Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Da jeg fant Black Tokyo Horizon (BrewDog sin) kostet 0.33.- typ 230,-, så det er absolutt rimelig om den leverer noe i nærheten.

 

Tipper du har Horizon Tokyo Black, som er NØs forsøk, såvidt jeg har skjønt. Men om den ligner på Black Tokyo Horizon (eller bare Tokyo) har du en finfin opplevelse foran deg.

 

Det er intenst og tungt med alt du forventer, med unntak i at den egentlig ikke er så veldig søt. Eller kaffe, som mange av disse fort får. Lær, litt vanilje, masse rosin og en ganske oljete følelse med masse mørk malt.

 

Pass på temperaturen, den forandrer seg veldig. Tipper 14-15° er perfekt.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000 & 1001 er ganske krydrede øl. 1000 er en lys blonde variant som jeg syntes var dørgende kjedelig og hvor jeg syntes kryddersmaken ble malplassert men 1001 var en litt mer spennende mørk type hvor krydderet harmoniserte mer med selve øltypen. Verdt å smake men ikke noe mer etter min mening. Om man skal sammenligne med #100 og #500 så kan man nok kalle dem en skikkelig skuffelse.

Lenke til kommentar

Jeg smakte IPA for andre gang nå i helgen. Første gang synes jeg det smakte jævlig, og det var ikke bedre denne gangen. Er det sånn at IPA ikke er noe digg? Jeg synes det luktet og smakte blomster.

Generelt sett er jo IPA en populær sjanger, men det er ikke dermed nødvendigvis alle som liker den. Krever nok litt tilvenning om man aldri har vært borte i den før. At det luktet og smakte blomster er nok ikke så veldig dårlig beskrevet, den er veldig frisk og fruktig og mange finner gjerne aromaer som grapefrukt, gress, furunål,granbar etc. Prøv feks. en Hansa IPA som du får kjøpt på vanlig butikk. En ganske fin og veldig lite ekstrem IPA som kan være en fin "inngangsport" til sjangeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg smakte IPA for andre gang nå i helgen. Første gang synes jeg det smakte jævlig, og det var ikke bedre denne gangen. Er det sånn at IPA ikke er noe digg? Jeg synes det luktet og smakte blomster.

 

Første gang jeg smakte IPA så overveldet smakene meg, og jeg synes det smakte veldig bittert og mye. Man drikker IPA på en litt annen måte enn pils. Man smaker mer, og drikker kanskje litt langsommere.

 

Man blir fort veldig glad i IPA, prøv lysere øl med mindre smak før du går over på de som er smaksbomber. Begynn med Saison, Blonde og Pale ale. Hansa IPA er også en god start, eller engelske tradisjonsipa med mindre smak som feks Proper Job eller Fullers.

Lenke til kommentar

Jeg ble egentlig ikke så overveldet over smakene. Jeg synes ikke det smakte veldig mye. Og den smaken som var der var ikke spesielt god.

 

Jeg får gi det et par sjanser til. Og kanskje bruke noen andre øltyper som inngangsport. Men nå er det stort sett juleøl det går i.

 

Edit 1:Det var forresten Punk IPA fra Brew dog (poløl) jeg drakk denne gangen.

 

edit 2: Det er mulig det er bitterheten jeg ikke har blitt venn med ennå

post-117856-0-30179300-1387232018_thumb.png

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg drakk en London Ale (?) i London for 7-8 år siden. Den gangen syntes jeg det smakte dritt. Nå er IPA og Pale Ale mine to favoritter. Men det er som med alt annet, man må venne seg til det. Jeg likte ikke pils, stout, porter eller weiss noe særlig første gangen heller. Kaffe, oliven, kantareller og paprika er andre ting jeg absolutt ikke likte første gangen jeg smakte det. Jeg tror man venner seg til smakene etterhvert.

 

Øl er et veldig vidt begrep, og de siste 2 årene har jeg drukket så mangt. Nå er det nesten sånn at jeg liker all slags øl veldig godt, noen bedre enn andre selvfølgelig.

 

Var på Amundsen Bryggeri og Spiseri i Oslo i dag. Har lenge ratet Crow Bar og Schous Bryggeri høyt, men tror jeg har funnet en ny favoritt. Klart beste utvalget jeg har vært borti i Oslo, her hadde de virkelig det aller meste som er verdt å prøve. Noen som har andre steder som er verdt å sjekke ut i Oslo?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...