Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Kult - trodde det var mer prisforskjell på slikt øl i Danmark vs. Norge.

 

De hadde ikke så mange øl fra Alesmith kun Speedway, Yulesmith (tror jeg) og et annet, så kan ikke si at jeg fant det.

 

Speedway Stout koster faktisk 199,- på Ølbutikken i København. Sånn sett er det greit å bo i Norge, for Vinmonopolet har fast kalkyle på avanse slik at sjeldne og ekslusive varer ikke får det samme prispåslaget som det gjerne gjør i andre land. (I alle fall ikke øl. På vin og sprit har de en egen kalkyle for spesialvarer som kun selges på spesialpolene)

 

I Danmark er det dog ganske mye billigere med f.eks standardutvalget fra Nøgne Ø enn på polet. I tillegg er det jo ikke noen pol-ordning i Danmark slik at utvalget i enkeltbutikker er helt fantastisk. Det er dog langt mellom disse butikkene (Bortsett fra i Aalborg da)

 

Sukk, den som bodde i nærheten av et spesialpol. Heldigvis har jeg Superspeed til Danmark rett utenfor døra ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjensgjerning at den siste flaska man åpner av et hjemmebrygg er den beste. Det vil si; La ølet stå så lenge som mulig før det fortæres. Av egen erfaring gjærer jeg ale i 14-16 dager, samt ettergjærer/lagrer på flaske i 16-20 dager. Det går altså rett over 4 uker fra jeg brygger til jeg prøvesmaker. Men, akk, jeg vet jo at det hele blir så meget bedre med en ekstra uke på flaska.

Lenke til kommentar

Noen som har fått prøvd noe spennende i ferien? Har selv fått prøvd en del nye, selv om de fleste ikke er noe spennende. Men har fått prøvd bla:

Nøgne Ø - Special Holiday Ale
BD/Mikeller - I hardcore you

Haandbryggeriet - Dobbel dose

Haandbryggeriet - Fyr & flamme

Berentsen - Bombay IPA

Mikeller - American dream

Beer here - Dead cat

Beer here - Hopfix

Flying dog - Peark necklage oyster stout

Flying dog - In de wildeman farmhouse IPA

Flying dog - Doggie style

Lervig - Konrad's stout

Ægir - India pale ale

Kinn - Vestkyst

Haandbryggeriet - Norwegian wood

Lindesnes Brygghus - Pale ale

 

Favorittene må være fyr & flamme og muligens ipa'en til Ægir.

Endret av AnewZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en av mine bedre øl-opplevelser når jeg var i Toronto.

 

Vi besøkte Amsterdam bryggeri, et lokalbryggeri som ligger helt nede ved Lake Ontario, typ her:

 

uAe1GG1.jpg

 

Noe av det jeg smakte på

 

3vzGar1.jpg

 

Boneshakeren var favoritten, nydelig IPA.

Moosheaden var ikke lokalbrygget, men en av standardølene solgt rundt omkring i Canada. En vanlig lager som minnet om Heineken.

Endret av Hille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest at flere her sverger til IPA kjøpte jeg denne som var "nyhet" på Meny her om dagen.

 

ThwaitesIPA.jpg

 

Nå har ikke jeg mange referansepunkter for å bedømme smaken, men det gled glatt ned hvertfall. Satt å spillte Battlefield mens jeg drakk så var ikke helt bevisst, men plutselig var den tom. Merket er "Thwaites" om bildet er uklart.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har peiling på glutenfritt øl? Heldigvis har Ringnes en variant, som også inneholder 70% mindre karbohydrater.. men savner virkelig flere typer, noen flere typer en kan kjøpe i Norge eller Sverige?

Av butikkøl er det mulig du kan finne "Estrella Daura". På polet finner man en svært kjedelig Blonde Ale fra Greens som er Glutenfri, men den er veldig mye bedre enn Daura. (Personlig synes jeg glutenfrie øl er noe av det mest "vannete" som finnes og vil ikke anbefale noen å drikke dette med mindre man lider av gluten-intoleranse selvsagt.)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest at flere her sverger til IPA kjøpte jeg denne som var "nyhet" på Meny her om dagen.

 

Nå har ikke jeg mange referansepunkter for å bedømme smaken, men det gled glatt ned hvertfall. Satt å spillte Battlefield mens jeg drakk så var ikke helt bevisst, men plutselig var den tom. Merket er "Thwaites" om bildet er uklart.

Kjøp og smak en Hansa IPA neste gang. Billig og grei butikk-IPA.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Er det noen fler som blir mer og mer lei IPAs og ofte heller ønsker seg en god ale eller eller lager? Synes at IPA ofte for vel mye skryt, og joa, det er mye bra IPAs, men drikker du det for tidlig på kvelden smaker alt annet ganske tamt. Litt som rødvin før hvitvin.

Kan populariteten også ha noe med at IPA ofte er lettere å lage hjemme enn feks en bra lager?

 

Diskuter!

 

 

Hvis noen tar turen over grensa, sjekk ut Lawn mower og Bomble bee fra Backyard Brew (bryggeri eid av Carlsberg som ligger i Falkenberg). 10 og 11 kr boksen, mye for pengene. Ikke kjempekomplekse, men veldig mye bedre enn det meste annet i den prisklassen. Setter en knapp på Bomble Bee personlig. Bor i Sverige og de har blitt mine go-to øl når jeg skal kjøpe en kasse for å ha hjemme å by gjester på. De fleste liker de, og de funker for de som er litt kresne også, etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Av butikkøl er det mulig du kan finne "Estrella Daura". På polet finner man en svært kjedelig Blonde Ale fra Greens som er Glutenfri, men den er veldig mye bedre enn Daura. (Personlig synes jeg glutenfrie øl er noe av det mest "vannete" som finnes og vil ikke anbefale noen å drikke dette med mindre man lider av gluten-intoleranse selvsagt.)

Kan du merke klar forskjell mellom vanlig Ringnes og den uten gluten?

 

Vet man kan merke klare forskjeller så lenge man er vandt til øltypene, som med alt annet, men tror du har et poeng mtp på vannete. Drikker ikke så mye øl lenger, og er nok derfor jeg synes den glutenfri er grei, men får litt den følelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...