Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Delte en Special Holiday Ale med min kone i går, 5 måneder etter bryggedato. Fortreffelig øl. Fullpakket med deilige smaker og fantastisk fyldig konsistens. Den var helt fint utviklet allerede nå, men vil nok tåle 1-2 år til før den er over toppen sin. Det er virkelig en altoppslukende øl. Ikke planlegg å drikke noe enklere etterpå, det faller helt gjennom.

Lenke til kommentar

I sommer fikk jeg en Blondie fra Haandbryggerier fra en kompis som jeg synes falt i smak en sen kveld i varmen. Kjøpte en til på byen for en stund tilbake og husker jeg ble stående å lukte på glasset og kjenne en veldig sterk fersken/mango-aktig duft. Og i dag kjøpte jeg en Pale Ale fra de som jeg har drukket til en pizza type superdupermega hot og kjenner samme smaken. Er det humlen de bruker som har den karakteristiske fruktsmaken?

Lenke til kommentar

I sommer fikk jeg en Blondie fra Haandbryggerier fra en kompis som jeg synes falt i smak en sen kveld i varmen. Kjøpte en til på byen for en stund tilbake og husker jeg ble stående å lukte på glasset og kjenne en veldig sterk fersken/mango-aktig duft. Og i dag kjøpte jeg en Pale Ale fra de som jeg har drukket til en pizza type superdupermega hot og kjenner samme smaken. Er det humlen de bruker som har den karakteristiske fruktsmaken?

Ja, det er humlen du kjenner, retter bestemt aromahumlen. Dette er humle som tilsettes helt på slutten av koketiden og under gjæringen (såkalt tørrhumle).

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Nei, det ble skruing på et defekt dørhåndtak på bilen ute i mange minusgrader i stedet :hrm:

 

Sant det.

Feil valg. Tok en liten prøvesmak igår. En av de beste jeg har laget til nå.

Den er ikke helt ferdigmodnet, men kaldt en stund så blir det veldig bra.

Hvilken oppskrift bruker du og hva brygger du med?

Lenke til kommentar

Feil valg. Tok en liten prøvesmak igår. En av de beste jeg har laget til nå.

Den er ikke helt ferdigmodnet, men kaldt en stund så blir det veldig bra.

Hvilken oppskrift bruker du og hva brygger du med?

Det føltes også veldig feil. Men ikke så mye til valg gitt...

 

Jeg kjører Bryggselv sitt all-grain kit på den. Har liggende to rør med WLP001 California Ale og to poser Safale US-05. Litt i tvil om hvilken gjær jeg skal kjøre på hvilket brygg, men heller mot å kjøre US-05 på Lucky'en.

 

Metode blir BIAB. Men må kjøre meskingen i to omganger pga. for liten gryte. Blir første gang jeg prøver meg på en så stor batch med nåværende oppsett.

 

Har også store forventninger til dette brygget. Skvatt litt da jeg så den svært beskjedne mengden bitterhumle (antallet pellets kan nærmest telles på fingrene), men det er en beroligende mengde humle som skal i mot slutten :) Noen tanker om gjærvalg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...