Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Til dykk som driv litt med heimebrygging. Eg har lese litt om dette og vurderer å byrje heilt enkelt for å sjå om det er noko som fell i smak, men eg har lurt litt på kva ein bør ha, eller ikkje klarar seg uten i starten. Har de nokre tips om kva som bør stå øverst på lista, utan å overdrive for mykje?

Jeg klarer meg helt fint med utstyret jeg kjøpte for en hundrings eller mer på Europris og ølsettene man får kjøpt der. Kan anbefale Muntons Connoisseurs Brown Ale. Jeg har i ekstra humlepellets som jeg får kjøpt rimelig på en av hjemmebryggs sidene. Anbefales, bedre kvalitet på ølet enn det man får i butikken og nært opptil noen av polølene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dykk som driv litt med heimebrygging. Eg har lese litt om dette og vurderer å byrje heilt enkelt for å sjå om det er noko som fell i smak, men eg har lurt litt på kva ein bør ha, eller ikkje klarar seg uten i starten. Har de nokre tips om kva som bør stå øverst på lista, utan å overdrive for mykje?

Det du kan gjøre, er i første omgang å prøve deg på brygging med ølsett ala det man får kjøpt på Europris, slik som Gouldfan nevner. Dette er den enkleste formen for hjemmebrygging, og krever et minimum av utstyr og kunnskap. Vil du gjøre det litt mer avansert, kan du prøve deg på ekstraktbrygging hvor du bruker maltekstrakt uten humle, og hvor du koker opp dette sammen med humle selv.

 

Det Igniztion beskriver, er utstyr til det som kalles Brew-in-a-bag (BIAB) hvor man brygger helt fra scratch. Finnes en del gode videoer på youtube hvor denne teknikken demonstreres. Jeg startet selv med ekstraktbrygging, men gikk over til BIAB etter et par brygg - krevde mer eller mindre kun at jeg skaffet meg en meskepose i tillegg til utstyret jeg hadde fra før.

Lenke til kommentar

Til dykk som driv litt med heimebrygging. Eg har lese litt om dette og vurderer å byrje heilt enkelt for å sjå om det er noko som fell i smak, men eg har lurt litt på kva ein bør ha, eller ikkje klarar seg uten i starten. Har de nokre tips om kva som bør stå øverst på lista, utan å overdrive for mykje?

 

Anbefaler som andre enten å begynne med ekstrakt eller gå på BIAB. Jeg valgte selv å gå rett på all-grain brygging med BIAB da jeg synes en viktig del av bryggingen er følelsen av håndverk, og det å lage noe fra bunn av.

 

Et slikt kit inneholder alt du trenger til å brygge 25 liter øl med BIAB, bortsett fra en stor kjele og en meskepose: http://bryggeland.no/komplette-startsett/startpakke-kit-deluxe.html

 

Jeg kjøpte et slikt kit på bryggselv.no og har vært fornøyd med det. Kjøpte en enkel 36liter alukjele og et stykke nylonstoff fra IKEA som ble brukt til meskepose. Fungerer strøkent.

Lenke til kommentar

 

Anbefaler som andre enten å begynne med ekstrakt eller gå på BIAB. Jeg valgte selv å gå rett på all-grain brygging med BIAB da jeg synes en viktig del av bryggingen er følelsen av håndverk, og det å lage noe fra bunn av.

 

Et slikt kit inneholder alt du trenger til å brygge 25 liter øl med BIAB, bortsett fra en stor kjele og en meskepose: http://bryggeland.no/komplette-startsett/startpakke-kit-deluxe.html

 

Jeg kjøpte et slikt kit på bryggselv.no og har vært fornøyd med det. Kjøpte en enkel 36liter alukjele og et stykke nylonstoff fra IKEA som ble brukt til meskepose. Fungerer strøkent.

 

Enig, men vil tilføye at jeg ikke anbefaler "ferdigboksene". Velg heller spraymalt og smakssetting med allgrain om det blir litt skremmende (unødvendig) med allgrain.

 

Dersom du har en bryggebutikk i nærheten kan det lønne seg å ta en preik med de ansatte der.

 

Nobryggs forum har en del god informasjon (men også diskusjoner som går så langt ned i detaljer at det kan skremme en nybegynner)

Lenke til kommentar

 

Men Kinn Vestkyst, den ligner jo mer på pale ale'n til Nøgne enn Nøgne's IPA... Nøgne er litt heftige.

Absolutt ikke, Kinn vestkyst er den kraftigste IPAn i landet. Men at meningene kan være delte det ser man jo.

 

Ellers foretrekker jeg Haandbryggeriets Pale ale fra butikk foran polvarianten til Nøgne Pale ale.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva slags sukker kan brukes i kombinasjon med Coopers-kit? Har noen erfaringer med å bruke vanlig sukker fra dagligvaren?

 

Til nå har jeg kun brukt "bryggesukker" til 45kr/kg, så er jo litt å spare på å bytte ut sukkeret.

 

"Bryggesukker"? Hva er det? Dextrose?

 

Om du vil gi ølet litt ekstra futt, ville jeg heller brukt litt spraymalt (DME).

 

Det går selvsagt også an å bruke sukrose (farin fra dagligvaren), men få aldri mer enn 10% av sukkerinnholdet fra rent sukker.Hold deg helst langt under 10% også om du vil ha god smak i ølet.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke, Kinn vestkyst er den kraftigste IPAn i landet. Men at meningene kan være delte det ser man jo.

 

Ellers foretrekker jeg Haandbryggeriets Pale ale fra butikk foran polvarianten til Nøgne Pale ale.

 

Kommer litt an på hva vi snakker om. Det er lite bitterhumle i den. Jeg liker den veldig godt, er ikke så glad i disse bitterhumle-overkills'ene.

Lenke til kommentar

Hehe, Vestkyst har en solid dose med bitterhumle ja. Om det er noe Vestkyst prøver på så er det å være en av disse "bitterhumle-overkills'ene". De prøver å være mest mulig amerikanske og minst mulig innovative. :(

 

Hm, tuller du nå? Jeg vet de er "amerikanske", men jeg syns ikke den smaker så bittert jeg. Det er mest smak, mener nå jeg da... jeg vet det er solide doser med humle i det brygget, men jeg syns det gir smak, ikke spesielt med bitterhet... i min gane er Nøgne's IPA langt bitrere... mulig jeg er helt på viddene nå, men.

Lenke til kommentar
Hm, tuller du nå? Jeg vet de er "amerikanske", men jeg syns ikke den smaker så bittert jeg. Det er mest smak, mener nå jeg da... jeg vet det er solide doser med humle i det brygget, men jeg syns det gir smak, ikke spesielt med bitterhet... i min gane er Nøgne's IPA langt bitrere... mulig jeg er helt på viddene nå, men.

 

Det høres veldig rart ut det du skriver, men folk har jo ikke identisk smaksoppfattelse så hvorfor ikke. :shrug:

Lenke til kommentar

Valken har en del spesielt øl siden de har lov å ta inn spesialøl noe Bystasjonen ikke har lov til. Men Bystasjonen tar det igjen ved å ta inn flere sorter. De har jo større ølhylle enn Valken noensinne kunne fått plass til.

 

Disse to er utvilsomt de beste utsalgene i Bergen og min erfaring er den samme som du har. Bystasjonen har det aller meste fra bestillingslistene, mens Valken er stedet for skattejakt. Det kan imidlertid ha blitt noen endringer på Valken, når det gjelder bestillingsutvalget. Han som pleier å sjefe på Bystasjonen er vikarierende sjef på Valken et års tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...