Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg drakk en London Ale (?) i London for 7-8 år siden. Den gangen syntes jeg det smakte dritt. Nå er IPA og Pale Ale mine to favoritter. Men det er som med alt annet, man må venne seg til det. Jeg likte ikke pils, stout, porter eller weiss noe særlig første gangen heller. Kaffe, oliven, kantareller og paprika er andre ting jeg absolutt ikke likte første gangen jeg smakte det. Jeg tror man venner seg til smakene etterhvert.

 

Øl er et veldig vidt begrep, og de siste 2 årene har jeg drukket så mangt. Nå er det nesten sånn at jeg liker all slags øl veldig godt, noen bedre enn andre selvfølgelig.

 

Det blir med øl som med all annen alkoholholdig drikke. Først er øl bare øl, men så får man etter hvert smaken for andre typer og velger øl ut fra anledning/type mat akkurat som med vin. Øl har ikke interessert meg nevneverdig utover å veksle mellom Carlsberg og Heineken før det året her hvor jeg har åpnet for å prøve mye mer forskjellig. Spesielt fra Haandbryggeriet som det er god tilgang på i Drammen.

 

Det er forøvrig morsomt å tenke tilbake på hva man like og ikke likte for ti år siden kontra nå. Jeg kunne heller ikke fordra oliven før, nå spiser jeg det som snacks. Tuborg var det beste ølet fordi det var billigst, søt hvitvin rant ned på høykant og cocktails stod for det meste av vodka+brus...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plukket med meg noe øl på polet tidligere i dag.

 

Ble bl. a. Alesmith Speedway Stout (ratet #8 av imp. stout på RB), NØ Imperial Premiant Pilsner og NØ Primator.

 

Speedway Stout var altfor dyr (193 for 0,75L), men den riktignok på 12%. I tillegg så fristet det voldsomt å prøve en imp. stout i toppsjiktet på RB.

Lenke til kommentar

Da jeg fant Black Tokyo Horizon (BrewDog sin) kostet 0.33.- typ 230,-, så det er absolutt rimelig om den leverer noe i nærheten.

 

Tipper du har Horizon Tokyo Black, som er NØs forsøk, såvidt jeg har skjønt. Men om den ligner på Black Tokyo Horizon (eller bare Tokyo) har du en finfin opplevelse foran deg.

 

Det er intenst og tungt med alt du forventer, med unntak i at den egentlig ikke er så veldig søt. Eller kaffe, som mange av disse fort får. Lær, litt vanilje, masse rosin og en ganske oljete følelse med masse mørk malt.

 

Pass på temperaturen, den forandrer seg veldig. Tipper 14-15° er perfekt.

 

Den var intens ja. Tror nok 16% er litt i overkant for meg. Smaker sterkt! Svelger unna uten å rekke å kjenne noe særlig på smaken, hehe.

Lenke til kommentar

Prøv igjen om et halvt års tid. Slike øl krever gjerne litt, eh, trening for å sette pris på. Noen liker de selvfølgelig aldri.

 

 

Ja, om man ikke er vant til denne sjangeren er det antagelig ikke noen god idé å sette til livs en BTH/HTB. Husker da jeg smakte min første "Dark Force" for noen år siden: sinnsykt tungt! Idag er Dark Force nærmest leskedrikk ;)

 

Godt mulig det altså. Jeg liker stouten som regel litt sterk og fin, og det gjør meg ingenting om den bikker 9-10%, men dette ble rett og slett litt for mye av det gode for min del.

Lenke til kommentar

Jeg liker Ladegaards/Grans juleøl. God og mer fyldig enn industrijuleøl fra butikk. Smakte godt med ribbemiddag i kveld. Fin juleøl for hverdagsjulemiddag.

 

Dersom en først skal bruke begrepet industriøl må nok Ladegaards inn i denne båsen. Det er tross alt brygget på Grans, uten noe mer fixfaxeri enn litt tøffere design og vistnok litt bedre råvarer, men ikke glem at omtrent alt øl er "brygget på de beste råvarer".

Men la ikke de hindre deg fra å drikke det du liker - smak er personlig og det finnes ingen fasit.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke et spørsmål om hva som er galt eller ikke, men om hva man kan håndtere. Noe som er veldig individuelt tror jeg. Enkelte bør ikke ha noe som helst.

 

Drakk forøvrig en Boulevard Bully! Porter i kveld. Hadde Freia Appelsinsjokolade ved siden av. Jeg er en sucker for porter og sjokolade altså.

Porter-øl er godt. Hvilke andre portere har du smakt? Jeg kan fortelle at Nøgne Øs og Haandbryggeriets er gode. Ægir er neste på lista.

Lenke til kommentar

Pilsen deres synes jeg er veldig god(Ladegaards) og Mørk Lager var noe av det jævligste jeg har smakt. Hvete har jeg styrt unna pga at Mørk Lager smakte så dårlig og fordi andre anmeldere ikke likte det.



Men synes juleølen deres var god, har hørt andre liker det også.



Ladegaard er industriøl ja. Enig i det.



Ellers er det jo mye industri/spesial butikkøl som smaker veldig godt i det siste. Kan nevne Aas pale ale, Stout og Hansa IPA, har enda ikke smakt Hansa hvete....


Lenke til kommentar

Jepp, Ladegaard er defintivt industriøl. Den har en lett syrlig smak som man enten elsker eller hater. Jeg er ikke noen stor fan av surøl men likevel synes jeg Ladegaard rett og slett knuser all konkurranse på det norske markedet. Spesielt når det gjelder Juleøl. Hurra Gran! Dere prøvde, og klarte fint å lage øl som kunne havne på topp i kåringer. Hansa måtte kjøpe Nøgne Ø for å nærme seg.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Plukket med meg noe øl på polet tidligere i dag.

 

Ble bl. a. Alesmith Speedway Stout (ratet #8 av imp. stout på RB), NØ Imperial Premiant Pilsner og NØ Primator.

 

Speedway Stout var altfor dyr (193 for 0,75L), men den riktignok på 12%. I tillegg så fristet det voldsomt å prøve en imp. stout i toppsjiktet på RB.

 

193,- er vel bare en liten tyvekroning mer enn dette ølet koster i Danmark om jeg ikke husker helt feil, så det er et godt kjøp det. Fantastisk imp stout. Flasken bør deles med noen du synes fortjener det ;)

 

Om du får tak i, så prøv gjerne også Wee Heavy fra Alesmith. Spesielt om du er glad i knekk.

Lenke til kommentar

 

193,- er vel bare en liten tyvekroning mer enn dette ølet koster i Danmark om jeg ikke husker helt feil, så det er et godt kjøp det. Fantastisk imp stout. Flasken bør deles med noen du synes fortjener det ;)

 

Om du får tak i, så prøv gjerne også Wee Heavy fra Alesmith. Spesielt om du er glad i knekk.

 

Kult - trodde det var mer prisforskjell på slikt øl i Danmark vs. Norge.

 

De hadde ikke så mange øl fra Alesmith kun Speedway, Yulesmith (tror jeg) og et annet, så kan ikke si at jeg fant det.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...