Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt på gamel juleøltester. Jeg ser at det spriker veldig på hvem som blir anbefalt. Samme type øl får terningkast 6 det ene året, og terningkast 2 det andre året. Er det så stor forskjell på dem? Eller kommer det av at det er forskjellige folk som tester?

 

Til å registrere viner og huske på hvilke jeg liker og ikke bruker jeg appen vivino. Hvilken app er best til å huske på øl?

Jeg ser på Ratebeer bla, er vel ingen god app for øl såvidt jeg vet.

 

Ringnes Julebokk er alltid god, Lervigs Jul og Haandbryggeriet Nissefar passer meget bra med julemat og er godt øl.

 

Jeg synes Nøgnes juleøl er over kanten mektige. Da foretrekker jeg Ringnes Julebokk fordi den er snill i smaken selv om den også er mørk og kraftig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kikker litt på gamel juleøltester. Jeg ser at det spriker veldig på hvem som blir anbefalt. Samme type øl får terningkast 6 det ene året, og terningkast 2 det andre året. Er det så stor forskjell på dem? Eller kommer det av at det er forskjellige folk som tester?

 

Til å registrere viner og huske på hvilke jeg liker og ikke bruker jeg appen vivino. Hvilken app er best til å huske på øl?

 

Vil tro at det er tre-fire parametre som spiller inn her.

- Selve ølet (som den som betyr minst)

- smakspanelets sammensettning, men her har avisene beveget seg bort fra kjendiser og over til folk som i det minste kan litt om øl.

- behandling under transport og skjenking. Temperatur, tid til å samle bunnfall, jevn eller ujevn skjenking.

- hvilken rekkefølge ølet drikkes i. Dette betyr fort mer enn en skulle tro og ekstra mye om en kun drikker "en liten skvett" og ikke gir ganen tid til å nullstille seg.

 

 

Lenke til kommentar

 

Vil tro at det er tre-fire parametre som spiller inn her.

- Selve ølet (som den som betyr minst)

- smakspanelets sammensettning, men her har avisene beveget seg bort fra kjendiser og over til folk som i det minste kan litt om øl.

- behandling under transport og skjenking. Temperatur, tid til å samle bunnfall, jevn eller ujevn skjenking.

- hvilken rekkefølge ølet drikkes i. Dette betyr fort mer enn en skulle tro og ekstra mye om en kun drikker "en liten skvett" og ikke gir ganen tid til å nullstille seg.

 

Jeg tar det selv som kun underholdning og en måte å orientere meg på. Som du sier så er det mange parametre som spiller inn og i tillegg finnes det jo veldig få som har nøyaktig samme smak. Det som kanskje føles litt urettferdig derimot er at slike tester ofte er med på å diktere hvor bra eller dårlig et juleøl vil selge.

Lenke til kommentar

Nja, lite trolig at ølet blir ristet og herjet med under transport. Og om det lagres rolig i ett døgns tid før konsumering så er det uansett ikke noe problem. Litt bunnfall som svirrer rundt i ølet skiller uansett ikke merkbart ut på smak. Om ølet blir utsatt for ekstreme tilstander under transport. dvs. 30-40 grader i lengre tid eller om det blir frosset så kan det nok forringes og rett og slett bli ødelagt. Men jeg tror ingen av ølene som smakes i disse testene har vært utsatt for noe slikt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vel, jeg selv syns nå det har endel å si. Hvis man har herjet med flasken og ikke lar den stå stille etterpå, så syns jeg ølet blir anderledes. Det har endel å si hvilket brygg man snakker om, dog, men på enkelte sorter så smaker ikke gjæren noe godt. Men ta f.eks. Vestkyst, så liker jeg selv gjærslumpen (det blir ikke forringet smaksopplevelse av å ikke la det få synke).

 

Men dette er bare personlige opplevelser, selvsagt, og jeg er ingen øl-sommelier...

Lenke til kommentar

Noen av dere har muligens fått med dere ryktene om at Hansa Borg er i forhandlinger om oppkjøp av aksjemajoriteten i Nøgne Ø.

Her er mine betraktninger om dette:

 

http://olportalen.no/2013/11/19/kommentarer-til-et-rykte/

 

Jeg syns det var en litt trist nyhet, selv om jeg på ingen måte laster gründerne bak dette for det, eller frykter at kvaliteten skal bli nedsatt. Men jeg syns det er så fint med "små enheter" slik det var i gode, gamle dager. Hadde mine romantiske ideer fått utspill hadde Kjetil-bamsen solgt til noen av samme kaliber som ham selv.

 

Men er jo ikke akkurat verdens undergang om dette skulle skje heller da.

Lenke til kommentar

Poløltesten er publisert på dinside.no. Veldig ulik flere andre jeg har lest.

 

Et par overraskelser der ja.

De største var Halvors Jul så høyt - mener selv den var noe ubalansert.

Julefred såpass lavt og ikke minst at de finner diacetyl i Ringnes Julebokk. Dagbladet gav denne terningkast 6 og det er en del trente ganer i det panelet.

Lenke til kommentar

Nøgne ø underlig jul ble slaktet her, men scorer jevnt over bra i alle andre tester jeg har lest. Det ser ut til at man kan bruke disse testene som artig lesning.

 

Man får gjøre seg noen notater om årets innkjøp slik at man har til neste år.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å komplettere polølet med litt butikkøl fra ægir, nøgne ø eller håndbryggeriet, men prisene skremte meg litt. Jeg kjøper ikke butikkøl til 60kr når man får poløle til et par tiere mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...