Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her treffer du vel egentlig spikeren så på hodet som det går an, tror jeg!

 

 

Her.

 

Uenig med det meste i denne testen. Ringnes Julebokk bør ikke være vanskelig å kjenne igjen, smaken er rimelig likt de tidligere årganger. Dette er ikke en øl med typisk julesmak, heller en øl man drikker etter maten enn med.... men en sterk dobbelbukk med mye smak og god sødme. Dette er en meget bra øl. Selvfølgelig er et bukkøl søtt.... :closedeyes:

 

Haandbryggeriet nissefar er jeg enig i er meget god i år.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Eller mer presist skjenkestedet. Det finnes (omtrent) ingen utesteder som har alle disse ølene og en del av tstene skjer på steder uten skjenkeløyve. Dette gir en mulighet for at ølet blri transportert samme dag, gjerne av noen som ikke er trent med slikt.

Men du kan ikke påstå at transporten av "butikkøl" spiller noen som helst rolle.

Lenke til kommentar

Prøvde en del juleøl i kveld, og Kinn Julefred og Austmann Jinglebells fra fat var kjempegode (Ågot Lian & Den Gode Nabo). Den største overraskelsen var derimot Reins Jule Øl no 24 på flaske (Naboen), bare 4.7% men en smaksbombe av røyk og julekrydder som bare manglet på litt på varighet. Jacobsen Golden Naked Christmas var grei nok i år også, men litt midt på treet for meg. Atna Julenisjeøl på flaske var god i år også mens Ægir Hod var en spesiell men god overraskelse med lys farge og mer smak av sommer enn jul.

 

Angående apper så synes jeg Untapd har potensiale.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Onkel skal ha lutefisklag og vil ha hjemmebrygg av meg. Jeg har Stout, Pale Ale med honningsmak og Belgisk Wit tilgjengelig. Hvilke av disse passer til lutefisk?

 

Han skal få double IPA, samt et øl jeg lagde etter 100 år gammel oppskrift med einerbær-smak. Vil gjerne gi han én type øl til, da jeg synes begge de nevnte ikke har blitt så bra, selv om han ville ha de. Funker det feks med Honey Ale til lutefisk tror dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onkel skal ha lutefisklag og vil ha hjemmebrygg av meg. Jeg har Stout, Pale Ale med honningsmak og Belgisk Wit tilgjengelig. Hvilke av disse passer til lutefisk?

 

Han skal få double IPA, samt et øl jeg lagde etter 100 år gammel oppskrift med einerbær-smak. Vil gjerne gi han én type øl til, da jeg synes begge de nevnte ikke har blitt så bra, selv om han ville ha de. Funker det feks med Honey Ale til lutefisk tror dere?

 

Tror jeg ville tatt Witen til fisken og kort meg med de to andre etterpå, men det er mulig pale alen også fungerer bra til fisken. Det avhenger en del av hvor amerikansk den er.

Lenke til kommentar

Ægir "Hod" synes jeg kvalifiserer som søppel. Sommer eller vinter. Skjønner egentlig ikke hvor den kom fra!

 

Jøss. Så forskjellig kan man være... jeg syns den var meget bra jeg. Minner 0% om juleøl, men forfriskende var det jammen! Eneste jeg har å klage på er prisen. Ser for meg at det er en øl jeg kunne drukket endel av i sommervarmen.

Lenke til kommentar

Heyhey! Har du link til denne oppskriften noen steder? Tenker at det der kunne vært interessant å prøve seg på.

 

Beklager, kan nok ikke dele på den, family recipe. Fremgangsmåten var totalt annerledes for 100 år siden, og utifra denne "oppskriften" (er opprinnelig et personlig brev med en beskrivelse) virker det som det tok 7-10 dager å sette et brygg, og man var heldig om man ikke fikk magehistorier i etterkant. Det eneste "unike" i forhold til smak/type øl var at det var einerlog i det.

Endret av jonastra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...