Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Hansa IPA på Rema 1000 siden det ligger 300m borti veien her. Der koster den enten 31.90 eller 32.90 (husker ikke) u/pant. Det er tydeligvis stor pågang på den siden den er stadig vekk tom. Samme på de utallige Meny butikkene jeg har i 20-30 mins omkrets. På Meny butikkene må jeg nesten stikke innom på varedager, hvis ikke så er de utsolgt for all IPA så det er liten tvil om at det er i vinden. Relativt kjip økonomisk fremtid på meg utover våren, men til sommeren igjen skal jeg ta et jafs og få smakt på mye rart. Har flere regninger enn jeg får inn i lønn om dagen :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg uenig med den brukeren som mente at Hansa IPA var tynt og metallisk. Den er på ingen måte like fyldig som det en finner i polets sider, men en fin ale for kveldskosen.

 

Det er nok mulig at det er mindre kullsyre i den enn i de mest intense pilsnerne, men på den andre siden er det en ale og ikke en lager eller en Geuze. Lervig sin APA ble nevnt, og den kan nok oppfattes noe friskere enn Hansa IPA, da kanskje særlig med tanke på at den er tørrhumlet med Citrahumle.

Lenke til kommentar

Hansa IPA er ikke helt på høyde med Hoppy Joe, men jeg kjøper den innimellom for å få en avslappet og lettdrikkelig IPA. Du som opplevde ingen bobler må ha fått en feilvare, da den er fint karbonert til vanlig. Jeg drikker den alltid fra glass, luktopplevelsen er jo en viktig del av å drikke en IPA. Men man må aldri finne på å drikke en Hansa IPA etter en ekte pol-IPA, da blir det full fiasko. Men å drikke en Hansa IPA før f.eks Humlesus eller Vestkyst kan være en fin kombinasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drikke fra boks har alltid en metallisk bismak synes jeg, både öl og brus, samme med drikke fra plast. Glass er vel det eneste som ikke gir smak/lukt.

 

Dette smaker jeg svärt godt med feks vann fra 1,5 litersflasker. Men ikke så mye fra 0,5 flasker..

 

Edit legger til at jeg ikke merker forskjell når jeg heller over i glass, men tror Cola 1,5 fra plast smaker litt annerledes enn cola fra glass.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt enig med Gouldfan der. Dette med den metalliske bismaken var noe jeg la merke til en av de første årene statoil-avtalen kom i gang. Jeg synes rett og slett kaffen som kom fra disse aluminiumskoppene smakte stygt. Det gjaldt bensinstasjonskaffien så vel som den jeg traktet hjemme.

 

Jeg er også enig med Gouldfan. Nå var vel disse koppene laget av stål? Generelt er jeg svært skeptisk til aliminiumsbokser, endel forskning antyder at aluminium hoper seg opp i kroppen og fører til Alzheimers og annet svineri. Det er vel grunnen til at ingen benytter aluminiumskjeler på kjøkkenet lenger.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nå er jo aluminiumsbokser dekket med et veldig tynt lag plast innvendig så drikken kommer uansett aldri i kontakt med metallet. Om det smaker metallisk er det som regel enten en skadet boks, en som har vært lagret ekstremt lenge eller bare ren innbilning. Flere håndverksbryggerier har også begynt å levere øl på boks istedet for glass siden smaken er identisk, men noe av nostalgien blir selvsagt borte. Tipper vi ser mer og mer bokser framover på dette området pga. de overlegne praktiske egenskapene en boks har fremfor en flaske.

Lenke til kommentar

Det smaker alltid metallisk fra boks, at innvendig er dekket av plast har jeg ikke merket noe til.

 

Det er både smak og lukt. Men jeg merker det spesielt godt når jeg feks drikker cola fra boks. Jeg synes av og til det er litt godt med bokscola og metallsmak.

 

Og ja, det er det samme som den smaken man får av metall-kaffekopp, jeg har en slik selv fra jobben og ja det smaker og lukter metallisk.

 

Som sagt heller man ölet over i glass så merker man ingenting, det er fordeler med bokser også, feks ikke noe lys inn i ölet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ah, trodde du mente at så lenge ølet kom fra boks så smakte det metallisk, uansett om man hellet det over i et glass eller drakk rett fra boksen. Hvis man drikker rett fra boksen så setter man jo munnen inntil og rett på metallet så da kan det nok bli litt metallisk. Plastlaget inni er forøvrig ikke noe "man merker" da det er mer som en slags "lakk" og meningen er jo at man ikke skal merke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang sier jeg meg enig med han der med de harde nøttene. Jeg var forøvrig innom Amarone i går. Der fikk jeg smakt en Milk Stout (Kan det være to øl sin?). Overraskende godt var det. Ikke så søtt som jeg hadde trodd. Han hadde også en "Rosa" Bokk-øl som var fin som fy. Den var ikke helt lett å plassere på smak annet enn "Me Gusta". Er det noe annen spennende øl som kommer i vanlige butikker i den nærmeste fremtid? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...