Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hadde en morsom blindsmaking i helgen som var. Vi fikk ikke vite hvilke øl vi skulle smake, og heller ikke hvilken øltype det var. Bare at alle 5 øl var av samme øltype.

 

Jeg synes dette er en fantastisk måte å smake øl på fordi man ikke er forutinntatt om ølet, og kan vurdere det kun ut fra hvordan man opplever det i glasset. Det er utrolig vanskelig å være nøytral på denne måten om man vet hva man drikker.

 

Øltypen var Quadruppel/Belgian strong dark ale og min personlige rangering etter smakingen ble som følger:

 

1: Chimay Bleue

2: Rochefort Trappistes 10

3: Abbaye des Rocs Bruine

4: St Bernardus Abt 12

5: Westvleteren Abt 12

 

Det skal sies at Westy 12 hadde ulempen ved å være først ute, og alkoholen i denne skinner da veldig gjennom. Den var i tillegg litt oksidert.

 

St Bernardus derimot var det ingenting galt med, og jeg anser det som et av mine absolutt favorittøl. I en blindsmaking gav jeg det karakterer på linje med en helt ok pale ale (3.3 for dere som bruker Ratebeer)

 

Til sammenligning gav jeg Chimay Bleue 3.9 og Rochefort 10 3.8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med mørke lager i butikk eller pol... noen forslag? Er også åpen for forslag ang. pale ale/IPA. Smakt Nøgne Ø Pale Ale og Two Captains, samt Ægir sin pale ale fra polet og ellers Hansa IPA og Aass Pale Ale fra butikk, men vil gjerne utforske litt mer.

Mørk lager? Smak Brewdog Zeitgeist, den syns jeg er god. Styr unna Ladegaards mørk lager. Den smaker herk.

Lenke til kommentar

Mørk lager? Smak Brewdog Zeitgeist, den syns jeg er god. Styr unna Ladegaards mørk lager. Den smaker herk.

So much this.

 

--

 

Guinness lanserer vel noe sånt i disse dager og? Du kan jo prøve å få tak på den. Ellers er dunkel veldig populært i Tyskland, men jeg har ikke helt vært i stand til å få taket på genren. Zeitgeist er fin, men det er liksom det.

Lenke til kommentar

Zeitgeist finnes (eller fantes) i en polvariant som var hakket mer smakfull, men den måtte man uansett til SVerige for å få tak i. Ellers synes jeg overhodet ikke at Ladegaards mørk lager smaker herk, den bare skuffer litt. Synes pilsen deres er den beste norske butikkpilsen, men den er ikke blant de billigste.

Lenke til kommentar

1664. Ikke den billigste, men god pils. Koster rundt 30 for ei flaske.

 

Hei!

Hvilken pils fra butikken er best? Da helst på flaske.

Har ikke drukket så mye øl før da jeg ikke har vært så fan av det, men tenkte å prøve meg igjen.

 

Så hvilken pils er best mener dere?

 

 

 

 

 

Skal du først bruke 30 kroner på en flaske pils er ikke 1664 Kronenburg det verste du kan kjøpe, men for en litt rikere smaksopplevelse ville jeg heller gått for Pilsner Urquell.

 

Ellers er det meste av billig pils ganske likt. Seidel, Pokal, Bare osv har små smaksvariasjoner.

Lenke til kommentar

Det meste butikkpils smaker ganske likt. Hvis jeg skulle rangert de butikkølene jeg vanligvis kjøper måtte det være:

 

("dyre"):

 

1. Estrella Damm

2. San Miguel

3. Pilsner Urquell

 

("billige"):

 

1. Heineken

2. Carslberg

3. Aass pilsner

4. Hansa

[...]

Aller sist: Ringnes

 

Estrella synes jeg er god til mat. San Miguel er god å drikke. Egentlig vil jeg ikke si at noen av de er spesielt gode, men de smakker annerledes og har ikke like utpreget industrismak som de jeg nevner under i billigkategorien.

 

Ble forøvrig overrasket i går da jeg så min lokale Kiwi butikk som på samtlige andre områder har et helt forferdelig utvalg hadde laget en liten hylle med 2-3 typer av henholdsvis Nøgne Ø og Haandbryggeriet. Da slipper jeg hvertfall å kjøre en halvtime for å få tak i en godbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...