Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det med at et vinmonopol 10 mil fra meg har 911 flasker Aass Juleøl Premium, og mitt har ingen igjen? De har 1916 flasker Aass Juleøl (vanlig) igjen.

 

Kan godt være en feil det der. Jeg har sjekket vareutvalget i den fysiske butikken opp mot hva nettsidene viser, og det stemmer ikke overens. De hadde mange flere sorter juleøl enn det stod på nettet. Ja, i min butikk.

 

Tror de ansatte kanskje ikke er så nøye med hva de klikker på på dataen. Ved en annen anledning stod det at de hadde 2 flasker Hornbeer Caribbean Rumstout, men de var bare bestilt til privatpersoner.

Lenke til kommentar

Hvor mye øl drikker folket her? Er det innafor å drikke 2-5 øl (noen ganger 0,5, andre ganger 0,33) i snitt annenhver dag synes dere?

 

Begynner å lure på om jeg drikker for mye øl i forhold til hva som er sunt, men det er vel andre ting her i livet som er verre å innta mye av?

Eu anbefaler som max inntak 21 gjenstander for menn og 14 gjenstander for kvinner. En gjenstand er en øl (33cl) sprit 3 cl og vin 1 dl.

Lenke til kommentar

Nå i juletiden blir det typisk 1 øl hver dag, nesten utelukkende ny variant hver gang. Og på lørdag blir det stor juleølsmaking, 25 sorter/29 flasker fordelt på 8 personer med karaktersetting og rangering. Men alt i akademisk interesse da. Selv om man unektelig blir på en snurr når man åpner en flaske Delirium Christmas og konemor bare vil ha et lite glass.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke et spørsmål om hva som er galt eller ikke, men om hva man kan håndtere. Noe som er veldig individuelt tror jeg. Enkelte bør ikke ha noe som helst.

 

Drakk forøvrig en Boulevard Bully! Porter i kveld. Hadde Freia Appelsinsjokolade ved siden av. Jeg er en sucker for porter og sjokolade altså.

Lenke til kommentar

Kanskje litt feil sted å spørre, men hva syns dere om egentlig om alkholfritt øl? :p

 

Ble tvunget til å endelig prøve det framfor ekte vare så det ble en Munkholm. Må si at det var... kjedelig. Tre ting var feil; 1) det var for søtt, 2) det var ikke noe smak og 3) noe mangler når man drikker øl uten å få den ørlille effekten.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke et spørsmål om hva som er galt eller ikke, men om hva man kan håndtere. Noe som er veldig individuelt tror jeg. Enkelte bør ikke ha noe som helst.

 

Drakk forøvrig en Boulevard Bully! Porter i kveld. Hadde Freia Appelsinsjokolade ved siden av. Jeg er en sucker for porter og sjokolade altså.

 

Porter og sjokolade er en herlig kombo. En kombinasjon jeg bare må ha minst en gang i uken.

Lenke til kommentar

Kanskje litt feil sted å spørre, men hva syns dere om egentlig om alkholfritt øl? :p

 

Ble tvunget til å endelig prøve det framfor ekte vare så det ble en Munkholm. Må si at det var... kjedelig. Tre ting var feil; 1) det var for søtt, 2) det var ikke noe smak og 3) noe mangler når man drikker øl uten å få den ørlille effekten.

Jeg syns Brewdog sin Nanny State er god til å være alkoholfri. Det er en øl jeg kan finne på å drikke istedenfor vann/brus hvis jeg skal kjøre bil senere.
Lenke til kommentar

Det med søtheten i alkoholfritt øl har jeg også merket. Jeg vet at på Matkroken på Nattland har de tatt inn Aas uten, men den synes jeg smaker mer vørterøl enn noe annet. Spesielt om en drikker det etter en har drukket øl med alkohyler i. Må jeg velge en alkoholfri øl så er det faktisk ofte Munkholm som blir valgt. Den er bedre enn Clausthaler og Aas uten. Estrella (vanlig, ikke gallica) har faktisk ok alkoholfri øl. Erdinger sin Alkoholfrei Weissbier går også. Nanny State er også svært fin til alkoholfritt å være, antageligvis grunnet at humlemengden "tar bort" litt av det søte.

 

Mitt problem med brus er rett og slett at jeg har drukket for lite av det de siste 10 årene. Resultatet er at om jeg drikker sukkerholdig brus så går jeg lenge etterpå og kjenner på en ekkel ettersmak samt føler det som om tennene min er dekket av noe gugg. Lettbrus får en slags "salt" (på feil måte) smak for min del. Jeg liker ikke den heller. Så det jeg da går for er ofte Farris og slikt, men det er begrenset hvor mye jeg kan tylle innpå av dette.

Lenke til kommentar

Jeg kikker litt på gamel juleøltester. Jeg ser at det spriker veldig på hvem som blir anbefalt. Samme type øl får terningkast 6 det ene året, og terningkast 2 det andre året. Er det så stor forskjell på dem? Eller kommer det av at det er forskjellige folk som tester?

 

Til å registrere viner og huske på hvilke jeg liker og ikke bruker jeg appen vivino. Hvilken app er best til å huske på øl?

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...