Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde en fabelaktig bra ølopplevelse på lørdag. Var på weekendtur til Dublin med samboeren min, og vi besøkte da Guinness Storehouse. Dette er et opplevelsessenter tilknyttet bryggeriet, i gamle bryggerilokaler, hvor man spaserer rundt og får se utstillinger om bl.a. selve bryggingen, tidligere tiders produksjon av trefat, hvordan Guinness har blitt markedsført opp gjennom årene, og hvordan bryggeriet har preget miljøet i Dublin siden starten i 1759. I tillegg finnes interaktive poster hvor man kan gjennomføre guidet smaking og tapping av sin egen pint, og spisesteder hvor det selges mat laget med Guinness. Dette strekker seg over syv etasjer, og i øverste etasje er det en bar hvor man kan veksle inn billetten sin i en pint Guinness og nyte den mens man tar inn den glimrende utsikten over byen.

 

Høydepunktet var allikevel at vi også hadde billetter til Guinness Connoisseur's Experience. Dette går ut på at en gruppe på opp til 16 personer får bli med inn i en bar som er spesialbygget og reservert for formålet, hvor en kyndig guide serverer smaksprøver (mellom en kvart og en halv pint) av hver av fire typer Guinness: Black Lager, Draught, Extra Stout og Foreign Extra Stout. Det blir fortalt om hva som særpreger variantene, hvilke smaker det lønner seg å lete etter i dem, og hvordan man best bør smake på ølet. Artige anekdoter fra Guinness-historien hører selvsagt med. Til sist får alle gjestene velge seg en av de fire Guinness-variantene som de får nyte en hel porsjon (flaske/pint) av, og én flaskevariant til å ta med hjem. Veldig bra opplegg som anbefales på det aller varmeste!

 

Når det gjelder de nevnte ølene, så var Black Lager og Foreign Extra Stout nye for meg. Førstnevnte ble lansert i 2010 og er foreløpig kun tilgjengelig i USA. Det selges på flaske, drikkes iskaldt fra flasken, og skal være et forfriskende øl som egner seg i et marked hvor lager dominerer fra før. Det høres kanskje tamt ut, men jeg likte det veldig godt, forutsetningene tatt i betraktning. (I tillegg fikk jeg dette ølet først av smaksprøvene, og var på det tidspunktet veldig tørst. :) ) Foreign Extra Stout var også godt – for meg blir vel dette først og fremst en kraftigere, fyldigere variant av Extra Stout, som rett og slett byr på mer av alt, og det kan man jo innimellom ønske seg fra Guinness.

 

Jeg har rett og slett fått åpnet øynene mine for Guinness igjen, etter å i flere år nå ikke ha hatt så voldsomt høye tanker om dette ølmerket, men sett på det som et industriøl blant mange andre. Men midt oppe i alt som finnes av ekstreme øl fra både små og litt mindre små bryggerier, så kan en god pint Guinness en gang i blant være absolutt fortreffelig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Geo, høres ut som en herlig opplevelse! Har kun vært innom mindre(micro)-bryggeri. Drar til Amsterdam om ikke så lenge og da blir det nok en tur til Heineken Experience (Bryggeri og museum).

Jeg regner forøvrig ikke med at den kan sammenlignes med Guinness. Tror jeg må sette det på to-do listen min.

 

Her er forøvrig dagens fangst. Skal nytes i kveld under United - Cardiff! :w00t:

1GL6I3r.jpg

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Selv nøt jeg akkurat en Nøgne Ø #1000 og skal til å hente meg en #1001.

Kjøpte de, #500, Nøgne Ø Porter, Kinn Vestkyst og Haandbryggeriet Dobbel Dose.

Veldig spent på de to siste. Aldri smakt dem før.

Dobbel dose er absolutt en flott DIPA og noe å glede seg til, selv om jeg personlig synes #500 er hakket bedre. Vestkyst har jeg ikke smakt.

 

Her i gården går det i sniffing om dagen... Dog ikke lim e.l., men på gjærlåsen på bryggekaret. Lucky'en som stormgjærer :)

Lenke til kommentar

@Geo, høres ut som en herlig opplevelse! Har kun vært innom mindre(micro)-bryggeri. Drar til Amsterdam om ikke så lenge og da blir det nok en tur til Heineken Experience (Bryggeri og museum).

Jeg regner forøvrig ikke med at den kan sammenlignes med Guinness. Tror jeg må sette det på to-do listen min.

 

Her er forøvrig dagens fangst. Skal nytes i kveld under United - Cardiff! :w00t:

 

Var innom Heineken Experience i 2009. Helt grei tur. Litt historie om Heineken merke, fabrikken og hvordan ølet brygges. Ikke så mye prøvesmaking da jeg var der, men man fikk et par-tre øl iløpet av turen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...