Ugly Duck IPA Simcoe & Chinook 1 STK à 56,80 NOK 9996702 BrewDog Dogma 1 STK à 43,90 NOK 524902 Mikkeller Jackie Brown 1 STK à 49,90 NOK 524702 Mikkeller K rlek 1 STK à 49,90 NOK 713902 Gotlands Bryggeri Sleepy Bulldog Winter 1 STK à 46,00 NOK 8040202 Rip Tide Stout 1 STK à 48,90 NOK 419304 Nøgne Ø Sour Brown 1 STK à 44,90 NOK 799102 CAP Hunting High And Low 1 STK à 41,90 NOK Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Ja, vi snakket vel om Lucky'en for noen sider tilbake Etter å ha googlet litt, mistenker jeg nå at det ikke er snakk om infeksjon, men at gjæren har vært stresset og derfor laget usmaker. Er en aceton-liknende smak i ettersmaken. Ikke så fremtredende når man smaker på ølet, men man kjenner den tydelig hvis man drar en rap etterpå...og det gjør man jo Synd, for ølet er faktisk ganske så bra utover dette. Jeg slet også fælt med å få jevn temp. under meskingen og endte opp med å ligge for høyt store deler av tiden - derav det litt for søte ølet. Regulering av temp. på kjeramisk topp uten trinnløs styring, og med billigtermometer fra Europris = kjedelig. Gleder meg derfor ekstremt til å få testen Boilermaker'en på induksjon i stedet 1 Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Mange som brygger øl selv her? Har et ønske å begynne med litt hobby-brygging hjemme, men virker som en del å sette seg inn i. Hva trengs av utstyr? Ser det finnes litt av hvert når det kommer til kjeler. Det virker greiest med en som har kokeplate montert og automatisk justerer temperaturen. Hva må man ut med for noe slikt i et komplett sett med alt man trenger? Ser for meg det fort kan bli nødvendig med spleiselag blant kompiser. Noen som gidder å lage en liste over nødvendig utstyr? Anbefalt lesestoff på nettet når det kommer til brygging? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Allgrain eller ekstrakt? Anntar allgrain: beerbrew30 er en fin start som jeg selv gikk for. Hadde jeg kunnet spleiset med noen ville jeg heller gått for en speidel. Sjekk olbrygging.no for priser på beerbrew30. BIAB kan også være et alternativ, sjekk bryggselv.no og bryggeland. Norbrygg.no er også ett fint sted å begynde. Endret 3. mars 2014 av dePt 1 Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Beerbrew 30 ser ut til å være i min prisklasse. Ser de har et pakketilbud på Beerbrew 30. Er det noe mer man trenger for å lage ølet? Hva mer trenger man så når ølet er lagd? Flasker/korker, instrument for å måle alkoholprosent? Noe mer som trengs? Såpe/desinfisering? Gidder du å ramse opp utstyret du selv har/bruker så jeg har litt å gå etter? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Det meste og de største tingene er i den pakka, men det er et par småting du bør ha i tillegg. - Viktigste er noe å desinfisere med, som du selv nevner. Klor fungerer, men krever mye skylling. Jeg bruker StarSan da det er mye enklere fordi man slipper å skylle. - Kan ikke se at det følger med oechslevekt. Strengt tatt ikke helt nødvendig, men allikevel veldig greit siden det gir deg oversikt over utbytte (hvor mye sukker du får ut av malten) og sukkerinnhold før, under og etter gjæring (gir deg kontroll på gjæringen, samt at du kan regne ut alkoholinnhold). - Hevert med pumpe for å overføre ølet mellom beholdere (også kjent som "stikke om"). - Flasker, korker og korkemaskin (anbefaler en bordmodell). Det fungerer å flaske ølet vha. hevert, men det gir en økt risiko for oksygering siden det har lett for å bli mye plasking. Jeg har invistert i et gjæringskar med tappekran og flaskefyller. Ved flasking har jeg da bare sukkerlaken til karboneringen i dette karet og stikker deretter om ølet til karet også. Det gjør at sukkerlaken får blandet seg godt med ølet, og jeg får samtidig skilt ølet fra gjærkaken og humlerester før flasking. Ellers er det viktig å ikke henge seg for mye opp i alle detaljene før man går i gang. Ølbrygging kan være alt fra veldig enkel slumping til nitidig kontroll med alle parametere. Så lenge man er nøye med hygiene, har sånn nogenlunde kontroll på temp., og ikke plasker for mye med ølet etter gjæring, så ender man som regel opp med noe som overgår det som finnes i butikkhyllene uannsett 2 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hvordan er "return of investment" i forhold til å brygge selv? Hvor mye må man lage for at det skal lønne seg? Og hvor lenge holder egentlig egenlaget øl? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Hvor mye øl drikker du? Vi er 3 som brygger med en 50 liter Speidel. Vi svidde av ca 60 000,- for bryggeri + absolutt alt utstyr inkl fat og co2. Lager 1000-1200 liter i året. Egenlaget øl holder lenge, men det kommer litt ann på typen. Noen skal lagres lenge, andre skal ikke lagres. Return blir da at ølla du lager blir billig samt at du kan lage akkurat det du ønsker. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Tja, det er veldig opp og ned egentlig siden jeg drikker mye annet også (vin/sprit). På månedsbasis vil jeg tippe fra 4-10 liter ca, alt ettersom fest/ikke fest, men om jeg hadde brygget mitt eget ville jeg nok ha drukket mer enn vanlig 60.000 er en helt uaktuell investering for min del, og blir det brygging gjør jeg det nok alene. Tenkte mer i retning av opplegget ekwatne over her ser etter. Blir ikke før i juni/juli jeg evt. har råd til å kjøpe et sett. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Return blir da at ølla du lager blir billig samt at du kan lage akkurat det du ønsker.Kommer jo an på hvor kresen man er, men om du er primært ute etter "enkle" øl kan man fint få akkurat det man ønsker fra hjemmebrygg uten noen større problemer. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Return blir da at ølla du lager blir billig samt at du kan lage akkurat det du ønsker.Kommer jo an på hvor kresen man er, men om du er primært ute etter "enkle" øl kan man fint få akkurat det man ønsker fra hjemmebrygg uten noen større problemer. Du brygger fint øl som kvalitetsmessig kan selges på polet uten noe problem. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Du brygger fint øl som kvalitetsmessig kan selges på polet uten noe problem.Ja, men da som regel innenfor begrensede sjangere. (I)PA er vel der 90% av alle hjemmebryggere befinner seg. De mest eventyrlystne tør kanskje å bevege seg inn mot en Dobbel eller Imperial IPA. Resten fordelt på Stout eller Hvete om man er riktig så crazy. Om man feks. beveger litt inn i mot "belgisk øl" så begynner ting å bli endel vanskeligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå