Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Er det noen fler som blir mer og mer lei IPAs og ofte heller ønsker seg en god ale eller eller lager? Synes at IPA ofte for vel mye skryt, og joa, det er mye bra IPAs, men drikker du det for tidlig på kvelden smaker alt annet ganske tamt. Litt som rødvin før hvitvin.

Kan populariteten også ha noe med at IPA ofte er lettere å lage hjemme enn feks en bra lager?

Synes selv IPA blir veldig kjedelig i lengden siden det stort sett kun er humleprofilen de har å by på. Når det er sagt finnes det varianter som er uendelig mye mer spennende, feks. Black IPA, Double/Imperial IPA etc. Disse har mye mer å by på en bare en overdreven humleprofil. Skal faktisk ikke se bort ifra at mye av populariteten har med at en IPA trolig er det enkleste brygget man kan brygge selv og få et bra resultat. Lager-øl derimot er mye mer krevende å brygge som hjemmebrygger siden gjæringsprosessen krever mer utstyr.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du merke klar forskjell mellom vanlig Ringnes og den uten gluten?

 

Vet man kan merke klare forskjeller så lenge man er vandt til øltypene, som med alt annet, men tror du har et poeng mtp på vannete. Drikker ikke så mye øl lenger, og er nok derfor jeg synes den glutenfri er grei, men får litt den følelsen

Iom. at du sier at Ringnes sin glutenfrie i tillegg er en lavkarbo øl så tror jeg nok de fleste klarer å kjenne forskjell. Men jeg har aldri sammenlignet et normalt øl direkte mot et glutenfritt av samme sort. Er godt mulig at mine fordommer mot glutenfritt øl kommer av at det ølet som er glutenfritt i utgangspunktet er et "dårlig" øl, men siden jeg ikke har noen grunn til å unngå gluten så har jeg aldri undersøkt dette noe nærmere.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Er det noen fler som blir mer og mer lei IPAs og ofte heller ønsker seg en god ale eller eller lager? Synes at IPA ofte for vel mye skryt, og joa, det er mye bra IPAs, men drikker du det for tidlig på kvelden smaker alt annet ganske tamt. Litt som rødvin før hvitvin.

Kan populariteten også ha noe med at IPA ofte er lettere å lage hjemme enn feks en bra lager?

 

Jeg kan jo ikke si at jeg blir lei IPAer. Kjøpte f.eks. BrewDog sin Voodoo doll, den var frisk og fin. Det jeg synes er spennende er å smake forskjeller på humletypene. Men av og til er det jo godt med noe som enten er lysere, type lager. Da aller helst en Tsjekkisk luring eller noe som har en del Saaz-humle involver. Urquell slår meg som en veldig mer markant lager enn tjekkiske Budweiser f.eks. Dette er nok grunnet humlen.

 

Andre ganger er det som får smaksløkene i godt humør en eller annen Ale. Da gjerne ikke de aller lyseste. Er f.eks. litt sær på forskjellige Blonde øl. Saison er forholdsvis lys, men har så mye med seg at den (og da spesielt St. Feuillen) alltid er velkommen i ølglassene mine. Akkurat nå er jeg av en eller annen merkverdig grunn lei av hvete i øl. Vi brygget selv en veldig god Kölsch, og jeg har drukket en del av den. Men sist gang jeg tok meg en slik en ble jeg litt satt ut av hvetesmaken. Vel vel, det er ikke så mange flasker igjen så den skal nok forsvinne...

Lenke til kommentar

Iom. at du sier at Ringnes sin glutenfrie i tillegg er en lavkarbo øl så tror jeg nok de fleste klarer å kjenne forskjell. Men jeg har aldri sammenlignet et normalt øl direkte mot et glutenfritt av samme sort. Er godt mulig at mine fordommer mot glutenfritt øl kommer av at det ølet som er glutenfritt i utgangspunktet er et "dårlig" øl, men siden jeg ikke har noen grunn til å unngå gluten så har jeg aldri undersøkt dette noe nærmere.

Du får prøve ut Ringnes Lite mot den originale om anledningen byr seg, u just might be surprised. Også kan du drikke mer om du teller karbohydrater :ph34r:

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Jeg er nok for "ny" til å bli lei IPA enda. Hadde meg ei flaske Nomada Papaya Crash Edition for litt siden, en meget god DIPA. Fikk prøvd ut Hardcore IPA fra BrewDog i går, den var også god. Den beste øla jeg har prøvd i det siste derimot, må nok være BrewDog sin Abstrakt 12, dæven det var saker.

Lenke til kommentar

Har testet flere single hops, er med i ett øl-selskap. Blant annet testet den pakken fra brew dog med fire forskjellige hops hvor resten var identisk. Joa, ganske spennende, koser meg fortsatt med IPA nå og da, bare synes de får vel mye kred og oppmerksomhet.

 

For øvrig er det en fin gateway-øl for mange nybegynnere virker det som, en sjanger som virkelig kan åpne øynene til folk. Det er ganske lett å kjenne igjen, og smaker helt anderledes enn fabrikk-pilsen. Jeg kan også nyte IPA, og gjør det fortsatt ofte, bare synes de er overrepresentert. Akkurat som om det er en hype, kanskje jeg er så snobbete at jeg føler at noen må ta ordet mot IPA av prinsipp, som en motkultur?

 

Hva med Saison? Hvorfor er ikke det like populært? Innspill?

Lenke til kommentar

Har samme forhold til Prosecco og Cava. I Spania drikker de sistnevnte av kjøkkenglass til hverdagsmaten, mens her hjemme er det så mange som tror det er eksklusivt og fisefint med en flaske sprudlevann til 110 kr.

 

Snobberiet kommer vel med kunnskapen, da man lett lar seg irritere over mennesker som lar seg forfenge av trender og hypes fremfor å sette seg inn i og verdsette de virkelig gode eksemplarene av en drikk.

 

IPA var godt, men neppe noe jeg kommer til å konsumere store mengder av. Har prøvd med litt ymse øl i sommer, men må si jeg fremdeles foretrekker vin til maten. Det er noe med øl som bare aldri vil gi den samme eksklusive følelsen i ganen som en god flaske vin når det er akkompagnert av et bedre måltid. Og skal jeg på fest og kun drikke, ikke spise, synes jeg de mer "avanserte" øltypene blir for tunge, og ikke minst for dyre å drikke i forhold til fabrikkølet. Men om målet ikke er å bli full og det bare skal kosedrikkes er øl et ypperlig valg.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Med øl, som med vin, er valget til maten uhyre viktig. Kunnskapen der ute når det kommer til å velge øl til en matrett er dessverre veldig mye dårligere enn når det gjelder vin. Riktig øl til retten kan være en vel så "eksklusiv"* opplevelse som et riktig vinvalg, men øl har en mye bredere variasjon i smak og det er fort gjort å trå feil.

 

Treffer man riktig i sitt valg, enten det er øl eller vin, er drikken et fantastisk kompliment til maten og fremhever hele retten.

 

*) Når du bruker ordet eksklusiv, er det fort gjort å tenke mer i retning av pris og følelser enn det faktiske samspillet med smakene i retten. Jeg skal være helt enig i at vin oppleves som mer eksklusivt, men for min del føler jeg det er mer en kulturarv enn noe annet. Øl er arbeiderklassedrikke, mens vin er for eliten.

Lenke til kommentar

Nja, vin har da også litt andre egenskaper slik jeg ser det. Syren hjelper til å "kutte" igjennom tunge retter bedre, og renser munnen bedre synes jeg enn øl. Men til salt mat foretrekker jeg øl over vin 100%. Salt mat og vin er ofte litt tricky uansett..

 

Synes for øvrig prosecco og cava har svært forskjellige egenskaper. Prosecco kan jeg nyte som en aperitiff, mens cava synes jeg personlig blir altfor intenst. Har til gode å smake en skikkelig bra cava dog. For meg blir boblene for store og ødelegger opplevelsen, mens en bra champagne smelter i munnen. Prosecco har jo omtrent halvparten av trykket, og jeg synes den er mye lettere å drikke mengder av.

 

Tilbake til øl, så synes jeg det er vanskelig å matche øl til mat, kanskje fordi jeg er vant til å matche vin til mat. Noen som har noen fine komboer å anbefale?

 

Sorry for litt OT!

Lenke til kommentar

Er vanskelig å si men kanskje det igjen har med hvor enkelt/vanskelig det er å brygge? Man kan ikke bare klaske sammen ett eller annet og så kjøre på med mye humle for å få en bra Saison. :shrug:

 

Sant, så sant. Er ikke saison ganske åpent for tolkning dog? De amerikanske saison-gjærtypene liker vel innetemperaturer? (hvis dette er heeeelt feil, så er det fritt fra minnet. mener å huske at de amerikanske liker seg varmere enn feks de belgiske saison-gjærtypene. rett meg hvis jeg tar feil!)

 

Tror du at vi ser en hype på IPAs (hvis du mener som meg og synes at det er en liten hype gående) på grunn av hjemmebrygging og at det er lett å gjennkjenne, og at vil se mer annet når folk går lei..? I så fall, hva tror du blir 'Det Neste'?

Lenke til kommentar

Godt mulig jeg har valgt feil øl til retten siden jeg som nevnt er totalt noob på ølfronten. Snart 10 år har jeg brukt på å smake meg rundt på vin, mens øl stort sett har blitt handlet inn i form av én av tre variasjoner grønne halvlitersbokser fra kiwi.

 

Jeg tenkte ikke på eksklusivitet i forhold til pris, nei, siden de to ikke nødvendigvis henger sammen. Mer om følelsen rundt det å drikke øl kontra vin. Og du har nok rett som du sier, Igniztion, kulturarven farger nok den opplevelsen i stor grad. Dog, skal sies jeg er vokst opp i en arbeiderklasse familie, og en far som er ølkjenner, men likevel velger de stort sett utelukkende vin til maten med mindre det er en rett som helt klart er forbundet med øl.

 

Har hatt én god matopplevelse med øl i fjor. Var en gang jeg og en horv kompiser skulle ha en liten "ølfest" hvor vi kjøpte inn nesten 100 liter totalt som skulle akkompagneres av grillede lammelår. Problemet var at vi ble så jævelig drita før maten at vi gav faen i tilbehøret og stod og skar opp lammelåret der det lå og spiste det som det var, uten noe mer til. Husker ikke akkurat hvilket øl jeg drakk til, men det var en særdeles god opplevelse. Det var noe primitivt over det som gjorde opplevelsen veldig bra.

 

Tja, jeg liker Cava bedre enn Prosecco, men er veldig opp og ned og sterkt avhengig av flasken. De beste Cavaene synes jeg er de som er laget av alle tre Cava-druene (Xarel-lo, Parellada og Macabeo). Men, ingen av de kommer uansett opp til en god flaske Champagne. Fransk musserende som ikke er fra Champagne-distriktet er riktignok et område jeg ikke har utforsket noe særlig enda.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Noen som har noen fine komboer å anbefale?

 

Jeg har veldig god erfaring med NØ Brun til vellagret Comte, vinkelneren som serverte det til meg sa de hadde smakt seg gjennom omtrent hele vinkjelleren og det var den som passet best. Til mye forskjellig sterk mat synes jeg også øl passer klart bedre enn vin, halvtørr Riesling passer til noe, men øl synes jeg passer til mer.

Lenke til kommentar

Det er flere av restaurantene i oslo nå som tilbyr ølpakke til maten, på samme måte som vinpakke. Fin opplevelse hos Food Story på Løkka for 1-2 år siden. Mye for pengene også! du fikk hele flasken, ikke bare ett glass. Hovedretten ble akkompagnert av en 0,75. Ikke feil. Frekk porter til desserten. Anbefales!

 

Hvis du synes matching av øl og mat er interessant burde du absolutt teste ølpakkene rundt om kring neste gang du er ute og spiser!

 

the_last_nick_left:

hater å matche vin til sterk mat, det synes jeg er dritvanskelig! spesielt siden jeg foretrekker mine rieslinger moderne og nesten knusk..

 

øl derimot...! damn, bra det er fredag i dag, nå ble jeg tørst!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på eksklusivitet i forhold til pris, nei, siden de to ikke nødvendigvis henger sammen. Mer om følelsen rundt det å drikke øl kontra vin. Og du har nok rett som du sier, Igniztion, kulturarven farger nok den opplevelsen i stor grad. Dog, skal sies jeg er vokst opp i en arbeiderklasse familie, og en far som er ølkjenner, men likevel velger de stort sett utelukkende vin til maten med mindre det er en rett som helt klart er forbundet med øl.

 

 

En godt sammensatt meny med mat og vin er vanskelig å toppe, skal ærlig innrømme det. Men jeg har også hatt noen fantastiske opplevelser med øl til mat, der ølet har gitt retten en helt ny dimensjon.

 

Nå blir jeg både sulten og tørst her, så slenger meg på liealot; Det er godt det er fredag!

Lenke til kommentar

 

Tror du at vi ser en hype på IPAs (hvis du mener som meg og synes at det er en liten hype gående) på grunn av hjemmebrygging og at det er lett å gjennkjenne, og at vil se mer annet når folk går lei..? I så fall, hva tror du blir 'Det Neste'?

Personlig tror jeg IPA'en vil holde seg relativt stabil i popularitet. Stilmessig er den såpass viktig og typisk for øllandskapet samtidig som den er lett tilgjengelig smaksmessig sett at jeg ikke kan se noen som kan ta over. Den har mye smak og samtidig er den som regel ganske lett og frisk. Stout er vel enn annen som kan konkurrere med IPA'en i popularitet, men den er ikke like lett tilgjengelig fordi mange tror at siden den er svart i fargen må den jo være tjukk som tjære... :( En øl som har vokst i popularitet i det siste året mener jeg er Saison, som du tidligere har nevnt. Vet ikke helt hvorfor den har blitt mer populær men det er en ganske god sjanger synes jeg, selv om jeg har smakt veldig forskjellige Saison/Farmhouse Ale typer. Alt fra surøl til litt mer tunge maltdrevne varianter .

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal spekulere, ser jeg at surøl hypes ganske mye på amerikanske fora og blogger, så om det er "det neste store" blir jeg ikke overrasket.

Kan fort bli det nye blant de som alt er litt inne i miljøet. Men geuze krever langt mer tilvenning enn f.eks IPA/Stout etc.

 

Jeg for min del falt ikke pladask for geuze første gang jeg prøvde det, og det er fremdeles noe jeg ikke prøver ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...